Výsledky automobilového průmyslu v severozápadním regionu Ruské federace v roce 2015

17. 5. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Výsledky automobilového průmyslu v severozápadním regionu Ruské federace v roce 2015 Ruský automobilový průmysl prožívá těžké období. Prodej nových osobních automobilů v roce 2015 poklesl o 35,7 %. Místní automobilky může v letošním roce spasit jen výraznější orientace na export a státní podpora stimulující nákup nových vozů. Stát současně tlačí závody do hlubší lokalizace výroby na místě.

Dle údajů Asociace evropského byznysu prodej nových osobních automobilů (včetně komerčních) v roce 2015 klesl o 35,7 % na 1,6 mil. kusů (bez komerčních dokonce o 45 %, 1,28 mil.), což odpovídá prakticky výsledkům 2009 roku. V loňském roce bylo v Rusku vyrobeno 1,2 mil. vozidel, což je o 27,2 % méně, než v roce 2014.

Situace přitom mohla být podstatně horší, pokud by nezafungovaly dva klíčové faktory. Většina automobilek se ve svůj neprospěch vzdala výrazného růstu cen (pozn. průměrný růst cen přestavoval 25 % při prakticky dvojnásobném propadu rublu v posledních dvou letech), druhýmfaktorem byla státní podpora ve výši 24 mld. rublů prostřednictvím zvýhodněného úvěrování (kompenzace 2/3 klíčové sazby centrální banky), leasingu (kompenzace 10 % z ceny automobilů, max. do 500 tis. rublů) a utilizace.

Výsledkem je, že prakticky každý třetí automobil (600 tis. ks) byl v loňském roce realizován prostřednictvím státní podpory. Pokud jde o zhodnocení situace na severozápadě (v daném případě závody v Sankt Petersburgu /dále SPb/ a Leningradské oblasti /dále LO/), objem výroby v roce 2015 klesl o 14,3 % (zhruba 400 tis. automobilů – což představuje 40 % výrobní kapacity místních automobilek HYUNDAI /SPb/, NISSAN /SPb/, TOYOTA /SPb/, GENERAL MOTORS /SPb/ a FORD /LO/), což je nepochybně lepší výsledek oproti zbytku RF. Automobilový průmysl zaujímá v ekonomice SPb 25 %.

Na 1000 osob připadá v RF 340 automobilů, průměrné staří vozového parku dosahuje 12 let. Ve srovnání s jinými zeměmi má ruský trh značné rezervy (odložená spotřeba). Ve výrobě přetrvává vysoký podíl zahraničních dodavatelů, je proto tlak na zvýšení lokalizace výroby v Rusku. Stát (na federální i regionální úrovni) připravuje pro výrobce podporu v několika směrech.

I nadále se počítá se stimulací vnitřního trhu státními programy (vyčleněno má být 50 mld. rublů). Uvažuje se o nových daňových pobídkách (snížení daně ze zisku a majetku), jsou přijímány kroky na budování automobilových clusterů (právě v SPb), které by mj. podporovaly centralizaci poptávky automobilek vůči subdodavatelům, a tím je motivovaly k investicím a lokalizaci výroby v Rusku.

Vývozu by vedle levného rublu mělo pomoci rozšíření proexportních služeb včetně subvencí (Ruské exportní centrum, pojišťovna EKSAR a banka ROSEXIMBANK), koncentrovaná marketingová podpora ruské účasti na veletrzích a výstavách (v rámci regionu Regionální integrující centrum – Sankt Petersburg), intenzivnější dialog se třetími zeměmi o brzkém sjednání smluv o volném obchodu (Vietnam, Egypt, Írán, Jižní Korea) s cílem dosáhnout nižších dovozních cel na ruské automobily (autodíly). Dané kroky budou konkretizovány v rámci Strategie rozvoje automobilového průmyslu do roku 2025. Cílem v roce2016 je navýšení exportu automobilů o 20 %.

Dle zástupce Národní asociace výrobců autokomponentů (NAPAK) je další lokalizace výroby dílů možná v případě, že je trh rostoucí, k dispozici jsou místní suroviny a materiály, federální i regionální legislativa podporuje příliv investic do výstavby nových provozů. V roce 2015 primární trh autodílů dosahoval 15,6 mld. USD, sekundární 23,2 mld. USD.

Subdodavatelé, kteří se orientovali jen na výrobu pro automobilky, čelí obrovským ztrátám, jejich marže se totiž pohybuje max. do 5 %. Podle NAPAK je řešením analýza potřeby automobilek (na komponenty /Tier1/ a následně na detaily, materiály a suroviny /Tier2,3/), rozpracovat koncepci rozvoje jejich výroby, včetně parametrů státní podpory.

Nutná je větší otevřenost automobilek a kumulace poptávky. Zatímco Čína v roce 1994 měla lokalizováno 70 % domácích značek a 30 % zahraničních, v roce 2014 to bylo 95–100 % a 70 % (u luxusních zahraničních aut), respektive 90 % zahraničních značek vyráběných v Číně. V Rusku je vývoj dle představitele NAPAK opačný. V roce 1994 95 % ruské značky, v roce 2014 70–80 % ruské značky a 30 % zahraniční vyráběné v Rusku.

K automobilkám v Sankt Petersburgu a Leningradské oblasti

HIUNDAI vykázal nejstabilnější výsledky. Jeho podíl v objemu výroby petrohradských automobilek dosáhl 75 % (v roce 2014 69 %). V říjnu 2015 byl vyroben milióntý vůz. Důvodem úspěchu je mj. i vysoký stupeň lokalizace (47 %). Závod neprováděl personální změny, funguje na 3 směny 5 dní v týdnu. V roce 2016 plánuje investice do rozšíření cechu výkovků, připravuje se na výrobu dvou nových modelů Creta a Solaris.

NISSAN je jediným závodem severozápadu, který v loňském roce navýšil objem výroby, a to o +7 % na 34 tis. vozů. Ukončil výrobu modelu Nissan Teana a naopak zahájil výrobu populárního Nissan Qashqai. NISSAN přesto propouštěl. V březnu 2016 přešel na jednu výrobní směnu místo dvou. Plánuje další propouštění, zhruba 500 osob. Míra lokalizace výroby dosahuje 38 %.

TOYOTA plánuje v roce 2016 výrobu nového modelu RAV4. Investice do tohoto projektu dosáhly 7,1 mld. rublů, včetně instalace robotizované linky na svařování karosérie. Míra lokalizace výroby dosahuje 30 %.

V březnu 2015 GENERAL MOTORS pozastavil činnost, zakonzervoval závod a propustil zaměstnance. Míra lokalizace výroby dosahovala 20 %.

V létě 2015 FORD propustil 600 zaměstnanců, 2x zastavil výrobní linky (na týden, podruhé na půldruhého měsíce). Závod obdržel od Administrace LO nové daňové úlevy, podařilo se mu stabilizovat situaci s odbory. Závod obnovil modelovou řadu Focus a Mondeo. Míra lokalizace výroby dosahuje 10–30 %.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Moskvě (Rusko).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek