Zájem exportérů o Čínu klesá, nahrazuje ji Indie

7. 10. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Přes proklamace vlády a snahu prezidenta Miloše Zemana klesá mezi českými vývozci zájem o Čínu. Pouze jeden ze sta ze vývozců ji vnímá jako zajímavé exportní teritorium, kam chce příští rok expandovat. Vyplývá to z výsledků v pořadí již 25. Exportního výzkumu DHL.

exportsNa otázku, zda čeští politici nevsadili na „kulhavého koně“, odpovídá konzultant Pavel Krista ze společnosti GfK: „Čína má silně protekcionistický trh a je sem velmi obtížné vyvážet. Česká vláda a především prezident Miloš Zeman udělali pro zlepšení obchodních vztahů mnohé, ale teď jde o to, aby Čína umožnila to, co českým firmám při návštěvě jejich prezidenta v Praze slíbila.“

„To, co se domluvilo, zatím nemá viditelné výsledky, nicméně je třeba počítat s jistým administrativním prodlením. Musíme počkat do roku 2017 a pak budeme moudřejší,“ doplňuje Krista.

„Výzkum podle mého názoru dokázal, že se vliv vlády a prezidenta na zahraniční obchod poněkud přeceňuje. Jejich snaha má spíše politické než reálné ekonomické dopady. Pro exportéry je rozhodující situace na tamním trhu, a ta pro ně není dobrá,“ soudí obchodní ředitel DHL Express pro ČR a střední Evropu Luděk Drnec.

Čína se loni stala třetím největším obchodním partnerem Česka, jenže nůžky mezi vývozem a dovozem se opět rozevřely.

Jinými slovy: záporné saldo obchodní bilance raketově roste v neprospěch ČR. Zatímco celkový objem obchodní výměny činil 498 miliard, schodek obchodní bilance se zvýšil o devět procent na 414 miliard korun.

O průzkumu DHL

Exportní výzkum DHL jž od roku 1999 mapuje názory nejvýznamnějších českých exportních firem na aktuální trendy tuzemského vývozu, jejich zkušenosti s obchodováním na zahraničních trzích a očekávání budoucího vývoje. Dotazováni jsou ředitelé a členové top managementu 300 českých exportérů.

 

Jakým směrem se vydat?

Kam se tedy v příštím roce chystají Češi rozšiřovat své aktivity? Jasným favoritem jsou země EU, kam míří za exportními příležitostmi nejvíce tuzemských firem. Celých 97 procent navíc do států sedmadvacítky vyváží už v současnosti.

V jihovýchodní Asii vystřídala Čínu, kam ještě loni plánovalo expandovat sedm procent tuzemských vývozců, Indie, jež má daleko liberálnější trh. Zatímco do země draka se v roce 2017 plánuje vydat jen procento dotázaných, Indie oslovila 11 procent vývozců. Miliardová odbytiště Čechy lákají, rozhodujícím faktorem je ovšem jejich otevřenost.

Zajímavou destinací jsou pro ně také Střední a Blízký východ a východoasijské rychle se rozvíjející ekonomiky. Na druhé straně výzkum DHL potvrdil klesající zájem tuzemských firem o Rusko a země bývalého Sovětského svazu.

Změny nálad? Brexit příliš nestraší

TK exportZajímavou skutečnost, kterou si autoři průzkumu umějí podle Luďka Drnce jen těžko vysvětlit, ukázala anketa při zkoumání zájmu firem o vývoz do severní Ameriky.

Očekávání českých podniků – pokud jde o obchodování s USA a Kanadou – jsou poměrně optimistická, reálně ovšem vývoz do tohoto teritoria o několik procent poklesl.„Odpověd na tuto otázku není jednoznačná. Může to souviset s problémy kolem dohody o volném obchodu mezi USA a Evropskou unií TTIP, ale relevantní data neexistují,“ uvažuje Pavel Krista.

Oblíbenou destinací českých výrobců nadále zůstává Velká Británie. Černé scénáře sice slibovaly poměrně značný vliv Brexitu na český export, z odpovědí respondentů ale vyplývá, že vývozci přehnanými obavami netrpí.

Pouze necelá třetina očekává od Brexitu „spíše negativní dopad“ na obchodní vztahy Británie a Evropské unie, většina nicméně soudí, že se byznysu mezi českými a britskými firmami nijak nedotkne.

Provázanost ekonomik EU a Velké Británie je obrovská a obě strany mají bytostný zájem na zachování maximálně otevřeného trhu bez zbytečných bariér, říkají zástupci DHL a GfK.

Přečtěte si na BusinessInfo.cz: SPECIÁL: Brexit očima exportérů

Optimismus mírně zabrzdil

A co českému exportu v loňském roce nejzásadněji pomohlo? Šéfové podniků odpovídali, že jde především o vlastní aktitvitu firem a dále rostoucí poptávku na zahraničních trzích či spojení s novým obchodním partnerem.  

Rizika jsou podle tuzemských firem podobná jako v roce 2015. Největší obavy panují z možného posílení české koruny po ukončení intervencí ČNB. „Exportéři vnímají jako největší riziko kurzové pohyby obecně,” dodává Luděk Drnec.

Globální politickou situaci vnímá negativně 13 % vývozců a 12 % se bojí situace v EU. Pokud jde o neblahá ekonomická očekávání, řada respondentů počítá se zpomalením růstu v Evropské unii a potažmo i Česku. V ČR navíc přibývá firem, jejichž vývoz se meziročně nezměnil nebo dokonce poklesl.

Nepatrně více je také zástupců podniků, kteří si myslí, že se podmínky pro export v tuzemsku změnily k horšímu.

„Je nutné si uvědomit, že loňský rok byl pro českou ekonomiku a exportéry skutečně rekordní, a tak je určitý pokles v jejich očekávání zcela pochopitelný. Dobrou zprávou je, že nepřevládají negativní vyhlídky českých vývozců, jen došlo ke zmírnění jejich vysoce pozitivních odhadů a nyní zaujímají v otázce dalšího vývoje spíše neutrální postoj,“ doplňuje Luděk Drnec.

Bojíme se teroru?

Obavy, které anketa nepotvrdila, ale které jsou podle obchodního ředitele DHL Express zcela oprávněné, spočívají především ve zhoršení bezpečnostní situace v Evropě, jež může mít na zahraniční obchod zásadní dopad.

„Ještě dva tři Brusely nebo Paříže (teroristické útoky – pozn. red.) a pak začnou na hranicích kontroly všech dodávek  a kamionů. S tím mohou v EU nastat pro exportéry obrovské problémy v logistice a výrazně se jim zvednout náklady na dopravu i administrativu s tím spojenou. To je riziko, které si dnes exportéři úplně neuvědomují, ale je podle mne větší, než případné posílení české koruny,” doplňuje Luděk Drnec.

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek