V hravé cukrárně pečou z tvarůžků

Ovoce, listové těsto, mák nebo povidla – nezvyklé chutě kombinují Poštulkovy tvarůžkové moučníky. Zvláštní spojení slibuje gastronomický zážitek



„Dvacet let od revoluce nebyla v Lošticích žádná cukrárna,“ vypráví majitelka Zdeňka Poštulková, „rozhodli jsme se, že půjdeme do něčeho takového, a zároveň jsme si řekli, že využijeme potenciál tvarůžků.“ Ty k Lošticím patří odnepaměti, neboť zde sídlí jejich jediný výrobce v České republice.

Po roce 1989 začali manželé Poštulkovi s prodejem anténní techniky. Prvních patnáct let se jejich rodinné firmě Teroz dařilo, ale s nástupem digitalizace přestaly jimi nabízené produkty být frekventovaným prodejním artiklem. Budovu v ulici Komenského, kde dnes sídlí Tvarůžková cukrárna, pořídili v roce 1997. Zatímco v jednom patře zůstalo původní podnikání, ve druhém začali plánovat obchod s potravinami. Otázkou bylo, jaký sortiment zboží zvolit.

Nápad přišel téměř okamžitě. „Měli jsme budovu, měli jsme zaměstnance, kteří jsou s námi už mnoho let, takže jsme skutečně jako rodinná firma, a hlavně jsme měli tuhle dceru, která byla už odmala zapálená do všeho kolem jídla,“ ukazuje paní Poštulková na usmívající se dívku.

Denně vyrobí v Tvarůžkové cukrárně několik stovek moučníků,
přičemž spotřeba tvarůžků se pohybuje kolem deseti kilogramů.

Už od osmnácti let pomáhala Blanka Poštulková s recepturami, propagací a provozem prodejny. Dnes sama spravuje pobočku Tvarůžkové cukrárny v historickém centru města Olomouce a s maminkou vedou prodejnu v Lošticích. „Ona je tady víceméně hlavní vedoucí a jednoho dne převezme úplně všechno,“ praví hrdě Zdeňka Poštulková a navrací se k tématu tvarůžkových dobrot. „Dali jsme hlavy dohromady a začali jsme uvažovat, co vyrobit z tvarůžků netradičního, až jsme vymysleli něco, co tu ještě nikdy nebylo,“ vzpomíná.

Tvarůžky v novém provedení

Cukrárna otevřela v roce 2009. Tehdy bylo ve vitrínce jen pár kousků moučníků z Olomouckých tvarůžků a k tomu tradiční sladké zákusky. Postupně došlo k vytváření nových receptů na slané moučníky, na kterých Poštulkovi pracovali od prvopočátku s věrnými zaměstnanci, a sladký sortiment začaly nahrazovat tvarůžkové moučníky.

Zdeňka Poštulková vzpomíná: „Vymýšleli jsme naše nové produkty. Pekli jsme si korpusy a zkoušeli různé přísady. Podle vlastní receptury vyrábíme také tvarůžkovou pěnu.“ Ta tvoří nedílnou součást většiny tvarůžkových moučníků a Poštulkovi mají v této ingredienci své „know- how“. Dnes připravují kolem 30 tvarůžkových moučníků. „Roku 2012 jsme prodejnu přejmenovali na Tvarůžkovou cukrárnu, protože už jsme měli dostatek tvarůžkových dobrot,“ dodává majitelka.

Pýcha rodiny. Tvarůžkové cukrárně velmi pomohla potravinářská ocenění,
kterým vévodí Regionální potravina a především ocenění Haná regionální produkt.

A které moučníky patřily mezi první nabízená lákadla? „Náš úplně první výrobek byl Loštický koláček a ještě Loštický šáteček,“ uvádí Zdeňka Poštulková. „Jedná se o listové těsto, tvarůžkovou pěnu, kousek samotného tvarůžku a biopovidla. Oblíbeným zákuskem je také Tvarůžkový pivník, kde je kromě tvarůžkové pěny pivní sýr a pivní slad a zákusek je aromatičtější,“ popisuje detailněji. Blanka dodává: „Začínali jsme s tradičními zákusky, které lidé znají nasladko, jako jsou kremrole, větrníky nebo dortíky, jenomže my jsme je dělali naslano s tvarůžky.“

Nedůvěřivý zákazník?

S novým produktem přišla i logická otázka, jak přimět zákazníka, aby uvažoval o jeho koupi. Přece jenom tvarůžky nemají pověst zrovna libě vonícího sýra. „V roce 2009 bylo mnohem těžší nabídnout zákazníkovi tvarůžkový produkt. V lidech je to zakořeněné od dětství, kdy měli tvarůžky spojené především s jejich ostrým pachem. Nespočetněkrát jsem návštěvníkům na trzích dávala ochutnat tvarůžkové moučníky zcela zdarma,“ vzpomíná Blanka, „ještě když jsem v roce 2011 vezla objednávku moučníků na svatbu, tak z toho byli ženichovi rodiče v rozpacích.“

Naštěstí díky současné výrobě v nerezu již tvarůžky nezapáchají tak jako dřív. „Myslím, že konečně přišla doba, kdy zákazníci s chutí zkoušejí něco nového,“ uvažuje Blanka, „něco takového bylo v roce 2009 mnohem těžší, dneska už si naše moučníky objednají i na svatební hostiny jako doplnění tradičních sladkých dortů.“

Ve velké míře pomohla Tvarůžkové cukrárně také potravinářská ocenění, kterým vévodí Regionální potravina a především ocenění Haná regionální produkt. Denně vyrobí v Tvarůžkové cukrárně několik stovek moučníků, přičemž spotřeba tvarůžků se pohybuje kolem deseti kilogramů.

Gastroturistika

„Velký boom nastal po roce 2011, kdy se začaly organizovat farmářské trhy ve městech. Tehdy bylo stánků málo, takže jsem byla s dalším farmářem v jednom stánku na půl a naše produkty jsme prodávali společně. V té době se nastartoval zájem o regionální potraviny,“ vypráví o důležitých propagačních sektorech dcera Blanka. A Zdeňka Poštulková dodává: „Hodně nám pomohla televize. Když začínal publicistický pořad Gejzír v roce 2014, natočili o nás reportáž do druhého dílu. Další den po odvysílání tady stála fronta pomalu až na náměstí, to jsme vůbec nečekali.“

V současné době rozšiřuje Tvarůžková cukrárna bezlepkový sortiment a nabídku regionálního piva Minipivovaru Kosíř. Osvědčuje se také spojení tvarůžků se sezonními ingrediencemi. Možností je jít zákazníkovi naproti a přijet za ním tam, kde se koná příhodná akce, ale ještě příznivější variantou je zacílit na gastroturistu, vždyť čerstvé tvarůžkové moučníky lze ochutnat pouze v Lošticích nebo v Olomouci. K zážitkové gastronomii rozmanité tvarůžkové moučníky rozhodně patří. Jejich specifická vůně i chuť z nich spolu s variacemi ingrediencí činí originální produkt, za kterým zákazníci rádi přijedou.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Ilona Podivínská. Foto: Martin Pinkas.

Doporučujeme