Zájemce o podnikání brzdí strach z neúspěchu, častěji volí franšízy

25. 10. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

První dva roky podnikání přežije v ČR pouze pětina firem. Vyplývá to z letošního průzkumu Workmonitor společnosti Randstadt. Stejně jako jinde ve světě se i v Česku na trhu vede nejlépe franšízovým firmám, které jsou vůči nástrahám byznysu odolnější.

Podle zmíněného průzkumu by v Česku chtělo podnikat 56 % zaměstnanců, svůj záměr ovšem nikdy nerealizují. Riziko krachu se jim totiž zdá příliš vysoké.

Pesimismus není zcela bezdůvodný. První dva roky v ČR přežije pouze dvacet procent nově vzniklých podniků. Za poslední rok ubylo v tuzemsku asi deset tisíc osob samostatně výdělečně činných. Ve srovnání s rokem 2011 je jich dokonce o třicet tisíc méně. Výzkum také ukázal, že Čechů, kteří vážně zvažují, že by opustili zaměstnavatele a vydali se na vlastní podnikatelskou dráhu, je pouze 15 procent.

Důvodů, proč se tak málo lidí pouští na tenký led byznysu, je celá řada. Více si přečtěte v článku Proč se Češi bojí podnikat na BusinessInfo.cz

Jsou franšízy spásným řešením?

Úspěch podnikatele se odvíjí mimo jiné od schopnosti bojovat s konkurencí, kde má franšízant oproti ostatním nespornou výhodu. Vstupuje na trh s významnou tržní silou, která je dána využíváním známé značky a vyzkušeného know-how, a rychleji se dostává do povědomí zákazníků.

Do současnosti se počet franšíz, které v Česku působí, vyšplhal na 250 a stále stoupá. Oblíbená je tato forma podnikání i díky rychlejší návratnosti investic, jež v českém prostředí trvá v průměru čtyři roky. Majetek, který franšízant využívá, patří jemu. Franšízorovi - většinou zavedené velké firmě - zaplatí za licenci a hradí mu stanovené poplatky.

Téměř 60 % franšíz, které v tuzemsku působí, je podle České asociace franchisingu českého původu.

„Naši franšízanti mají k dispozici kompletní know-how, znalosti ohledně skladového hospodářství, vedení vlastních zaměstnanců, ale i veškerou reklamu, marketing a IT služby,“ shrnuje předseda Družstva CBA CZ, které je širokosortimentní maloobchodní potravinovou sítí na bázi franšízy, Roman Mazák.

Nevýhodou těch, kteří licenci zakoupí, může být omezení vlastní kreativity v byznysu. Na druhou stranu máte větší šanci, že se vyvarujete počátečních omylů.

Odrazuje i byrokracie

Velkou překážkou pro české podnikání je také přebujelá byrokracie. Založení vlastní firmy je zdlouhavým často i měsíce trvajícím procesem, do nějž se zapojují živnostenský a finanční úřad, notáři sepisující listiny či rejstříkové soudy. Založení franšízy je daleko snadnější a záleží především na domluvě mezi franšízorem a potenciálním franšízantem.

A Čechy svírá ještě jedna obava, jež vyplývá z průzkumu Workmonitor: Podle 70 procent dotázaných je přežití podniků obtížnější než v minulosti kvůli globalizaci, která otevřela trhy a výrazně zvýšila konkurenci.

I v tomto ohledu mají franšízy výhodu. K rychlé expanzi přispívá například jednotná marketingová strategie, jež umožňuje vytvářet a šířit reklamu daleko účinněji, než při samostatné snaze toho, kdo podniká sólo.

Redakčně upravená tisková zpráva agentury Lesensky

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek