Významný projekt v oblasti vysokorychlostních železnic v Číně

4. 10. 2016 | Zdroj: Generální konzulát České republiky

motiv článku - Významný projekt v oblasti vysokorychlostních železnic v Číně Čínský investiční konglomerát FOSUN Group bude první soukromou firmou v pevninské Číně, která vloží kapitál do výstavby vysokorychlostní železniční tratě. Projekt PPP (public-private partnership) v hodnotě 46,2 mld. CNY (cca 170 mld. Kč) bude realizován v provincii Zhejiang.

Na projektu se bude podílet také čínský investor do českého leteckého průmyslu, firma Wanfeng Auto Holding. Shodou okolností firma FOSUN v minulosti také avizovala zájem o investice v ČR, a to dokonce ve výši 3 mld. Euro.

V projektu, který podepsala dceřiná společnost jednoho z největších čínských investičních konglomerátů – Shanghai Fosun High Technology Co. s vládou provincie Zhejiang, bude mít soukromý investor vlastnickou kontrolu. Z pohledu předního čínského konglomerátu, který zatím působí především ve službách (bankovnictví, pojišťovnictví, cestovní ruch, farmaceutika, nemovitosti ad.), je investice do infrastruktury neobvyklá. V kontextu připravovaných vládních strategií je však pochopitelným krokem.

Investice FOSUN do vysokorychlostní železnice je jedním z osmi pilotních projektů železniční infrastruktury na principu PPP, které čínská Národní a rozvojová reformní komise (NDRC) letos oznámila. Zatímco dříve mohl soukromý kapitál vstupovat pouze do projektů městské dopravy, nově se počítá s jeho účastí na třech projektech vysokorychlostní železnice, čtyřech návrzích expresní meziměstské železniční dopravy a v jednom případě má jít o metro.

Projekt má být dokončen během čtyř let s tím, že samotná železnice bude v provozu 26 let. Konsorcium, které se bude na výstavbě projektu podílet, počítá kromě FOSUN i s dvěma místními podniky. Jde o Zhejiang Geely Holding Group a Wanfeng Auto Holding Group.

Zajímavostí může být fakt, že jak FOSUN, tak Wanfeng Auto Holding dříve oznámily, že by se mohly ucházet i o investice v ČR. Zatímco FOSUN si zatím mapuje trh (letos v březnu a v září zástupci společnosti navštívili ČR), dceřiná společnost Wanfeng Group – Wanfeng Aviation má v Česku zájem o letectví.

Investice FOSUN do železničního projektu může podle komentářů motivovat čínské investory i do dalších domácích infrastrukturních investic, které počítají s podílem soukromého kapitálu, např. v případě letišť a přístavů. Je otázkou, co to bude do budoucna znamenat i pro zahraniční subjekty. Vstup soukromého kapitálu do chystaných infrastrukturních investic, jakou je i vysokorychlostní železnice v provincii Zhejiang, by teoreticky mohl výhledově znamenat příležitosti pro zahraniční subdodavatele, alespoň u součástek a technologií

Celkově je však Čína směrem k zahraničním investorům v mnoha sektorech stále poměrně restriktivní. Novinkou je rozšíření působnosti tzv. negativního seznamu, který zavedla Pilotní zóna volného obchodu v Šanghaji vůči investorům ze zahraničí v roce 2013 s cílem stát se „testovací zónou“ čínských reforem. Tento seznam má mít od 1. října 2016 celonárodní působnost. Z původních 190 položek byl seznam postupem času redukován na 122. I tak ale stále obsahuje 15 odvětví, která jsou úplně anebo částečně zahraničním investorům zapovězena: např. hornictví, telekomunikace, finanční, zdravotní, právní služby a vzdělávání.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Šanghaji (Čína).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek