Z Tel Avivu do Jeruzaléma vlakem za 28 minut

25. 8. 2017 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Z Tel Avivu do Jeruzaléma vlakem za 28 minut Dlouho očekávané moderní železniční spojení mezi hlavním městem a komerční metropolí u Středozemního moře se stává realitou. V neděli 13. srpna 2017 proběhla první zkušební jízda nákladní soupravy vážící 1 200 tun na celé 57 kilometrů dlouhé trase, která se musela vypořádat s vysokým stoupáním a překlenutím několika hlubokých údolí.

Projekční a stavební práce na největším dopravně-infrastrukturním projektu v Izraeli trvaly 13 let. Celkové náklady, vč. vztyčení devíti mostů, proražení čtyř tunelů a výstavby nového nádraží v Jeruzalémě (poblíž Centrální autobusové stanice) dosáhly 7 mld. šekelů (ekvivalent 44 mld. Kč), tj. dvojnásobku prvotních odhadů.  

Doposud byli cestující odkázaní na staré železniční spojení z roku 1892, které se vine z historické Jaffy kopcovitým terénem do Jeruzaléma již od dob Osmanské říše. Cesta na stávající trati trvá necelou hodinu a půl, a i proto většina cestujících upřednostňuje dopravu vozidly či autobusy. Nová rychlostní trať dle ministra dopravy Jisraele Katze zcela změní vztah mezi Jeruzalémem a zbytkem země. Do hlavního města (a naopak) budou moci denně dojíždět zaměstnanci a studenti z mnohem většího rádiusu, který bude nyní zahrnovat prakticky celou aglomeraci centrálního Izraele, kde žije více než polovina obyvatel země.

Na proražení celkem 19 kilometrů tunelů byly použity německé razicí roboty TBM, které postupovaly rychlostí 22 metrů za den a současně s ražením zpevňovaly stěny vždy dvou souběžných železničních tunelů. Kvůli maximálně povolenému tříprocentnímu stoupání se stanice v Jeruzalémě nachází 80 metrů pod zemí, což ji řadí mezi pět nejhlouběji položených nádraží na světě. V případě nouze má sloužit jako protiletecký kryt pro dva tisíce obyvatel okolních čtvrtí. Nová trať se napojí na existující železniční koridor z Ben Gurionova letiště do Tel Avivu, vč. všech čtyř stanic ve městě.

Na první plně elektrifikovanou železniční trať budou po zahájení provozu v dubnu 2018 nasazeny lokomotivy TRAXX AC od Bombardieru, které ve špičce potáhnou v každém směru co čtvrthodinu soupravu s až tisícovkou pasažérů. Tyto lokomotivy Izraelské železnice předloni vysoutěžily v tendru za cenu 5 milionů eur/kus.

O předmětný tendr se zajímal i český výrobce železničních vozidel, a byť nabídku nakonec nepodal, naše želízko v ohni zůstává v aktuální veřejné zakázce na šest desítek elektrických jednotek – rovněž pro Izraelské železnice. Jeruzalémská radnice v současnosti dále připravuje veřejnou soutěž na výstavbu nové 20 km dlouhé tramvajové linky, která má zlepšit propojení některých nových urbanistických celků (zejména Ramot a Gilo) s centrem města.  

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tel Avivu (Izrael). Autor: Branislav Gál, ekonomický diplomat.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek