Úspěšný Metrostav staví depo metra a podzemní lanovku v Turecku

18. 7. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Úspěšný Metrostav staví depo metra a podzemní lanovku v Turecku V dravě se rozvíjející největší turecké metropoli Istanbulu získala dceřiná firma společnosti Metrostav - Metrostav Ankara Inşaat - dvě významné zakázky – stavbu depa metra na trase Mahmutbey – Kabataş a stavbu podzemní lanové dráhy Aşiyan – Rumeli Hisarüstü.

Magistrát největšího tureckého města Istanbulu pokračuje v masivních investicích do dopravní infrastruktury města. Do roku 2019 plánuje rozšíření sítě metra ze současných 150 km na 450 km a do roku 2030 dokonce na 650 km. Projekty rozvoje dopravní infrastruktury 15 milionového města jsou finančně podporovány nejen z tureckého státního rozpočtu, ale také Evropskou bankou pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) – 88,3 milionu EUR a Evropskou investiční bankou (EIB) ve výši 250 milionů EUR.

První úspěšně podepsanou zakázkou Metrostav Ankara Inşaat v Turecku se stal projekt stavby depa metra na trase Mahmutbey – Kabataş včetně přístupových tunelů. Investorem stavby je Magistrát města Istanbulu, odbor železniční dopravy evropské části, hlavním dodavatelem pak Metrostav Ankara Inşaat Taah. San. Ve Tic. A. Ş. Konzultantem investora a TDI byl vybrán Emay International Engineering and consulting, A. Ş. Hlavní subdodavatelé jsou v projektu Ankara Inşaat (partnerská firma společného podniku – práce na tunelech) a Prota Engineering (projekční a inženýrské práce).

Typově se stavba řadí mezi projekty „Design and Build“. Vlastní rozsah projektu z pohledu Metrostav Ankara Inşaat se skládá z provedení stavební části areálu depa metra, přístupové tunely (ražené i hloubené) k lince metra, záporové stěny areálu depa, komunikace a další stavební infrastruktura včetně přesazení dřevin. Celková délka ražených tunelů je 1950 m, délka hloubeného tunelu je 375 m, objem výkopů: 1,4 mil. m3, plocha záporových stěn: 19 tis. m2.

Součástí projektu nejsou kolejové systémy, technologická část, elektro část a vrchní stavby objektů depa (dílny, sklady, záložní zdroj a administrativní budova). Pro ně bude vypsána zvláštní soutěž.

Celkový objem kontraktu je cca 22,5 mil. EUR bez DPH (paušální cena). Částečné předání staveniště bylo realizováno 25. ledna 2017, práce byly zahájeny 3. března 2017 s původně předpokládanou lhůtou dokončení 420 dnů. Vzhledem k tomu, že doposud nebylo předáno celé staveniště tak je dokončení projektu plánováno na konec léta 2018.

Obr.: Celkový pohled na staveniště foto: mg

Celkový pohled na staveniště

Dalším úspěšně podepsaným projektem Metrostav Ankara Inşaat se 7. června 2017 stala stavba podzemní lanové dráhy Aşiyan – Rumeli Hisarüstü u turisticky hojně navštěvované historické pevnosti nad Bosporem - Rumeli Hisarüstü. Investorem projektu je Magistrát města Istanbulu, odbor železniční dopravy evropské části, hlavním dodavatelem pak česká pobočka Metrostav Ankara Inşaat Taah. San. Ve Tic. A. Ş. V tomto případě se jedná o projekt EPC (Engineer Procure Construct).

Úkolem Metrostav Ankara Inşaat Taah. San. Ve Tic. A. Ş. je dodávka lanové dráhy včetně vozů, kolejových systémů, včetně elektromechanické části a řídicího systému, vybudování tunelu (novou rakouskou tunelovací metodou) pro dráhu a horní a dolní stanice včetně stavebních a architektonických prvků a napojení vestibulu horní stanice na linku metra M6.

Celková délka tunelu je 815 m, sklon tunelu je 13% při převýšení stanic 100 m. Finanční objem kontraktu je cca 29 mil. EUR bez DPH. Práce byly zahájeny 21. 6. 2017 a dodací lhůta projektu je 720 dní.

Obr.: Budoucí staveniště horní stanice. V pozadí úžina Bospor foto:mg

Budoucí staveniště horní stanice. V pozadí úžina Bospor

Hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů společnosti Metrostav Ankara Inşaat Ing. Marek Gasparovič při návštěvě zástupců Generálního konzulátu Istanbul na stavbě ocenil kvalitu a míru spolupráce s tureckými partnery a potvrdil zájem Metrostavu o dlouhodobější působení v Turecku.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Istanbulu (Turecko). Autor: Jan Ondřejka, ekonomický konzul.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek