V Myanmaru/Barmě se před vstupem do kanceláře či zasedačky zujte

2. 12. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Vladimír Neduchal přišel do Barmy jako jeden z prvních českých podnikatelů. Zprovoznil portál JobsInYangon.com, který propojuje firmy a uchazeče o práci. Problém trhu je podle něj v tom, že motivací pro Barmánce jsou jen a jen peníze, naopak loajalita a nasazení jsou prý zatím na bodu mrazu.

Do Myanmaru jste přišel jako první český průkopník hned po zrušení obchodních sankcí. Jak se váš online portál na zprostředkování práce uchytil?
Máme už 50 tisíc registrovaných uchazečů a okolo pěti tisíc firem. Z toho je přes 200 platících. Jsme s přehledem už v první trojce poskytovatelů internetové inzerce v oblasti práce. Vytvořili jsme také platformu pro uchazeče, kteří nyní mohou hledat práci nejen na našich stránkách, ale také prostřednictvím barmské televize a ve více než 15 online denících.

V krátkosti to znamená, že ovládáme plně obsah reklamních sloupců na jejich stránkách. Naším posledním úlovkem jsou například stránky Eleven media, které mají čtenost půl milionu unikátních návštěvníků a také mají 4,5 milionu fanoušků na Facebooku. Přitom právě Facebook je v Barmě synonymem internetu. Zároveň jsme z těchto partnerů udělali své affilianty, mohou tedy prodávat naše služby.

Lidé mění zaměstnání okamžitě, jak dostanou finančně lepší nabídku. Pokud máte o pracovníka zájem a on to ví, řekne si klidně o plat vyšší o 50 až 100 procent.

Poměry v Myanmaru se pomalu uvolňují, jaká je teď atmosféra v byznysu?
Za ty tři roky, co tu působím, je zcela zřetelná snaha o zjednodušení procedur a důraz na placení komerční daně pět procent na veškeré transakce vyjma provizí. Co se týče motivace lidí, bohužel jen a jen peníze jsou hlavním motorem jakékoli iniciativy. A to platí jak pro motivaci při hledání zaměstnání, tak při jakékoli jiné činnosti.

Zájmy o vzdělávání, osobní i profesní růst nebo obecný užitek jsou až druhořadé. To je v Myanmaru těchto dní největší problém pro většinu podnikatelů a firem. Loajalita je momentálně na bodu mrazu a udržet si zaměstnance je nesmírně těžké. Lidé mění zaměstnání okamžitě, jak dostanou finančně lepší nabídku. Pokud máte o pracovníka zájem a on to ví, řekne si klidně o plat vyšší o 50 až 100 procent.

KRAŤASY A SUKNĚ. Muži v Myanmaru běžně nosí sukně zvané longyi, říká Vladimír Neduchal (vlevo).Kraťasy a sukně. Muži v Myanmaru běžně nosí sukně zvané longyi, říká Vladimír Neduchal (vlevo).


Jaký je jejich přístup k práci?
Barmánci nechtějí žádný stres. Pokud jsou mu vystaveni, okamžitě odcházejí. Roste proto zájem o zahraniční expaty. Teď po volbách se tento zájem ještě zvýší, neboť další tisíce firem se chystají na barmský trh.

Často se ale poukazuje na korupci nebo protekční postavení některých místních prominentů...
Pro velké firmy jsou určitě problémem takzvaní cronies (magnáti, kteří zbohatli díky svým přátelským vztahům s vůdci vojenské junty – pozn. red.). Tito cronies ovládají klíčová odvětví ekonomiky a jen pomalu připouštějí konkurenci, v začátku většinou jen jako joint venture. Stále je zhruba 60 procent státních zakázek netransparentních. Ale pro ty, kteří vidí těch 40 procent zbylých, je Myanmar zemí zaslíbenou. Na co se tu podíváte, to lze zlepšovat a mezer na trhu je oproti Evropě nepočítaně.

Barmánci nechtějí žádný stres. Pokud jsou mu vystaveni, okamžitě odcházejí. Roste proto zájem o zahraniční expaty.

Jak probíhá oslovení zákazníka?
Velmi obtížné je dostat se na první schůzku k člověku, který má rozhodovací pravomoc. Po telefonu vám nikdy neřeknou jeho přímé telefonní číslo, nikdy vás nespojí. Problémem může tedy být už samotné získání kontaktu.

Pokud ho přece jen získáte, jak pak schůzka probíhá?
Ta první bývá většinou jen zdvořilostní a oťukávací. Téměř nikdy nedojdete k žádnému závěru. Klidně se pak partner odmlčí a nereaguje. To však neznamená, že nemá zájem či že se mu nabídka nelíbí. Obecně je na tom, kdo nabízí, aby se znovu ozval a zopakoval nabídku další armádě lidí, než se dostane k tomu, kdo opravdu rozhoduje. Pokud dostanete souhlas od něj, pak je to už maličkost. Nicméně nečekejte vstřícnost nebo iniciativu.

Všechno musíte udělat za klienty vy, aby to fungovalo. Musíte přicházet s řešením, nejen s nápady. Nikdo neudělá nic navíc, nebo snad dokonce zadarmo. Příkladem je třeba to, že i my píšeme většinu pracovní inzerce za své klienty, kteří poptávají zaměstnance. Je to jejich podmínkou, pokud si mají koupit inzerci.

Jaké se u byznysmena očekává oblečení?
Téměř všude se při vstupu do kanceláří musíte zout (stejně jako před pagodami nebo chrámy). Takže pak svou obchodní nabídku prezentujete v obleku a v ponožkách. Po celý rok je v Myanmaru kolem 30 stupňů a víc, v období dešťů k tomu připočtěte vlhkost. Takže se tolik nedbá na formální oblečení. Klidně si tedy můžete vzít ke kalhotám i žabky. Sami místní muži nosí v Barmě obvykle sukně nazývané longyi.

Firmu se vám podařilo v Myanmaru solidně rozjet, co dál?
Derou se sem větší a dravější firmy s kapitálem za zády. Mým nejbližším plánem je najít spolehlivého partnera jako investora, s nímž projekt dotáhneme. Nebo zkusím najít kupce, který ocení práci, jež se dosud udělala, a bude mít zájem projekt dát rozvíjet. Myslím, že byznys by tu mohli začít dělat i další čeští podnikatelé.

V Barmě, kde jsme v osmdesátých letech postavili sedm investičních celků a byli čtvrtým největším exportérem do země, myslím dokážeme díru do světa udělat.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek