Wi-Fi jako svatý grál marketingu

28. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Technologie Wi-Fi rozhodně nekončí pouhým poskytnutím internetového připojení zákazníkům. Její potenciál je mnohem větší, a to jak pro obchodníky, tak pro marketéry.

Mezi marketingová dogmata patří například tvrzení, že nejlepší reklama je ta, kterou za vás dělají vaši zákazníci, například šuškanda či word of mouth. Nebo že nejlépe prodávají emoce, neboť i ten nejracionálnější zákazník je jimi vnitřně poháněn a ve skutečnosti se jen výjimečně rozhoduje pouze na základě faktů. A také že nejefektivnější je zásah v místě prodeje.

Praktická aplikace těchto pouček však není nic triviálního a vyžaduje zkušenosti, dobré nápady a ještě něco navíc. Jde o vytoužené cíle marketingových oddělení - s trochou nadsázky takový malý svatý grál marketingu. Zvláště pokud se podaří aplikovat více takových strategií zároveň.

Moderní technologie nám umožňují dělat snadno věci, které se dříve zdály být nemožné. Jak v běžném životě (všichni dnes můžeme létat, anebo v reálném čase vidět, co se děje na druhé straně planety), tak v marketingu. Potenciál všudypřítomného Wi-Fi je z tohoto hlediska naprosto nevyčerpaný, přitom může překvapivě snadno pomoci dosáhnout řady vysněných cílů, nebo nás k nim alespoň výrazně přiblížit.

Pozvi kamarády

Každý, kdo přichází do kontaktu se zákazníky a má provozovnu, kde by měl zákazník nějakou dobu pobýt, by se měl snažit mu tento pobyt zpříjemnit, ba co víc, udělat z něj zážitek. Poskytnout mu připojení k internetu je naprostý základ, a z pochopitelných důvodů je tou nejoblíbenější volbou Wi-Fi. Na této myšlence není nic nového - pokud ale zvolíte moderní Wi-Fi technologii, otevře se před vámi paleta možností, jak Wi-Fi monetizovat, udělat z ní nový komunikační kanál a nový zdroj příjmů.

Když už máte zákazníka ve své síti, byl by hřích toho nevyužít.

Vše začíná už při samotném přihlašování do sítě. Na uvítacím portálu je možné zákazníkovi představit nabídku nebo doporučit konkrétní zboží. Výměnou za e-mail nebo sdílení na sociálních sítích může dostat třeba slevu. Zvláště s mladší generací a u služeb či produktů pro ně určených je výhodné se s nimi takto spojit na sociálních sítích. A zde již jsme velmi blízko tomu, že zákazník vám udělá reklamu sám - buď se sám zmíní, kde je a co dělá, nebo ho lze postrčit uvítacím feedem typu: „Vítáme tě u nás, pozvi sem teď své kamarády a za každého získáš slevu."

Když už máte zákazníka ve své síti, byl by hřích této příležitosti nevyužít nejen v rámci uvítání, ale i po celou dobu, kdy je připojený. Je tak možné v rozumné míře využít tuto platformu k zasílání reklamních sdělení či jiných informací. Zkrátka s ním komunikovat.

Analyzovat lze samozřejmě rovněž chování uživatelů v síti. Poslouchali hudbu? Vyhledávali zboží? Sledovali filmy? Nebo komunikovali na sociální síti či sdíleli fotky? To vše se dá v marketingu využít. Přístroj, který se do sítě jednou přihlásí, si síť pamatuje a této znalosti je také dobré využít, například pro posílení loajality. Při každé další návštěvě je třeba pracovat se získanými informacemi, personalizovat nabídku, poskytnout zvláštní služby, zkrátka udělat pro svého zákazníka něco navíc.

Analyzujte pohyb

Největší kouzlo moderní Wi-Fi se ale skrývá ve schopnosti lokalizace přijímače. Je tak možné získat velké množství neocenitelných informací, které se pak hodí pro komunikaci se zákazníkem nebo k vylepšení nabídky a optimalizaci provozu. U jakých regálů tráví hodně času a kde se ani nezastaví?

Výhodou je, že analyzovat lze zčásti i pohyb těch zákazníků, kteří se do sítě nepřihlásí, ale mají aktivní vyhledávání sítí Wi-Fi. Samozřejmě anonymně, bez znalosti totožnosti majitele. Ale pro analýzu chování to stačí. Vše lze přehledně graficky zobrazit s ohledem na časový úsek nebo oblast.

V závislosti na poloze lze měnit komunikaci se zákazníkem a přizpůsobovat ji aktuální potřebě. Z analýzy pohybu je zase snadné zjistit, v jakých místech provozovny se zákazník pohyboval, zda někde zbytečně nečekal ve frontě, u jakého zboží se zdržel, jaká místa jsou využívána častěji a jaká méně. Tato zjištění pomohou s optimalizací prostoru provozovny, umístěním POS materiálů nebo skladbou nabídky a samozřejmě napomohou i poznání vlastních zákazníků.

Perla periferie

Moderní Wi-Fi nepřináší prospěch jen obchodům. Z analýzy pohybu získají zajímavá data také pronajímatelé obchodních prostor, kteří například dokážou určit, na jakých místech je vyšší frekvence pohybu návštěvníků. Na základě takových informací lze v závislosti na míře atraktivity nastavit pro různé prostory individuální výši pronájmu nebo zvolit nejvhodnější rozmístění reklamních ploch, či dokonce měřit jejich efektivitu.

Wi-Fi dokáže nabídnout moderní služby také správcům areálů, kulturním institucím nebo celým městům. Zkrátka všude tam, kde se pohybuje větší počet lidí a je potřeba s nimi komunikovat a analyzovat jejich chování. Na kulturních akcích může sloužit jako interaktivní mapa s navigací a zároveň jako komunikační kanál směrem k návštěvníkům.

Městům usnadní komunikaci s turisty a může je dostat třeba i do okrajových částí města, aby se nekoncentrovali jen v těch nejfrekventovanějších oblastech. V muzeu může pomoci zatraktivnit prohlídku expozic, a díky jazykovým mutacím zjednodušit práci se zahraničními návštěvníky.

Něco navíc

Možností, jak využít informace a postupy, které Wi-Fi nabízí, je nepřeberně. Nicméně i když pomůže vytvořit strategie pro generování vyšších příjmů, mělo by platit, že zákazník, klient či návštěvník dostanou něco navíc. Něco, co z běžné návštěvy udělá výjimečnou, ze standardního nákupu nezapomenutelný a co váš byznys povýší natolik, že stojí za to se o něm zmínit. Pracujte s informacemi, kombinujte je a s jejich pomocí zapůsobte na emoce. Svatý grál marketingu máte na dosah ruky.

Převzato z časopisu Strategie, vydávaném společností CN Invest. Autor: Hana Balášová, business development manažerka společnosti Alef Nula.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek