Vietnam: bouřlivý rozvoj automobilového průmyslu – příležitost pro české firmy

1. 6. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Vietnam: bouřlivý rozvoj automobilového průmyslu – příležitost pro české firmy Údaje o prudkém růstu výroby i spotřeby v segmentu osobních a nákladních automobilů ve Vietnamu a očekávaný další dynamický vývoj jsou výzvou pro české firmy v oboru jednak ve vývozu i v dovozu. Rozvoj automobilového průmyslu ve Vietnamu za poslední roky je velmi bouřlivý.

Výhled snižování dovozních cel na hotové výrobky i náhradní díly v rámci FTA EU-Vietnam, plánované masivní investice místních firem do sektoru a dynamický růst populace a její kupní síly jsou předpokladem dlouhodobého odbytu českých výrobků nebo naopak garancí dlouhodobých dodávek vietnamských komponentů do globálních hodnotových řetězců.

V roce 2015 se v zemi prodalo 245 tis. automobilových prostředků (osobní, nákladní vozy a autobusy), což je nárůst o 55 % oproti předchozímu roku. Výsledky prodeje za rok 2014 s objemem 158 tis. automobilů byly o 43 % lepší než v roce 2013. A výhled? Za leden – duben 2016 se prodalo téměř 80 tis. automobilů, nárůst o 38% oproti stejnému období roku 2015.

Zhruba 55 % tvořily osobní vozy, zbytek nákladní a autobusy. Předpovědi renomovaných ratingových společnosti hlásí v roce 2020 prodej 400 tis. automobilů a v roce 2035 dokonce 1,5 milionu automobilů. Tento trend odpovídá populaci Vietnamu, která v tomto roce dosáhne 95 mil. obyvatel a její kupní síla dynamicky roste.

Současné vysoké celní zatížení a navíc spotřební daň uvalená zejména na osobní vozy, nahrává situaci, že většina automobilů a zejména osobních vozů se ve Vietnamu montuje. Vietnam Automobile Manufacturers’ Association, která sdružuje místní i zahraniční výrobce z Japonska, Koreje, Evropy a USA, z celkového objemu prodaných vozů v roce 2015 v objemu 209 tis. vykázala 75 % smontovaných ve Vietnamu (CKD).

Situace se ale v blízké době změní díky smlouvám o volném obchodu, jichž je Vietnam účastníkem. Od roku 2018 se v rámci FTA států ASEAN má dovozní clo smontovaných vozů (CBU) dostat na nulu, ale u náhradních dílů bude v určité podobě pokračovat. Zde místní firmy vidí nebezpečí zejména v podobě dovozů CBU z Thajska a Indonésie.

Obdobný scénář, který je pro vietnamské výrobce hrozbou, ale např. pro evropské a české firmy příležitostí, je v roce 2018 očekávaný vstup v platnost smlouvy o volném obchodě mezi EU a Vietnamem (EVFTA). U malých a středních vozů, kde nyní ve Vietnamu dovozní clo činí 70–78 %, bude do 10 let sníženo na nulu, u vyšší kubatury vozů nad 3 litry do 9 let, u nákladních vozů (nyní clo 65 %) bude clo eliminováno do 10 let.

Náhradní díly pro automobily budou mít progresivnější postup a clo bude zrušeno do 7 let. Stejně tak smlouva o volném obchodě Trans Pacific Partnership umožní snadnější dovozy automobilové produkce z Japonska a USA.

Vietnamská vláda se snaží částečně eliminovat očekávané propady v příjmech do státního rozpočtu z cel zvýšením spotřební daně např. u luxusních vozů, ale v dlouhodobém výhledu se bude muset smířit s liberalizačními procesy, k nimž se zavázala. Pozn.: mimochodem místní HSP píší o Vietnamu jako o jednoznačném vítězi z jednání o TPP a potvrzují to i nezávislí zahraniční odborníci.

Vietnamští výrobci se na změněné podmínky připravují již dnes a příkladem je firma THACO (Truong Hai Auto Corporation), která plánuje investovat 1,38 mld. USD do rozvoje svých kapacit v automobilovém průmyslu s cílem prodat v roce 2018 150 tis. vozidel s celkovým příjmem 4,35 mld. USD.

Součástí tříletého plánu je investice v objemu 934 mil. USD do automobilového průmyslového parku Chu Lai v provincii Quang Nam ve středním Vietnamu, kam chce firma přivést vyspělejší partnery z ASEAN a s jejich pomocí vybudovat technologie, které umožní dostat vietnamské výrobky do globálního hodnotového řetězce.

Projekt zahrnuje novou výrobu vozů Mazda s roční kapacitou 100 tis. vozů a s obdobnou kapacitou výroby nákladních vozů. Výroba autobusů a minibusů přinese integraci některých operací a dosáhne mezinárodních standardů. Řetězec podpůrných odvětví zajistí komponenty pro vlastní montáž i pro prodej na místním i zahraničním trhu.

Současně je plánován masivní dovoz materiálu a komponentů, které se do průmyslové zóny dostanou prostřednictvím budovaného kanálu z nedalekého přístavu. Firma zainvestuje dalších 446 mil. USD do rozvoje distribuce a maloobchodního prodeje.

V roce 2015 firma THACO prodala 80 tis. vozidel s příjmem 2,1 mld. USD a dosaženým čistým ziskem 315 mil. USD, který z větší části reinvestovala. V roce 2016 plánuje prodej 112 tis. vozidel a příjem 3,2 mld. USD. V segmentu osobních vozů bude mít 28% podíl na trhu. Firma má jako jediná v zemi 3 výrobní linky na osobní a nákladní vozy a autobusy. Místní lokalizace práce je v rozmezí 16–50 %, u náhradních dílů 46 %. Vyrábí vozidla značek Kia, Mazda, Peugeot.

Výhled automobilového průmyslu ve Vietnamu je příležitostí a výzvou pro české firmy v tomto oboru. Jednak je příležitost pro vývoz vlastních komponentů pro kompletaci vietnamských výrobců a na druhou stranu v rámci outsourcingu je možno využít investiční aktivity např. největšího domácího výrobce automobilů firmy THACO, která plánuje část své produkce komponentů vyvážet.

Již nyní se z Vietnamu do ČR dováží díly pro automobilový průmysl. Konkrétně v roce 2015 se dovezly převodovky a airbagy za 31,4 mil. USD.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Hanoji (Vietnam).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek