Volání přes internet může změnit celý trh

24. 4. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Drtivá většina lidí, kteří pobývali nějaký čas v zahraničí, s tím má jistě vlastní zkušenost. Místo nákupu SIM karty místního operátora, o využívání předraženého roamingu ani nemluvě, sdělit své aktuální zážitky blízkým raději prostřednictvím účtu na některé z komunikačních služeb typu Skype, Viber či Google Voice. Při použití veřejné wi-fi sítě V podstatě bezplatné řešení, které využívá stále více lidí.

Nejen proto odborníci na telekomunikační trh už několik let předpovídají soumrak klasických telekomunikačních služeb. Například poradenská společnost Roland Berger Strategy Consulting před dvěma lety ve své studii varovala, že tržby evropských telekomunikačních operátorů do roku 2020 klesnou o pětinu, jejich hrubý provozní zisk (EBITDA) by se mohl propadnout dokonce o 40 procent. Hlavní konkurencí jim mají být internetoví giganti Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft. Tedy firmy, z nichž každá má vlastní komunikační program a několik miliard klientů.  

„Boj o tržní podíl v telekomunikacích se přiostřuje. Silní poskytovatelé on-line služeb pro uživatele smartphonů vytlačují tradiční poskytovatele telekomunikačních služeb,“ upozorňují experti Roland Berger, podle nichž to může mít v dlouhodobém horizontu dramatické důsledky.

70 miliard zpráv denně

Tento trend potvrzuje také letošní aktuální 13. Studie trendů společnosti Deloitte pro oblast technologií, médií a telekomunikací. „Služby typu instant messaging, tedy služby umožňující svým uživatelům sledovat, kteří z jejich přátel jsou právě online, a podle potřeby s nimi komunikovat, budou v letošním roce tvořit přibližně 70 procent veškerých zpráv odeslaných z mobilních telefonů. Přinese to ale jen tři procenta z celkových výnosů,“ okomentoval rostoucí oblibu komunikátorů Petr Viktora, partner v oddělení ICT poradenství společnosti Deloitte, který vede tým Deloitte Digital.

Každý den lidé po celém světě podle Deloitte z mobilních telefonů odešlou 70 miliard zpráv, z čehož pouze 21 miliard bude představovat SMS zprávy. Výnosy z odeslaných SMS zpráv však studie letos odhaduje přibližně na 100 miliard amerických dolarů, přičemž výnosy ze služeb instant messaging očekává pouze ve výši dvou miliard amerických dolarů. „Jak počet zpráv zaslaných v rámci služeb instant messaging, tak počet SMS zpráv se v celosvětovém měřítku zvýší, přestože některé rozvinuté trhy mohou zaznamenat snížení objemu SMS zpráv,“ dodal Viktora z Deloitte.

Klasický telefon drží pozice

volani pres internetZdálo by se tedy, že pro firmy hledající v pokrmovém období jakoukoliv možnost úspory není nic jednoduššího než nakoupit zaměstnancům chytré telefony a přimět je využívat ke komunikaci internetové komunikační programy. V Česku tomu však brání hned několik faktorů, například stále nedostačující pokrytí vysokorychlostním internetem mimo hlavní sídelní oblasti, tradiční konzervativnost a nedůvěra k novým technologiím českých zaměstnavatelů i zákazníků i stále velmi výhodné balíčky služeb pro firmy.

Michal Kratochvíl, obchodní ředitel společnosti 2N Telekomunikace, která patří k nejvýznamnějším dodavatelům firemního telekomunikačního vybavení v ČR, si myslí, že pro využití internetových komunikátorů pro běžnou firemní komunikaci v rámci jedné země není žádný silný důvod. „Uplatnění programů typu Skype vidím spíše v rodinách nebo u jednotlivců, případně u firem s velkým množstvím odchozích hovorů do zahraničí, a to do různých regionů po celém světě, které díky tomu mohou rozhodně ušetřit výraznou částku,“ soudí Kratochvíl. Ani firmy nejsou zatím příliš ochotné tento typ komunikace více využívat.

„Pracujeme hlavně s počítačem, takže si v rámci týmu voláme přes Skype. Zkoušeli jsme tuto službu nabídnout i klientům, ale nebyl o to vůbec zájem. Stále upřednostňují, když jim zavoláme z klasického telefonu,“ přiblížil své zkušenosti ústecký architekt Kamil Hrdlička. Programy jako Skype, Viber či Google Voice přesto podle Kratochvíla donutily výrobce ústředen i poskytovatele služeb na tento trend zareagovat. „Firmy hledají efektivní, rychlý a přitom levný způsob především vnitrofiremní komunikace s dopadem na odchozí volání. Proto dnes najdete ústředny plně podporující funkce mobility extension, s možností presence, tedy propojitelnosti s outlookem, kalendářem a podobně. Vedle toho telco operátoři nabízejí neomezené tarify, vnitrofiremní Close User Group a jiné, které ve spojení s GSM bránami velmi účinně bojují s náklady na telekomunikace,“ popsal aktuální trendy Kratochvíl z 2N Telekomunikace. Budoucnost proto vidí spíše v multifunkčních zařízeních, které zvládají více typů komunikace, než pouze smartphonech bez možnosti klasických telefonních služeb.

Převzato z časopisu Komora
Autor:
Filip Sušanka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek