Vzniká letadlo na lyžích, které má dobýt ruskou Arktidu

5. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Vzniká letadlo na lyžích, které má dobýt ruskou Arktidu SpolečnoSt Aicrsft Industries sází hodně i na ruský trh, pro nějž mimo jiné připravuje projekt speciálně upraveného letadla l 410 na lyžích. To má být schopno přistávat v polárních oblastech.

Uralská těžařská společnost (UGMK), která je ruskou jedničkou v dobývání a zpracování mědi a zinku, akcionářsky vstoupila do výroby letadel L 410 v Kunovicích v roce 2008. Pod křídly UGMK nyní běží výroba v Kunovicích na plný plyn, společnost nese nový název Aicraft Industries a generuje tržby téměř dvě miliardy korun ročně. Firma je významným zaměstnavatelem v regionu s téměř tisícovkou zaměstnanců a letos chce přijmout dalších sto lidí. „Výroba je z 80 procent produkcí českých podniků, část kovu putuje z Německa, Francie, Ruska, motor je od americké značky General Electric,“ říká předseda představenstva Aicraft Industries Oleg Meljuchov.

V Rusku má L 410 přezdívku podle pohádkové figurky Čeburaška

Nejen díky zázemí ruského akcionáře značka L 410 znovu upevnila své místo v Rusku, původně ve svém tradičním a historickém odbytišti. Před 46 lety se v Kunovicích začal typ L 410 vyrábět jako letoun právě pro ruskou regionální přepravu, kde jsou často extrémní jak přistávací, tak provozní podmínky. Letadla L 410 dokonce dostala v Rusku přezdívku podle pohádkové postavičky s velkýma ušima a říká se jim „čeburašky“. Do roku 2030 by jich mohlo putovat do Ruské federace několik desítek.

Foto výroby letadlaRusko je zajímavým trhem i proto, že se tam téměř dvacet let do roku 2009 letadla pro regionální dopravu prakticky nedodávala. „V Rusku se snažíme naplňovat velikou potřebu letounu pro regionální spoje. Let Kunovice je podnik původně založený jako součást sovětského leteckého průmyslu se zacílením právě na regionální přepravu. Vzhledem ke svým technickým charakteristikám jde však o nejlepší letoun pro regiony celosvětově, proto míříme i do Asie a na americký trh,“ říká Oleg Meljuchov.

Prodeje v Rusku táhne Kamčatka, Tula, Burjatsko, Chabarovsk nebo letecký park Orenburgu, který od kunovické firmy dokonce zakoupil L 410 v modifikaci s lyžemi. To je velice zajímavý program, který má firma rozpracovaný i ve spolupráci s ruskou vládou. Model L 410 s lyžemi má být totiž v budoucnu připraven i jako důležitá součást arktického programu.

Spolupráce je postavena na konstrukčním oddělení v Česku, které vyrobilo konstrukci, partner v Rusku pak zhotovil samotnou lyži. Prozatím proběhly první zkoušky projektu. Ukázaly se nedostatky, které byly odstraněny, prototyp teď čekají další testy. „Kromě programu osvojení Arktidy vidíme potenciál i na Antarktidě, proč ne. Letadlo letí do Jižní Ameriky a odtud do Antarktidy – jednalo by se o jinou úroveň spojení,“ dodává Oleg Meljuchov.

Další destinací je Čína

Letošní rok je výrazným mezníkem v historii firmy. Dostala licenci k působení na americkém trhu, o jejíž získání pracně usilovala už několik let. „Mezi významné cíle letošního roku patří také otevření čínského a indického trhu,“ říká k letošnímu „letovému plánu“ Oleg Meljuchov. Novým exportním úspěchem je mimo jiné smlouva, kterou firma podepsala na moskevském leteckém salonu MAKS s čínskou společnosti China General Aviation Service Co. Ta předpokládá organizaci dodávek L 410 do Číny.

„Také testujeme nové kanadské motory. Dáme možnost klientovi vybrat si a dobře se to odrazí i na ceně letadla,“ dodává Meljuchov. „Neplánujeme vybírat dividendy, budeme nadále investovat do technologického přezbrojení. Vše, co podnik vydělá, se vrací do něj a je to znát. Pokud srovnáme fotografie z roku 2008 s dnešním stavem, jsou to dvě rozdílné firmy. Máme tříletý program, během kterého plánujeme investovat obrovské zdroje,“ říká Meljuchov. Celková investice pod vedením UGMK do modernizace kunovické výroby dosáhla už 60 milionů eur.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autorka článku: Anna Uljačenková.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek