Z letargie má Japonsko probudit i olympiáda

31. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Z letargie má Japonsko probudit i olympiáda Nové ekonomické zóny nebo podpůrný balíček od centrální banky - to jsou některé kroky, kterými chce japonská vláda oživit skomírající hospodářství své země. I přes tamější útlum ale český vývoz do Japonska roste. Vedle klasiky, jako je sklo nebo Becherovka, se české firmy prosadily i s moderní technikou.

Někdejší ekonomická hvězda Dálného východu – Japonsko – se už dlouho nemůže vymanit z vleklé hospodářské letargie. V souboji tří nesmiřitelných asijských hospodářských rivalů současnosti – tedy v souboji s Čínou a Jižní Korejí – vykazuje nyní jednoznačně nejmenší dravost.

Japonsko si sáhlo na dno v roce 2009, kdy se jeho ekonomika propadla o plných 5,5 procenta. O dva roky později pak navíc smetla japonské pobřeží vlna tsunami, což vedle mnoha dalších škod způsobilo i havárii jaderné elektrárny Fukušima. Japonci následně ohlásili, že se od jaderné energie odkloní. Nyní tak ještě ke všemu zatěžuje tamější hospodářství nákup surovin nutných pro výrobu energie jinými způsoby. Veřejný dluh Japonska představuje už děsivých 240 procent v poměru k ročnímu hrubému domácímu produktu.

Abe navrhl ekonomické zóny

Úkol vyvést japonské hospodářství z útlumu připadl premiéru Šinzovi Abemu. Ten loni v roce 2014 oznámil, že Japonsko zřídí šest speciálních ekonomických zón, které se zaměří na projekty z průmyslu, zemědělství či vědy. Japonská centrální banka přišla s balíčkem rozvojových opatření v objemu 180 milionů dolarů. Země také vzhlíží s nadějí k roku 2020, kdy se budou v Tokiu konat letní olympijské hry, které budou znamenat velký stimul pro hospodářství a také by mohly Japonsku vrátit něco z jeho bývalého mezinárodního lesku.

Chmel a Becherovka

I přes slabší období ale pořád platí Japonsko za velmi vyspělý a bohatý trh. Typičtí jsou pro něj velmi solventní klienti, kteří ale nestrpí sebemenší ústupek v nárocích na kvalitu. Ve vzájemném obchodu s Českem zatím sice jasně převažují japonské firmy, kterých v Česku jen napřímo investuje už víc než 240, i Češi ale na Východě bodují.

Na českém vývozu do Japonska se tradičně podílí Becherovka či špičkové designové sklo. Vyvážíme tam také chmel, ale i pivo značek Budvar či Plzeňský Prazdroj. Dobře se prodávají tradiční české židle z ohýbaného dřeva Ton. Softwarová značka Zoner zaznamenala v Japonsku úspěchy se svým programem na zpracování fotografií. Mezi další úspěšné vývozce patří firmy Nikom, Škoda Plzeň, Šmeralovy závody Brno nebo ČKD Blansko.

Celkově český vývoz do země vycházejícího slunce každým rokem stoupá, a to i přes stagnaci tamější ekonomiky. V roce 2013 přesáhl rekordní hranici 870 milionů dolarů.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek