Více než 24 mld. PLN a 15% nárůst elektronického obchodování na trhu v r. 2013 v Polsku

7. 1. 2014

  • Země: Polsko
  • Datum zveřejnění: 20.12.2013

ilustrační obrázekPodle zprávy agentury PMR se v r. 2012 přes internet v Polsku prodalo zboží za 21 mld. PLN. I během krize tak elektronické obchodování zaznamenává rok co rok více než 10% nárůst.

Elektronické obchodování je mezi lidmi čím dál oblíbenější a jeho dynamika roste dvojciferným tempem. Na jeho rychlost nemají vliv ani informace z trhu o špatném stavu ekonomiky nebo o klesající spotřebě, takže prognóza na r. 2014 je nárůst o 10 %, tedy hodnoty víc než 24 mld. PLN.

Některé segmenty trhu se však pomalu nasycují a ceny na internetu a v kamenných obchodech se pomalu vyrovnávají, což spolu s horší ekonomickou situací působí jako inhibitor prudkého růstu.

V r. 2015 by mělo nastoupit výrazné oživení ekonomiky a předpokládá se rovněž vstup významných firem na textilní nebo potravinový trh.

Motivace spotřebitelů k nákupu přes internet jsou různé. Sami spotřebitelé se dají rozdělit na 2 základní skupiny: pravidelně nakupující na internetu a ti, kteří si to jen vyzkoušeli kvůli výrazně nižší ceně zboží. 76 % všech dotázaných uvedlo, že nejsilnější motivací k nákupu přes internet, byla nižší cena. 70 % zákazníků pak nevybírá z první nabídky zboží, ale ceny v internetu porovnává, než zboží koupí. Tento fakt také naznačuje, že pro tyto zákazníky hraje větší roli cena než konkrétní značka nebo obchod. Skoro polovina kupujících uvedla, že pokud podruhé kupuje podobný výrobek, nehledá levnější ceny, ale vrací se nakoupit do stejného obchodu.

Skoro 60 % respondentů nakupuje po internetu proto, že je to pohodlné. Většina (73 %)nakupuje online sporadicky a nepravidelně a skoro polovina jen tehdy, když nastane mimořádně dobrá příležitost k nákupu zboží. Pravidelně sleduje nabídku na internetu 30 % dotázaných.

Poměrně velká skupina spotřebitelů si chodí zboží prohlédnout a vyzkoušet do kamenného obchodu a teprve potom jej zakoupí za nižší cenu přes internet (39 %).

Motivace spojené s elektronickým nakupováním

Pravidelně sleduji nabídku internetových obchodů,   dražebních portálů atd. při hledání nejnižší ceny

76 %

Do kamenných obchodů si chodím zboží prohlédnout a vyzkoušet a potom je koupím levněji přes internet

73 %

Přes internet nakupuji sporadicky, hlavně když je   mimořádná příležitost

69 %

Pokud kupuji stejné zboží (např. knihy, hudbu), často nakupuji ve stejném obchodě bez porovnávání cen

59 %

Nakupuji na internetu často, protože je to pro mě   výhodné

47 %

Při každém nákupu hledám porovnáváním nejnižší cenu

47 %

Nakupuji na internetu zřídka

39 %

Nakupuji přes internet, protože je zboží prostě   levnější

30 %

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení MPO ve Varšavě.

Tisknout Vaše hodnocení: