V Ukrajině roste výroba jablečného moštu

3. 6. 2016

  • Země: Ukrajina
  • Datum zveřejnění: 02.06.2016

ilustrační obrázekV roce 2015 byl jablečný mošt téměř jediným alkoholickým nápojem na ukrajinském trhu, jehož ukazatele výroby produkce rostly. Na rozdíl od piva, kterého se loni uvařilo o 17 % méně, se výroba jablečného moštu v zemi zvýšila o 23 %.

Na Ukrajině stále přibývá milovníků tohoto nápoje, protože jablečný mošt splňuje několik požadavků. Je to přírodní produkt za rozumnou cenu, který je v duchu současných evropských spotřebních tradic. V loňském roce dosáhl objem trhu ukrajinského jablečného moštu cca 6 mil l.  V I. čtvrtletí roku 2016 bylo vyrobeno 3,6 milionu litrů jablečného moštu. Je to dvakrát více oproti stejnému období roku 2015. Nárůst proběhl nehledě na skutečnost, že od roku 2016 se sazba spotřební daně z jablečného moštu zvýšila z 0,63 UAH až na 0,95 UAH za 1 l. 

Dynamickému růstu toho segmentu v loňském roce rovněž tak přispěl vývoz. V roce 2015 byla více než polovina vyrobeného v zemi nápoje prodána do zahraničí, přičemž se hlavním dovozcem ukrajinského moštu stalo Polsko. Podíl Polska ve struktuře ukrajinského vývozu jablečného vína stoupl v roce 2015 na 92 % v reálných hodnotách.

Podíl dovážených moštů je zanedbatelný a navíc se v posledních letech snižuje, jelikož v důsledku devalvace hřivny se zahraniční nápoje staly nekonkurenceschopné na ukrajinském trhu. 

K nárůstu domácího trhu jablečného moštu dochází díky módě na přírodní produkty a vzniku řady nových obchodních značek. Výrobní skupina "Nové produkty", která v dubnu prezentovala na trhu obchodní značku APPS 2014, obsadila již v prvním roce svých prodejních aktivit 8 % trhu. A v průběhu minulého roku zvýšila prodej moštů více než dvojnásobně - na téměř 2 mil litrů. V I. čtvrtletí 2016 odbyt moštů ve společnosti stoupl téměř o polovinu ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Skupina „Nové produkty“ totiž dokázala využít skutečnosti, že v létě roku 2014 nejbližší konkurenční výrobce VAR "Olympus" zastavil výrobu jablečného vína Ranetti (v roce 2013 měla 4-5% podíl na trhu) na svém vinném a koňakovém závodě "Bakhchisaray" na Krymu.

Kromě výrobců nealkoholických nápojů postupně rozvíjí tento segment i pivovary. Loni v létě začal vyrábět polosladký jablečný mošt pivovar "Oboloň". Před pěti lety vstoupila na ukrajinský trh jablečného vína společnost Carlsberg, která nyní vlastní jeho lví podíl.

Nováčci ukrajinského trhu s jablečným moštem zvyšují prodeje svých výrobků díky nabídce nových chutí a forem balení. Podniky rovněž tak rozvíjí niku točeného jablečného moštu. Točený jablečný mošt prodávají kavárny a hospody ve velkých městech, a také malé obchody, které nabízejí pivo a mošty regionálních pivovarů. Odborníci odhadují, že v nadcházejících letech může trh s jablečným moštem vzrůst z 14 milionů litrů na 20 milionů litrů na rok.

Zdroj: www.business.ua 
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Kyjevě.

Tisknout Vaše hodnocení: