V logistice záleží na detailu

22. 11. 2013 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Logistiku patří k těm částem firmy, kde platí v dnešní době hledání úspor, jednoduché pravidlo: když ji děláte dobře, tak přináší firmě velkou efektivitu, když jí děláte špatně, tak velké výdaje. A to znamená, že mnoho firem si právě na logistiku pořádně posvítilo. Firmy musí dokonale propojit externí a interní logistiku.

Logistika je bez debat široký pojem. Dávno to není o jenom o přepravě zboží nebo materiálu. To už neplatí řadu let. Dnes je logistika vším od vědního oboru až po značné položky v účetnictví každé firmy. Řeší, co kde se bude prodávat, odkud se dovezou suroviny a stejně tak v kolik hodin a kolik minut přistane šroubek před daným pracovníkem. Není proto divu, že v rámci celého tohoto komplexu lze najít hodně zádrhelů a neefektivních chybek. Každá firma může mít přitom trochu jiné logistické procesy a trochu jiné problémy. Jen velmi těžko lze definovat nějaké nejbolestivější chyby bez detailní analýzy konkrétní společnosti. Přesto existuje několik praktických rad, která vybízejí podnikatele a manažery vystoupit z běžné rutiny a i na ty nejběžnější každodenní jistoty se podívat s nadhledem kalkulačkou v ruce.

1) Lokální nebo zahraniční

Opravdu je nevyhnutelné dovážet materiál ze zahraničí? Samotné komponenty můžou být z Číny sice o polovinu levnější, ale je třeba si k nim připočítat i náklady na dopravu a stejně tak i fakt, že místo toho, abyste vyráběli, tak se materiál projíždí po světě lodí, kamiónem či po železnici. To jsou přímé náklady, další ty neviditelné spočívají v zaměstnávání specialisty na zahraniční obchod, případně zaměstnanci tráví čas sháněním informací o materiálu. I s tím je třeba kalkulovat. Pokud jste si dělali přehled o místním trhu před pár lety, situace se mohla změnit ve váš prospěch a na našem území se objevil dostatečně kvalitní subdodavatel.  V dlouhodobějším horizontu je třeba zmínit i to, že v Asii rostou mzdy  a to povede i ke vzrůstu cen. Skutečně je proto strategické se podívat po okolí. Ne nadarmo mají automobilky pravidlo, že většina dodavatelů musí být z okruhu  sta kilometrů.

2) Úzké místo

Najde si své „úzké místo“ v logistice. Tak se označuje nejvíce rizikový článek v řetězci, či chodu firmy. Například ve výrobě je to ta část, kvůli které se provoz zastaví. Může to být lakovna, montovna, nebo svařovna. Nebo například může jít o pozdní zavezení komponenty. Lidově řečeno, úzké místo je tam, kde chod vaší firmy je rizikový a může váznout. Právě na tomto místě je třeba nejvíce zapracovat, protože v okamžiku, kdy výroba vázne, tak lidé stojí a nepracují. Taková výroba je neefektivní a vznikají mzdové náklady za prostoje. Zlepšením a zprůchodněním místa, kde je tendence vytváření „dopravní zácpy“ ve firmě můžete zrychlit výrobu a tak zlevnit náklady na výrobu.

3) Pečlivé plány

Jestli je logistika na něco extrémně citlivá, tak na správné plánování. Musíte přesně vědět, kolik výrobků budete potřebovat, abyste mohli správně objednat materiál a komponenty. Pokud něčeho objednáte méně, tak budete muset doobjednávat, v tom případě budete muset zastavit výrobu, hledat náhradu nebo pravděpodobněji velice draze platit expresní přepravu od svého dodavatele. Zvláště Just In Time výroba se může zásadně prodražit pokud špatně plánujete. Kromě plánů je třeba mít přesná výrobní data . Od konstrukčních, technologických až po výrobní. Stačí udělat chybu v podkladech a nakoupíte špatné šroubky nebo matky, případně jakýkoliv jiné marginální komponenty a okamžitě máte problém, který stojí firmu peníze.

4) Sklad

Jak velkou skladovou plochu skutečně potřebujete? Kolik vás bude stát jedno skladové místo pro konkrétní materiál? A kolik materiálu musíte mít skutečně skladem. Nejen že můžete zbytečně platit za provoz či pronájem velkého skladu, dalšího zaměstnance, ale stejně tak i skladové zásoby znamenají náklady. Na sklad má každá firma vázané velké finanční prostředky, které by ve stejném čase mohla použít daleko efektivněji. To je také základní myšlenka proč začít používat  Just In Time výroby. Cílem Just In Time je eliminace plýtvání ve všech jeho podobách (odstraňuje plýtvání z manipulace – skladování, expedice, zastaralost výrobků, nadměrných zásob, dále je cílem vyrábět pouze to, co bylo spotřebováno a poskytuje vizuální kontrolu všech zdrojů). Jenomže každý rub má i svůj líc. Jedna chyba v plánování a vše se může prodražit. Spočítejte si proto pořádně, jak velký sklad skutečně potřebujete.

5 ) Přepravce

Vybírejte pečlivě svého přepravce. Jsou firmy které se specializují na určitý region, díky čemuž dokážou být velmi efektivní, ovšem stejně tak nejsou efektivní mimo tento svůj region. Stejně tak jsou i logistické firmy, které pro vás na klíč vymyslí kompletní řešení a například i nalepí české cenovky.

6) Kanban

Pojem, který jde ruku v ruce s výrobou Just In Time, v podstatě jde o to, že každý pracovník dostane přesně ty komponenty, které potřebuje v daný okamžik, aby vyrobil přesně tolik, kolik vyrobit má. Musí se k tomu používat kanbanové karty.  

Pravidla kanbanu jsou :

  • Nikdy neposílat do dalšího procesu vadné díly
  • Následující proces vyzvedává díly od předcházejícího procesu.
  • Bez kanbanové karty nelze nic zpracovat ani přemístit
  • Každý kontejner musí mít svoji kanbanovou kartu
  • Množství materiálu v kontejneru musí odpovídat množství na kanbanové kartě

7) Zaměstnanci

Samotní zaměstnanci představují v logistickém procesu lidský faktor, který vše může významně zkomplikovat. Čistě teoreticky lze uvést příklad, kdy potřebujete tisíc šroubků a tolik jich také objednáte. Zaměstnanci ale jeden spadne a místo, aby se pro něj ohnul, sáhne po dalším. A je problém, protože nemáte ve výsledku méně materiálu než je potřeba. Systematickou prací se zaměstnanci jde dosáhnout vyšší efektivity, jak co se týče materiálu, tak i rychlosti.

 

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek