Úspěšné firmy zopakovaly vítězství v soutěži Štiky českého byznysu

20. 10. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Absolutní vítězové třináctého ročníku prestižního ekonomického žebříčku Štiky českého byznysu zopakovali svůj úspěch z minulých let. Na stupni vítězů se sešel strojírenský gigant Benteler Maschinenbau CZ s.r.o., který je celorepublikovým vítězem, s prodejcem cyklistického a dalšího sportovního vybavení Aspire Sports s.r.o., kterému porota udělila titul Česká štika.

Žebříček Štiky českého byznysu založila společnost Coface Czech počátkem roku 2005, aby identifikoval rostoucí české podniky s dobrými výsledky hospodaření a dobrou úrovní likvidity a finanční stability.

Mezi vítězi najdeme jak několikaleté „stálice“, tak nové dynamické firmy, které se probojovaly do čela žebříčku v jednotlivých krajích. Letošní vítěz patří pro všechny příznivce Štik již k známým jménům. Společnost Benteler Maschinenbau CZ s.r.o. z Libereckého kraje se stala krajským i celorepublikovým vítězem, čímž navázala na svůj předloňský úspěch. „Samozřejmě jsme to nečekali. První místo ve Štikách českého byznysu vnímáme jako veřejné ocenění práce celého našeho týmu, a to nejen v čistě ekonomické rovině, ale i ve smyslu společenské odpovědnosti a férového byznysu," říká o svém vítězství Radovan Kout, jednatel společnosti.

Také s vítězem Ceny poroty Česká štika, kterým je jihomoravská společnost Aspire Sports, se již setkáváme potřetí. „Třetí místo v roce 2014 pro nás bylo velkým překvapením, nic takového jsme nečekali. Loňské vítězství v Jihomoravském kraji až takové překvapení nebylo. Vzhledem k tomu, jaký kvalitativní pokrok jsme meziročně udělali, letos nejsme překvapeni," komentuje vítězství své společnosti Igor Doležal, výkonný ředitel Aspire Sports.

Princip výběru firem do žebříčku roku 2016 shrnuje Ing. Pavel Schweiner, Managing Director úvěrové pojišťovny COFACE, která je zakladatelem žebříčku: „Štiky českého byznysu vznikly jako žebříček nejdynamičtěji se rozvíjejících společností v České republice. Jako úvěrová pojišťovna hodnotíme finanční zdraví společností, za které pak přebíráme riziko neplacení ve prospěch jejich dodavatelů. Vycházíme tedy výhradně z ekonomických dat a jejich vývoje v časové řadě. S tím ruku v ruce vznikla myšlenka zvýraznit úspěšné firmy a je naší srdeční záležitostí tento prestižní ekonomický žebříček dále rozvíjet. Štikám se v roce 2015 dařilo výborně, kdy kumulativní index narostl oproti předchozímu roku o 15 %.“

„Dravé podniky musí rychle komunikovat, klást důraz na efektivitu a šetřit čas, kde se dá. K tomu potřebují spolehlivé partnery v telekomunikacích. Proto se snažíme našim podnikovým zákazníkům vycházet vstříc a co nejvíce jim usnadňovat denní procesy. Nabízíme výhodné tarify, rozšiřujeme pokrytí nejrychlejší sítí LTE, přinášíme možnost spravovat služby prostřednictvím samoobsluhy OneNet a komunikaci s našimi pobočkami nyní vyřeší naši zákazníci pouze prostřednictvím LiveShopu na internetu. Vodafone podporuje dobré nápady, podnikatele a úspěšné podniky už řadu let, a proto jsme rádi, že se můžeme podílet na takovém úspěšném projektu, jako jsou Štiky českého byznysu," říká Renata Pazourková, National Sales Manager, One Business Sales, Vodafone.

„Českým podnikům se daří, rostou jim zakázky a pro stále více firem je těžší najít a udržet zaměstnance než zákazníky. Nezaměstnanost je rekordně nízká, mzdy naopak vysoké a často ani jejich navýšení nepomáhá. Firmy si často berou na pomoc moderní datové analytické nástroje, díky nimž dokážou správně vyhodnotit personální situaci a potřeby firmy a zaměstnance lépe hodnotit a motivovat. Průzkum PwC ukázal, že polovina českých společností hledá aktivně způsoby, kde by mohly nahradit lidi technologiemi,“ vysvětluje Peter Chrenko, partner PwC ČR.

„Velmi nás těší, že jsme dlouholetým partnerem projektu Štiky českého byznysu. Moc dobře totiž víme, jak je důležitá kontinuální podpora, která dodává jistotu, stabilitu a klid mysli. Jsem přesvědčen, že v ekonomice by nebylo úspěchů bez ambicí a podnikatelských talentů soustředěných v malých a středních firmách. Právě ty jsou motorem inovací a hlavním tvůrcem nových pracovních míst. Pouze na jejich síle a rozvoji zdravé ekonomiky stojí. Chtěli bychom proto prostřednictvím této soutěže ocenit práci nejúspěšnějších z nich,“ vysvětluje partnerství v žebříčku vicepresident Enterprise Investors, Ivan Jakúbek.

Důvod zapojení uvádí také Monika Christová, Marketing Director BH Securities: „Projekt Štik nás velmi oslovil už v minulém roce, kdy jsme do něj vstoupili poprvé. Tehdy jsme seznali, že organizace a řízení tohoto fantastického projektu je něco jedinečného na naše poměry. Žebříček si získal na oblíbenosti zejména díky řídícím představitelům, kteří dávají možnost osobně se poznat s majiteli úspěšných firem. Osobní úspěchy a příběhy představitelů společností, které se projektu účastní, jsou velmi inspirující a mohou nám všem ukázat cestu, jak posouvat naše cíle ještě výše. Všem výhercům gratulujeme a přejeme mnoho úspěchů v nadcházejícím období."

„Naší celosvětovou strategií je podporovat rozvoj a inovace, za posledních 10 let jsme ztrojnásobili investice do výzkumu a vývoje. Jsme připraveni podpořit a nabídnout spolupráci, naše zkušenosti a znalosti firmám, které se letos umístily v žebříčku Štik českého byznysu. S některými z nich už dlouhodobě spolupracujeme," doplňuje Jaroslav Žlábek, generální ředitel Schneider Electric.

Co na závěr říká pořadatelka Štik českého byznysu Helena Kohoutová?: „Je jasné, že moderní technologie, nové přístupy a inovace posouvají úspěch podnikatelů a korporací kupředu. Efektivita a nové možnosti komunikace je pojítkem letošních akcí a vrcholem je závěrečný večer, který proběhnul v prostorách budovy Microsoft s možností si prohlédnout nejmodernější kanceláře v České republice vytvořené pro práci v digitálním věku."

Šéf vítězné firmy: Jsme na sebe nároční

Celorepublikovým vítězem se stala společnost Benteler Maschinenbau CZ s.r.o., strojírenský dravec z Libereckého kraje. Jednatel firmy Radovan Kout hovořil o podrobnostech o výrobě i vztahu k regionu.

Jaké produkty nabízíte a kdo je vašim typickým zákazníkem?
Jsme strojírenská firma, vyvíjíme a vyrábíme speciální stroje a zařízení do dvou oborů. Pro automobilový průmysl to jsou linky pro výrobu dílců karoserií a podvozků s využitím technologií tváření za tepla a svařování. Druhým oborem je sklářský průmysl, kam směřují především stroje a linky pro mytí, povrstvení, laminaci a balení plochého skla. Zákazníky jsou tedy dodavatelé automobilek a zpracovatelé plochého skla.

Odkud vaše společnost původně pochází a jak široké jsou její evropské aktivity?
Firma na trhu pracuje více než 15 let. Patříme do skupiny Benteler, je to tradiční rodinná strojírenská firma se 140 letou historií a globální působností.

Čím se liší česká pobočka od těch ostatních? Má nějakou souvislost s aktivitami v Polsku?
Benteler má v ČR 7 závodů, 5 z nich se orientuje na výrobu dílců do automobilů, jeden je především distribučním místem pro trubky. Náš závod je výjimkou, my stavíme stroje na zakázku. V Polsku byl před několika týdny otevřen závod orientovaný na kompletaci modulů náprav osobních vozů.

Kde probíhá vývoj a modernizace postupů? Probíhá něco kromě samotné výroby i u nás?
U nás probíhá ucelený řetězec stavby strojů. Stroje a celé linky, které dodáváme našim zákazníkům, u nás koncipujeme, vyvíjíme, zkonstruujeme, smontujeme, naprogramujeme a otestujeme. Poté jsou přepraveny na místo určení, znovu sestaveny a zprovozněny. Nedílnou součástí dodávek je školení personálu zákazníka, provozní dokumentace, podpora náběhu výroby, servis. Takto získané zkušenosti se snažíme využít při dalších zakázkách, vývojových projektech a při optimalizaci našich procesů.

Proč jste si zvolili právě Liberecko? A jaký máte jinak vztah k tomuto regionu?
Před založením naší společnosti již měl Benteler na Liberecku dobré zkušenosti z rozvoje jiného závodu, takže tenkrát to byla logická volba. Mezitím zde vyrostly ještě další 2 úspěšné závody, čímž se potvrdila správnost myšlenky regionální synergie. Bez kvalifikovaného personálu a solidní infrastruktury regionu by to však možné nebylo.

Navazujete na Liberecku i na tradici místního sklářského průmyslu?
Určitě, řada našich spolupracovníků tento obor vystudovala na liberecké univerzitě anebo již měla zkušenosti z podobných firem. Jen tradice je ale příliš málo, obor se velmi dynamicky vyvíjí, bez přímé vazby na globální trh bychom již neexistovali.

Jak hledáte lidi? V rámci regionu, nebo po těch nejlepších pátráte po celé republice?
Hledáme všude, všichni vědí, jaká je na pracovním trhu situace. Odborníků je málo, kdo chce pracovat, má řadu nabídek. My neslibujeme nic, co neumíme splnit. A hlavně dáváme příležitost k růstu, k individuálnímu růstu, tak aby práce přinášela vedle férové odměny i radost a sebevědomí.

Vyrábíte i komponenty pro automobily. Jsou určeny výhradně na export?
Ne, my stavíme stroje a linky, které u našich zákazníku tyto komponenty vyrábí. Přes 90% našich strojů směřuje mimo Českou republiku, naše stroje pracují po celém světě, od Japonska přes Čínu, třeba Malajsii, samozřejmě Evropu, až po USA, Mexiko, Brazílii či Kolumbii.

O který váš produkt je největší zájem? Který je jakýmsi vaším "podpisem"?
Snažíme se, aby těchto produktů bylo více. Technicky jsme celosvětově na špici v oboru mytí plochého skla, dodáváme celé linky pro tváření dílců karoserií z vysokopevnostních ocelí za tepla vč. vynikajících pecí, stavíme robotizovaná svařovací pracoviště unikátního konceptu. Všechno, co dodáváme, jsme vyvinuli u nás. Jsou v tom roky úsilí, poctivé práce a také dobrých nápadů. Nejde najít jen jednoho favorita.

Překvapilo vás, že jste se stali opět vítězi žebříčku Štiky českého byznysu?
Samozřejmě, nečekali jsme to. První místo ve Štikách českého byznysu vnímáme jako veřejné ocenění práce celého našeho týmu a to nejen v čistě ekonomické rovině, ale i ve smyslu společenské odpovědnosti a férového byznysu.

Předpokládáte, že se vám bude dařit i v letošním roce?
Prognóza je slibná, ale zbývá ještě mnoho práce a málo času. Musíme to odpracovat.

Jaká je vaše nejvýraznější podnikatelská zkušenost z poslední doby?
V každém případě je to obtížná situace pracovním trhu. Akutně se projevuje, že chybí celá generace vzdělaných a zkušených techniků, kterou se nepodaří jednoduše nahradit. Vedle inovací snižujících náklady na materiál a práci proto hledáme cesty, jak stavět komplikované unikátní stroje s minimem kvalifikovaných odborníků.

Jaký máte názor na vývoj podnikatelského prostředí v ČR? 
Soustředíme se na sebe a při spolupráci s ostatními sázíme na férovost a partnerství. Jsme na sebe nároční a očekáváme to od druhých. Toto konzistentně uplatňujeme 15 let a myslím si, že se tato metoda prosazuje. To je důležité, všechno ostatní je jen mix dobrých a špatných příhod.

 

Aspire Sports: Rovina je nuda

Brněnská firma Aspire Sports si potřetí zopakovala svůj úspěch v prestižním ekonomickém žebříčku Štiky českého byznysu, kdy obdržela zvláštní cenu poroty Česká štika. Kam se firma během tří „štičích“ let posunula? Přečtěte si v rozhovoru s Markem Doležalem, ředitelem divize cyklistiky.

Vstoupili jste potřetí do stejné řeky, tedy mezi vítěze Štik českého byznysu. Liší se nějak vaše pocity od minulých zkušeností?

Samozřejmě. Třetí místo v roce 2014 pro nás bylo velkým překvapením, nic takového jsme nečekali. Loňské vítězství v Jihomoravském kraji až takové překvapení nebylo. Vzhledem k tomu, jaký kvalitativní pokrok jsme meziročně udělali, nejsme překvapeni.

Chystáte se rozšířit trhy, kam exportujete, i mimo země V4?

Firemní krédo ASPIRE Sports je „Váš středoevropský partner“. Rozšíření mimo prostor V4 neplánujeme, ale kdo ví, třeba situace za pár měsíců nebo let přinese změnu. Momentálně jsme ale plně vytíženi rozjezdem dvou našich projektů, které jsme odstartovali vloni – distribucí značek Merrell a SRAM na současném regionu.

Zlepšila se situace v Polsku ohledně sportovního založení populace? Působíte tam i jako propagátoři nového trendu?

Poláci jsou větší partioti než Češi, jakýkoli sportovní úspěch má velkou odezvu v médiích a pomáhá propagovat úspěšný sport/obor. A Polsko má za poslední dva nebo tři roky mistra světa v silniční cyklistice, dres nejlepšího vrchaře na Tour de France a 2 medaile z poslední olympiády. To cyklistice velmi pomáhá, zájem roste. My aktivně podporujeme sportovní kluby, námi podporovaný jezdec se např stal mistrem Polska v MTB cross country kategorie Masters. Dále vystavujeme na veletrzích, máme flotilu testovacích kol a celkově máme širokou paletu propagačních nástrojů.

Máte v zemích, kde exportně působíte, svoje trvalé zástupce, nebo se obracíte na místní partnery?

V Polsku máme naše stálé zaměstnance polské národnosti, pracují z home office a centrálu Aspire pravidelně navštěvují, jsme v denním kontaktu. Slovensko obsluhujeme přímo z centrály našimi obchodními zástupci a zákaznickým servisem. V Maďarsku máme agenta a klíčové zákazníky řešíme napřímo. Dalo by se říci, že „úředním“ jazykem v ASPIRE je čeština, ale mísí se v denním kontaktu s angličtinou a polštinou.

Proč je zrovna v kopcovitém Česku bicykl tak oblíbený?

Jízda do kopce je výzva, bolí to, ale člověk si dokáže, že něco překonal. Dolů je to za odměnu. Rovina je nuda.

Jsou na trhu v ČR vlastně ještě nějaké rezervy? Máte další nápady?

Rezerv je samozřejmě spousta. Největší jsou myslím v segmentu módní obuvi, který proslavil značku New Balance. Naše prodeje v Česku zdaleka nedosahují hodnot ze Slovenska nebo Maďarska. Naopak značka Merrell dosahuje v Česku jedny z nejvyšších prodejů na počet obyvatel v Evropě. Tady je zase prostor na ostatních trzích. V oblasti jízdních kol jsme spokojeni, ale např. letošní růst zakázek u kol GT o 30 % ukazuje, že občas je potenciál větší, než si myslíte.

Je podle vás kolo spíše dopravní prostředek, nebo sportovní náčiní?

Kolo je vše co si dovedete představit. Je to sportovní náčiní, dopravní prostředek, životní filozofie, šperk nebo třeba pracovní nástroj. Můžete si vybrat. Za mně osobně cokoli, mimo toho pracovního nástroje – živit se cyklistikou bych nechtěl, je to neskutečná dřina a odříkání.

Hledáte zaměstnance a odporníky jen v brněnském regionu, nebo v celé ČR?

Naši zaměstnanci se vesměs rekrutují z Brna, potažmo jihomoravského kraje. Jsou ochotni se stěhovat, ale většinou desítky kilometrů, nikoli stovky. Naši poslední dva noví kolegové pochází ze Znojma resp. Krnova. Samozřejmě, nabíráme i zaměstnance v Polsku. Dělat obchod v Polsku úspěšně mohou jen Poláci, naši prodejci by byť polsky mluvící cizince akceptovali obtížně.

Co byste řekli, že je vaším „podpisem“? Podle čeho vás zákazník pozná? Ať co do produktu, nebo přístupu...

Sázíme na konzistenci a fér přístup. Vždy držíme slovo. Snažíme se překonat očekávání zákazníka.

Předpokládáte, že se vám bude dařit i v letošním roce? Uvidíme se zase ve Štikách?

Rok 2016 je obchodně téměř na konci a víme, že firma vykáže nárůst obratu cca 30 %. Máme již detailní výhled na rok 2017. A ten ukazuje další významný růst. Příští rok se uvidíme. Vsadil bych si na to!

Jaký máte názor na vývoj podnikatelského prostředí v ČR?

Nějakou jinou, politicky korektní otázku týden po volbách nemáte :-)? Samozřejmě, nedávné opatření jako kontrolní hlášení DPH nebo EET nejsou zrovna pozitivní z hlediska dodatečné administrativy. Nás jako importéra a exportéra samozřejmě ovlivňuje měnová politika ČNB, mám na mysli fixaci kurzu CZK/EUR. Ale nestěžujeme si, jak ve firmě říkáme „všichni stejný podmínky“!


Agentura Helas s.r.o

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek