V Kazachstánu žádané zboží? Pitná voda

25. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost Aquel začala před čtyřmi roky v Kazachstánu prodávat filtry na čištění vody. Ta z vodovodů je tam prý nekvalitní, a česká firma se i proto rychle vypracovala až na lídra kazašského trhu.

Jednou z obchodních příležitostí v Kazachstánu je kupodivu pitná voda. Nejen proto, že jde o převážně pouštní a polopouštní stát, ale i proto, že voda z místních vodovodů prý nevyniká kvalitou. Proto byl tento trh logickou volbou pro českou firmu Aquel, která prodává filtry na čištění vody.

Společnost měla již dobré zkušenosti z Ruské federace a v roce 2010 se rozhodla vstoupit i do Kazachstánu. Otázka vodních zdrojů je tu téma politicky populární, ale velmi zanedbané. Osobně bych nikomu neradil při cestách do Kazachstánu pít jakoukoli vodu z vodovodního řadu. Místní lidé ji užívají jen na mytí nádobí, praní a koupání se, říká o kvalitě vody v Kazachstánu generální ředitel tamější pobočky Aquelu Michal Váhala.

Situaci řeší Kazachové buďto koupí balené vody, což také nedoporučujeme, neboť se jedná o vodu z neznámých zdrojů, v neznámé kvalitě a za neodpovídající cenu. Balená voda je tu věčné téma a velmi výnosný obchod. Značná část obyvatel tedy kupuje různá filtrační zařízení, říká Váhala. A právě to je parketa Aquelu.

Konkurencí jsou hlavně Číňané a Rusové

Vodní filtr AquelV Kazachstánu stojí česká společnost hlavně proti čínské a ruské konkurenci. Ta prodává především jednoduché uhlíkové filtry za nízkou cenu. Aquel proti tomu nastoupil s technicky daleko vyspělejšími filtry, a navíc nabídl Kazachům i plnohodnotný servis. Získáváme velmi dobré reference, protože jako jediní máme přesně daný systém prodeje a následného servisu. Často se nám stává, že servisujeme i konkurenční produkty, kde šlo firmám převážně o prodej a pak v tom už zákazníka takříkajíc nechají plavat, vysvětluje Michal Váhala.

Firma tak byla už v roce 2013 vyhodnocena jako lídr svého oboru na kazašském trhu. K dnešnímu dni máme pobočky ve čtyřech městech. V Astaně se nachází sídlo společnosti a hlavní kancelář, dále máme pobočky v Karagandě, Almaty a v Pavlodaru. Letos plánujeme otevřít pobočky v dalších dvou městech. Velice zajímavé je portfolio našich klientů. Jde o podnikatele, vysoké státní úředníky, politiky, lékaře či učitele, pokračuje zástupce firmy.

Dnes nepracujeme, prijéchali gósti

Při obchodních jednáních i ve vztazích s místními zaměstnanci jsou prý patrné některé odlišné zvyklosti Kazachů. Nejvíce bolavé téma je dochvilnost. Domluvit si schůzku na 15.00 a přijít v 15.30 nebo i později, to je zde úplně normální. Sami Kazachové si s tím hlavu nelámou a říkají: „Když chceš pozvat lidi na svatbu, řekni, že začíná ve čtyři, a víš, že se v sedm všichni sejdou," říká Michal Váhala.

Druhé bolavé místo jsou státní svátky. Snad nikde jinde jich není tolik a Kazachové využijí každý svátek, aby jej patřičně oslavili. Třetí překážkou, s níž se budete každodenně potýkat, jsou návštěvy. Pravidelně uslyšíte, že ,prijéchali gósti´, a tím veškerá přechozí domluva vezme zasvé. U Kazachů jsou totiž hosté a návštěva na prvním místě. A tak bych mohl pokračovat takřka donekonečna. Ale buďme upřímní, každá země má své zvyklosti a v podnikání je nutné vidět věci a lidi jinak, než jak se zprvu zdají. Kazachstán je v současné době stabilní a velice rychle se rozvíjející země, kde je obrovský potenciál pro zahraniční investory, kteří se nebojí a mají trpělivost, zdůrazňuje český podnikatel.

Podle něj se ale v současnosti i do kazašské ekonomiky promítá krize sousedního Ruska, a firma Aquel tak hledá cestu, jak ve Střední Asii udržet slibně rozjetý byznys. Vedle filtrů pro domácnosti proto začíná oslovovat i velké firemní klienty. Od loňského listopadu jsme zahájili nabídky průmyslové filtrace a vstupujeme do výběrových řízení na různé zakázky, říká Michal Váhala. Značka, která má zahraniční zastoupení například také v Maďarsku, na Ukrajině či ve Spojených arabských emirátech, tak rozhodně ani v Kazachstánu nehodlá ustupovat z dobytých pozic. Na jednu jistotu se lze určitě spolehnout. Dobrá pitná voda bude v suché středoasijské zemi jistě i v budoucnosti žádaným artiklem.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek