Vydělávejte na internetu

22. 8. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

Zapomeňte na podvodné klikačky, nefungující návody na hraní v internetových kasinech a sázecích kancelářích – návod na rychlé zbohatnutí bez práce neexistuje. Máte-li ale trochu snahu, na internetu můžete skutečně vydělávat, a to s minimální investicí a se zanedbatelným rizikem.

Přivydělat si pár korun při studiu nebo zhodnotit práci na vlastním blogu není díky internetu nijak složité. S dobrým nápadem můžete dokonce vydělávat i podstatně vyšší částky. Stačí znát některá základní pravidla fungování on-line byznysu, mít kreativní a prakticky realizovatelné nápady a začít provozovat svou vlastní živnost bez nutnosti pronájmu kanceláře, z pohodlí domova.

Internetový obchodní dům

Fler.czProdej zboží přes internet nabízí množství zajímavých výhod, které jsou atraktivní i pro začínající podnikatele. Začátek nemusí znamenat žádné, nebo jen minimální náklady, nemusíte mít skladové zásoby, internetový obchod má otevřeno 24 hodin denně a je dostupný pro zákazníky z kteréhokoli místa.

Vedle výhod samozřejmě existují i nevýhody: internetový obchodník nese na svých bedrech veškerá rizika spojená s expedicí zboží, zákazník nemusí zboží převzít a může si nákup rozmyslet a zboží vám vrátit. Pokud jste si vědomi všech výhod a rizik, můžete se pustit do internetového obchodování.

Nejjednodušší formu prodeje zboží přes internet představují aukční portály Aukro a eBay. Vedle tradičních prodejů prostřednictvím aukcí si zde totiž můžete založit i klasický e-shop a prodávat zboží za pevné ceny.

Samotná registrace je velmi jednoduchá, na výběr máte mezi standardním soukromým účtem a podnikatelským účtem. Běžní uživatelé si vystačí se standardním účtem, pro registraci podnikatelského účtu budete potřebovat živnostenské oprávnění (mezi povinné údaje při registraci totiž patří IČ a DIČ). Přestože lze soukromý účet později převést na podnikatelský, je tato vstupní volba poměrně důležitá, záleží totiž na tom, jak moc se chcete do obchodování na internetu pustit.

Podnikatelský účet také nabízí některé výhody, které běžní uživatelé nemají, jde především o nejrůznější nástroje pro správu internetového prodeje nebo například statut firmy, který na zákazníky působí seriózněji.

Alternativou k velkým aukčním portálům mohou být menší on-line tržiště, jako například český Fler.cz a mnohé další. Princip prodeje zboží je zde podobný jako na Aukru, po registraci si prostřednictvím průvodce založíte osobní, nebo podnikatelský profil a můžete se pustit do prodávání.

Tržiště obvykle inkasují provize z uskutečněných prodejů (aktuální výše provize na Fler.cz je například 11 %), proto nezapomeňte do nákladů započítat i tuto částku. Všechna tržiště mají vlastní pravidla pro prodej i nabízené zboží, před registrací si je proto vždy pečlivě pročtěte a zkontrolujte.

Vyhnete se tak případným nepříjemnostem, které mohou skončit až zablokováním vašeho účtu. Dalším místem, kde můžete nabídnout své zboží k prodeji, jsou internetové bazary a inzertní servery. Ty zpravidla umožňují vkládat osobní inzerci zdarma, v případě nabídek komerčního charakteru se ale připravte na poplatek.

On-line tržiště
České  Zahraniční  
aukro.cz   artfire.com   
dogala.cz  en.dawanda.com
simira.cz  etsy.com  
fler.cz  handmade.sk   
kreativnidarky.cz sashe.sk
pomimi.cz  ebay.com
potvor.cz  

Bez živnosti ani ránu

Hranice mezi podnikáním a příležitostným prodejem není v zákoně striktně vymezena. Aby byla vaše činnost na Aukru, Fleru nebo na eBay klasifikována jako podnikání (tudíž aby vám například plynula povinnost odvádět daně a další povinnosti), je třeba splnit dvě podmínky: musí se jednat o opakovaný prodej a předmět prodeje musí být pořízen primárně pro účely následného prodeje se ziskem.

Podnikáním se rozumí soustavná, nezávislá činnost, jejímž účelem je dosažení zisku (například opakovaný nákup oblečení či jiného zboží a jeho prodej v aukcích). Uživatelé, kteří prostřednictvím on-line tržiště prodávají věci ze svého osobního vlastnictví (nábytek, knihy, oblečení, části sbírek, pozůstalosti apod.) nepodnikají.

Z těchto příjmů nemusíte podávat žádné přiznání a tyto příjmy jsou také osvobozeny od daně.

Pokud se tedy chystáte na on-line tržištích občas něco prodat, a neobchodujete ve velkém, vystačíte si s běžným soukromým účtem. Jestliže jsou vaše nabídky pravidelné a nemáte podnikatelskou živnost, pravděpodobně na sebe rychle poštvete berňák.

Ten vám v případě kontroly doměří daň. Svou zkušenost s tímto postupem mají mnohé ženy na mateřské, které tak dodatečně musely finančnímu úřadu zaplatit mnohdy desetitisícové doplatky. Nepomohlo ani to, že se dušovaly, že si jen přilepšovaly a nevěděly, že mají daňovou povinnost.

Pro provozování podnikatelského e-shopu, jako při každém jiném podnikání, je tedy třeba disponovat Živnostenským oprávněním, začít byste proto měli cestou na Živnostenský úřad a požádat o vydání Živnostenského oprávnění. Podnikat můžete jako fyzická osoba, či jako osoba právnická. Provozování e-shopu je volnou živností, není tedy třeba žádného specializovaného vzdělání, provozovat jej může každý, komu je více než 18 let, je trestně bezúhonný a je způsobilý k právním úkonům.

Za živnostenský list zaplatíte 1 000 korun a úřad vám ho vydá přibližně do týdne. Jako každý podnikatel musíte ale splnit i další obecné povinnosti – registrovat se na finančním úřadě, České správě sociálního zabezpečení a své zdravotní pojišťovně. Budete-li mít podnikání jako svou hlavní činnost, musíte odvádět zálohy na zdravotní a důchodové pojištění. Základní sazby činí zhruba 1 750 a 1 900 Kč.

Vytvoření e-shopu

Pokud vám on-line tržiště nevyhovují, například kvůli provizím či z jiného důvodu, jste na nejlepší cestě ke svému vlastnímu internetovému obchodu. Základ nemusí být nijak složitý, potřebovat budete především doménu a vhodný webhosting. E-shop si můžete „postavit“ vlastní, nebo si pronajmout či koupit již hotový.

Nejlevnější a nejjednodušší je nákup domény, stačí si ji zaregistrovat u některého registrátora domén nebo přes webhostingovou firmu. Vzhledem k tomu, že náklady na registraci domény jsou v podstatě zanedbatelné (do 200 Kč ročně), je lhostejné, zda zvolíte nákup u registrátora, nebo přes hostingovou firmu. Výhodou druhého řešení je, že se nemusíte o nic starat a nastavovat, aby doména směřovala na vámi vybraný hosting.

Složitější je situace v případě hostingu, který může být úhelným kamenem pro rozhodování, zda zvolit bezplatnou cestu k e-shopu, nebo zvolit komerční řešení. Pro provozování e-shopu nejsou nejvhodnější bezplatné hostingy. Některé nesplňují technické parametry, případně u nich chybí garance dostupnosti služeb.

Bezplatný webhosting může také znamenat, že načítání stránek bude nepříjemně pomalé a může být důvodem pro odliv zákazníků. Cenou za bezplatný hosting také často bývá umístění reklamy provozovatele, jejíž podobu ani umístění není vždy možné ovlivnit. Typickým představitelem takového hostingu je například Endora.cz.

Placené hostingové služby vhodné pro provozování internetového obchodu pořídíte od 200 Kč měsíčně. Kromě odpovídajícího technického zázemí vám placené služby mohou nabídnout i průvodce instalací redakčních, nebo rovnou obchodních systémů. Základní instalaci kompletního e-shopu v takovém případě zvládne i začátečník.

Jednoduchou cestu k vlastnímu internetovému obchodu nabízí například Webnode, kde si kromě osobních stránek můžete založit i vlastní e-shop. Spuštění takového obchodu není nic složitého, po registraci stačí vybrat vzhled z nabídky několika šablon, upravit základní funkce a můžete začít obchodovat.

Nejjednodušší verze obchodu vás vyjde na 167 Kč měsíčně, kompletně vybavený e-shop pak pořídíte od 400 Kč za měsíc. Nevýhodou je relativně unifikovaný vzhled (obchodů postavených na Webnode existují tisíce) a dostupnost pokročilých funkcí pouze v dražších verzích. Další možností je využít opensourcová řešení, například oblíbený PrestaShop.

Kolik stojí e-shop

Zdarma – opensource řešení, doména 3. řádu, bezplatný hosting (endora.cz, prestashop.com)
Od 2000 Kč – opensource řešení, doména 1. řádu, placený hosting (sunlight.cz, vlastnieshop.cz)
Od 5000 Kč – hotové základní řešení, doména 1. řádu, placený hosting (vlastnieshop.cz, active24.cz)
Od 20 000 Kč – hotové komplexní řešení, doména 1. řádu, placený hosting (inshop.cz, oxyshop.cz)

Vsaďte na opensource

PrestaShop je modulární řešení pro internetové obchody, k dispozici je zcela zdarma a nabízí obrovské množství doplňků a vzhledů. Nová verze je kompletně v češtině a podporuje propojení na účetní programy (Pohoda, Helios). S PrestaShopem můžete dokonce provozovat více obchodů pod jednou administrací na stejné nebo i rozdílné doméně, sdílet produkty nebo celé kategorie.

Pokročilé nástroje v administraci nabízí dokonalou správu uživatelů, můžete například povolit nákup jen registrovaným uživatelům, omezit nákupy podle geografických kritérií a mnoho dalšího. Funkčně podobný je i další opensource produkt Magento.

Vedle PrestaShopu a Magenta existují i další opensourcová řešení, ta ale vyžadují i instalaci obslužného redakčního systému. Samotný e-shop je pak jen dalším modulárním doplňkem. Typickými představiteli této kategorie jsou například eCommercePlugin pro WordPress, nebo VirtueMart pro redakční systém Joomla. Jejich velkou výhodou je téměř absolutní svoboda v upravitelnosti a obrovské množství bezplatných i komerčních skinů.

O kvalitě opensourcových řešení svědčí i fakt, že mnoho komerčních řešení vychází nebo je přímo postaveno na některém z těchto volně dostupných systémů.

Pokud se do tvorby webu pustíte sami, či s pomocí nezkušeného kamaráda, mohl by výsledek potenciální klienty spíše odradit. Kromě důvěryhodného programátora, kodéra a grafika pro začátek oceníte pomoc odborníků z marketingu. Pokud nemáte s programováním, či správou internetových aplikací velké zkušenosti, poohlédněte se raději po hotovém řešení.

Vstupní poplatky nejsou nijak závratné a ušetřený čas můžete věnovat další práci spojené s podnikáním. Jednoduchý internetový obchod pořídíte již od 200 Kč měsíčně, kvalitní řešení s vlastní doménou, hostingem, platební bránou a napojením na účetní programy pak zhruba od 500 Kč měsíčně.

Důležitá je také registrace e-shopu jakožto shromaždiště osobních údajů. To je možné jednoduše učinit na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů, vyplněním příslušného formuláře. Oznamovací povinnost se vztahuje výlučně na správce těchto dat. Na stránkách e-shopu by také neměly chybět: reklamační řád obchodní podmínky identifikační údaje Vyplatí se také zvážit investici do reklamy.

Správně zvolený druh propagace zvedne návštěvnost stránek a zvýší prodeje. Pro začátek stačí registrace do největších českých katalogových portálů. Lze využít reklamních kampaní pomocí PPC systémů a stránky optimalizovat pro vyhledávače.

Mohu podnikat, když mi ještě nebylo 18?

Ano, živnostenský zákon stanovuje v § 12 výjimku, která se týká způsobilosti k právním úkonům. Toto ustanovení říká, že pokud fyzická osoba nemá plnou způsobilost k právním úkonům z důvodu věku, může provozovat živnost, ale pouze prostřednictvím odpovědného zástupce, například rodiče. Ustanovení odpovědného zástupce ale musí proběhnout se souhlasem soudu.


Převzato z časopisu Computer

Nechejte vydělávat svůj blog

067.czPeníze můžete na internetu vydělávat i v případě, že sami žádné zboží neprodáváte – prostřednictvím reklamy. Nejčastějším a nejjednodušším řešením je nasadit na web některý z kontextových systémů, u kterých dostáváte provizi za realizovaný proklik.

Pro nasazení kontextového systému si vystačíte s bezplatnou registrací, v současné době jsou v Česku funkční tři systémy: Google AdSense, Seznam Sklik a eTarget.

Vybrat ten správný ale není snadné, obecně lze říci, že výběr reklamního systému závisí na profilaci konkrétního webu. Z hlediska počtu zobrazení relevantních reklam u úzce zaměřených stránek je nejlepší variantou AdSense, naopak u všeobecněji orientovaných webů vychází lépe Sklik a eTarget. Kontextový reklamní systém je vhodný pro všechny typy stránek, je lhostejné, zda se jedná o diskusní fórum, osobní stránky nebo specializovaný web.

AdSense má ale jednu nevýhodu: jelikož vám budou chodit peníze z pobočky Google v Irsku, musíte se na svém daňovém úřadu přihlásit jakožto Osoba identifikovaná k dani a každý měsíc podávat, osobně či elektronicky, daňové přiznání. Elektronickou cestou jde naštěstí o jednoduchý proces.

Pokročilejší systém nabízí affiliate marketing, který funguje na jednoduchém principu. Provozovatel webu, například e-shopu s počítači, vytvoří affiliate program a nabídne provizi každému partnerovi, který mu přivede návštěvníka či zákazníka.

Provize je vyplácena vždy za určitou aktivitu (tzv. konverzi), například za uskutečněný prodej, zaslání poptávky, registraci, nebo návštěvu zákazníka na stránkách e-shopu. Odměna bývá určena buď pevnou částkou (Pay Per Action, Pay Per Lead), nebo procentem z ceny nakoupeného zboží (Pay Per Sale).

Zajímavou variantou jsou affiliate sítě sdružující několik klientů současně. Při registraci do této sítě získáte přístup k inzerci několika desítek až stovek klientů současně. Případné výdělky tak mohou být výrazně vyšší. V tuzemsku funguje affiliate síť Potenza, ve které najdete například kampaně od společnosti UPC nebo ING. Ze zahraničních sítí stojí za pozornost Zanox, na které má kampaně také několik českých firem.

Na rozdíl od klasické reklamy se u affiliate programů neplatí za umístění reklamy, ale až za přivedení návštěvníka či jeho nákup. Tento způsob propagace je pro provozovatele e-shopů samozřejmě výhodnější a efektivnější. Provozovatelé webů mají také větší motivaci umístit reklamu na viditelné místo a dobře ji zacílit, protože tím zvyšují pravděpodobnost získání odměny.

Všechny redakční systémy umožňují vložit do šablony webové stránky odpovídající modul pro zobrazování reklamy. Pokud máte obsahově kvalitní web s vysokou návštěvností, můžete vsadit na standardní prodej reklamy.

Stačí k tomu maličkost – přesvědčit potenciálního inzerenta, že právě váš web mu bude užitečný, například pravidelným přísunem zákazníků. Způsobů, jak toho dosáhnout, je pochopitelně několik, ideální kombinací je vysoká návštěvnost a produktová spřízněnost.

Programy affiliate
Zajímavé programy affiliate Orientační provize
dovolena.cz 2 % 
gringo.cz  12 %
kralovna.cz až 10 %
mall.cz až 8 % 
megapixel.cz 1,5 %
palmpc.cz  1 %
partner2.invia.cz 1 %
piercing-sperky.cz 10 %
provizni-system.cz  10 %
web4u.cz 10 % 
webhosting-c4.cz 500 Kč
xzone.cz/affiliate 5 %


Pokud vytváříte dostatečně kvalitní obsah, je velmi pravděpodobné, že si vás návštěvníci rychle najdou a v takové chvíli jste přirozeně zajímaví i pro inzerenty. Příkladů takovýchto webů existují stovky a rozhodně neplatí, že se musí jednat o složité a nákladné koncepty, důkazem jsou například oblíbené blogy Módní Peklo, 1000 věcí, co mě serou, Protivná blondýna nebo Opráskisčeskíhistorje.

Kromě výdělků z reklamy se můžete pustit i do prodeje vlastního obsahu. Tento koncept má pochopitelně svá nezanedbatelná úskalí – vyžaduje kvalitní a nejlépe unikátní obsah, nehodí se pro začátečníky a problémem je i faktická neexistence použitelných mikroplateb. Za pionýra v této oblasti můžeme považovat například projekt novináře Petra Koubského – 067.cz, který na předplatném získal jen za první den téměř pětasedmdesát tisíc korun.

Všechny doposud zmíněné způsoby výdělku ve své podstatě nepotřebují konkrétní zboží, peníze generuje vysoká návštěvnost, případně obsah samotný. Komerčně úspěšnou může být ale i cesta opačná, tedy důraz na konkrétní zboží či jeho skupinu – typickým představitelem této cesty jsou například partnerské stránky, které obvykle nabízejí služby či produkty jiných společností za provizi.

Mezi nejoblíbenější patří například letenky, elektronika nebo on-line kasina. Trendem posledních měsíců jsou pak partnerské video mikrorecenze uveřejňované na videoportálech YouTube a Vimeo.

Reklamní systémy

eTarget - etarget.cz
Google AdSense – www.google.cz/adsense
Seznam Sklik – sklik.cz

Prodávejte svoje vědomosti

Každý má nějaký talent, své přednosti a vědomosti. S velkou pravděpodobností proto existují témata, o kterých víte více, než ostatní lidé. Pokud své znalosti dokážete správně formulovat a předat je dál, je internet ideálním místem pro jejich zpeněžení.

První možností, která se nabízí, je vydání elektronické knížky. Při její přípravě si vystačíte s běžným textovým editorem a programem pro převod do formátu vhodného pro čtení. Tím může být formát PDF nebo speciální formáty určené pro čtečky elektronických knih či tablety.

Pokud navíc ovládáte cizí jazyky, můžete vydat elektronickou knihu i v různých jazykových mutacích a zásadně tak zvětšit okruh svých zákazníků. Kromě knih, můžete své vědomosti prodávat také ve formě videonávodů, přednášek, školení či konzultací. Oblíbené jsou tzv. webináře – školení přenášená v reálném čase přes internet.

Pokud je pro vás kniha příliš velkým soustem, můžete zkusit prodávat své vědomosti formou jednotlivých textů. Nabídněte své články internetovým nebo tištěným médiím. Pro psaní na zakázku můžete také využít portálu placla.cz, kde po registraci najdete poptávky inzerentů po článcích na konkrétní témata. Dalším místem, kde lze nabídnout své originální texty klientům, je web copywriting.cz.

Poptávka ale není jen po kvalitním a originálním psaní, své schopnosti můžete na internetu zpeněžit i v případě, že jste schopný programátor, překladatel či grafik. Přehled poptávaných profesionálů najdete na webech webtrh.cz a webdeal.cz a zajímavé informace najdete také na fóru www.czemoney.com. V případě, že vládnete dobrou angličtinou, němčinou či španělštinou, vyzkoušejte zahraniční tržiště on-line práce odesk. com, freelancer.com a mturk.com.

Poptávka je zde především po programování webů, překladech, přepisování a psaní článků. Pokud budete skutečně schopní a dostatečně produktivní, můžete si tímto způsobem přijít na opravdu zajímavé peníze.

Fotografie a grafika

ShutterstockZajímavé možnosti přivýdělku ale i hlavního příjmu se nabízí také fotografům a grafikům. Pokud vás focení baví, nabídněte své fotografie fotobankám, je to jednodušší, než byste možná čekali.

Fotobank, kam můžete nabízet své fotografie, existuje velké množství, mezi ty nejzajímavější patří Shutterstock, Fotolia, Dreamstime a Bigstock.

Po úvodní bezplatné registraci na stránkách konkrétní fotobanky odešlete několik ukázkových prací (obvykle 3 až 10) k posouzení, zda jsou vhodné k prodeji. V případě, že budou vaše výtvory schváleny, je třeba doplnit jejich popisy a klíčová slova a rozřadit je do odpovídajících kategorií. Vzhledem k tomu, že se nejedná o české fotobanky, budou popisy vyžadovat alespoň základní znalost angličtiny, případně práci se slovníkem.

Fotobanky průběžně kontrolují veškerá nahrávaná díla a je běžné, že některá z nich zamítnou (obvykle uvedou i konkrétní důvody zamítnutí). Schválené obrázky jsou poté ihned nabízeny k prodeji, neschválené můžete opravit a nahrát k novému posouzení. Rozhodně se nevzdávejte, pokud vám fotobanka při prvním pokusu fotografie neschválí, k dispozici máte i další pokusy.

Stejným způsobem jako prodej fotografií probíhá i prodej grafiky, ilustrace jsou dokonce mnohem prodejnější než fotografie. Důvod je prostý – dobrý foťák má dnes každý, ale jen málokdo ovládá grafický editor a dokáže produkovat ilustrace.

V některých fotobankách budete muset prokázat, že vaše tvorba za to stojí (Shutterstock, iStockphoto), na jiných není kontrola vyžadována vůbec, nebo není tak přísná (Dreamstime, Fotolia). Pokud to tedy umíte s Corelem či Illustratorem, můžete začít nahrávat a vydělávat již během několika dnů.

Pro prodej fotografií i grafiky se vyplatí sledovat prodejní statistiky, které fotobanky nabízejí a upravit podle nich svou tvorbu. Platí také, že jednodušší a univerzálnější tvorba má větší komerční potenciál, než technicky dokonalá, ale jednoúčelová díla.

Většina kupujících si vaše výtvory nepořizuje proto, aby je použila jako dekoraci doma, ale pro potřeby ilustračních obrázků v časopisech a na webu. Jednoduché tlačítko či set tlačítek vytvořených v Illustratoru za pár minut tak pravděpodobně prodáte lépe, než složitou grafiku, na které strávíte mnoho hodin.

Úspěšnost prodejů můžete průběžně sledovat ve svém účtu. Samotná výplata pak probíhá až po dosažení určité částky (obvykle 30 až 100 $) převodem na váš Moneybookers nebo PayPal účet, případně formou šeku, který si poté můžete nechat proplatit ve své bance.

Velmi ceněné a vyhledávané jsou i nejrůznější šablony www stránek. Nabídnout můžete skiny pro konkrétní platformy (například pro Blogger, Webnode, Wordpress atd.) ale i šablony celých stránek. Uplatnění najdete i s nabídkou šablon pro vizitky, letáky, brožury či pozvánky – čím originálnější a univerzálně použitelné budou, tím lépe.

Převzato z časopisu Computer

Prodávejte virtuální zboží

Second LifeOblíbeným a poměrně snadným způsobem, jak (vydělávat na internetu), představuje obchod s doménami. Pokud vlastníte, nebo narazíte na doménu se zajímavým komerčním kapitálem, můžete ji nabídnout v aukci například na Webtrhu nebo na Aukru.

Domény jsou dnes ale už hodně přebrané a domaineři často používají skripty, které jim usnadňují vyhledávání volných, případně expirujících domén s výdělečným potenciálem. Ruční vyhledávání zajímavých kousků zabere hodně času a úspěch není zaručený.

Při nákupu volné domény si rozhodně dejte pozor na domény obsahující názvy registrovaných ochranných známek nebo na názvy, které se jim podobají. Můžete se snadno dostat do sporu s vlastníkem příslušné známky.

Možnost reálného výdělku na internetu nabízí i ryze virtuální zábava, jakou jsou hry. Virtuální měny používané v on-line hrách World of Warcraft nebo Second Life lze například směnit za reálné peníze. Pokud vás hry a online světy baví, můžete poměrně snadno spojit zábavu s výdělkem. Pozor ale na pravidla: to, že se na různých specializovaných serverech s měnou obchoduje, neznamená, že je to povolené.

Například tvůrci hry World of Warcraft takové počínání zakazují. Naopak paralelní svět Second Life je k vydělávání směnitelných lindenů, jak se zdejší virtuální měna nazývá, přímo stvořený.

Vydělávat virtuální měnu můžete jak samotným hraním, tak obchodováním v rámci hry. Samostatnou kapitolou je pak vytváření vlastních objektů pro hru a jejich následný prodej.

Mezi virtuální podnikání lze zařadit také obchodování s populárními Bitcoiny, Litecoiny a další kryptoměnou. Pamatujte ale, že kryptoměna může být pouhou bublinou, která za pár měsíců splaskne. Investice do ní nyní připomíná spíše hru, podobnou investicím do akcií či spekulativnímu obchodování s komoditami a reálnou měnou. Obchodování ale provázejí výrazné turbulence a není snadné se v nich orientovat. Stejně jako u všech investic i zde platí, že lákavé zúročení je vyváženo vyšším rizikem.

V každém případě raději zapomeňte na pohádkové růsty vložených investic o deseti- nebo stonásobky, na to už je s velkou pravděpodobností pozdě. Dá se ale vydělávat na menších výkyvech rychlým nákupem a prodejem.

Čemu se (raději) vyhnout

Na inzertních serverech a v tištěné inzerci se můžete setkat s různými nabídkami jednoduchého výdělku a snadné domácí práce. Jeden čas bylo hodně rozšířené „nadepisování obálek“ a „katalogy s nabídkou domácí práce“. V obou případech se jedná o podvod, kdy člověk zadávající inzerát požaduje zaslání poplatku.

Mezi další příležitosti k výdělku, na které na internetu narazíte, jsou nejrůznější investiční programy nabízející extrémně vysoké zhodnocení. Tyto programy jsou známé pod zkratkami HYIP (High-Yield Investment Programs) a HYROL (High Yield Return On Loan). Vklady nových investorů jsou v těchto programech obvykle použity pro výplatu uživatelů, kteří vstoupili do programu dříve.

Na podobném principu pak fungují i další pyramidová schémata, někdy též označovaná pojmem letadlo. S klidným srdcem si můžete nechat ujít i příležitosti ke zbohatnutí prostřednictvím zaručených strategií v hazardních hrách.

Obecně platí, že nabídky, ve kterých je vyžadován vstupní poplatek, jsou vždy podezřelé a měli byste jejich podmínky a pravidla zkoumat o to pečlivěji. V případě sebemenších pochybností tyto nabídky prostě ignorujte.

Nabídky snadného přivýdělku a finanční nezávislosti zní sice lákavě, v drtivé většině případů se ale jedná o multi-level marketing (MLM), nebo rovnou o podvod. Stejně tak nefungují zaručené finty na virtuální kasina ani tzv. chytré sázky na shodné zápasy u různých sázkovek vypisujících různé kurzy. Společnosti tyto finty znají, mají naprogramovaná ochranná opatření a velmi pravděpodobně vám po několika dnech zruší účet.

Pozor na daně

Pro většinu podnikání na internetu budete potřebovat živnostenský list, například na volnou živnost a platí to i pro osobní stránky s reklamou. Živnostenskému listu se nevyhnete, ani když si necháte za reklamy platit třeba jen jednou za rok nebo v případě, že jste ještě ani nedostali zaplaceno.

Důležitá je v této souvislosti soustavnost a účel dosažení zisku, v opačném případě může být vaše činnost označena za neoprávněné podnikání, za které hrozí vysoké sankce. Pokud si na stránku umístíte placenou reklamu jen jednou začas a krátkodobě, je možné, že se vám podaří přesvědčit případnou kontrolu finančního nebo živnostenského úřadu, že jde o příležitostnou činnost.

Pokud si prostřednictvím výše zmíněných příležitostných výdělečných aktivit vyděláte v roce 2014 méně než 30 tisíc za rok, budou tyto vaše příjmy osvobozeny od daně a nebudete na ně potřebovat ani živnostenský list.

Příjmy z reklamy, prodaných textů či zboží se daní jako příjmy z podnikání, uplatnit si můžete výdaje podle skutečnosti nebo paušální výdaje. V prvním případě si budete muset shromažďovat všechny doklady o příjmech a výdajích a následně je zpracovávat. Druhá varianta – paušály – je mnohem jednodušší, protože tato administrativa odpadá a vychází se z předpokladu, že daňově uznatelné náklady (související s dosažením a udržením zisku) tvoří určité procento z příjmů.

Aktuální paušály pro svobodná povolání, příjmy z autorských práv, podnikání podle zvláštních předpisů tvoří 40 %. Výdajové paušály mohou být výhodné, pokud už nemáte žádné další příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti.

Největší investicí je čas

Podnikání na internetu je kouzelné především nízkými vstupními finančními náklady. Nepočítejte ale s tím, že se vám peníze pohrnou s rukama v kapsách. Ať už se rozhodnete pro kterýkoli druh podnikání na internetu, pamatujte, že největší investicí bude váš čas. To nejlepší, co se vám může stát, je, že se z vašeho internetového koníčka stane slušně vynášející zaměstnání, při kterém budete svým pánem. Držíme vám palce.  

Převzato z časopisu Computer

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek