III. lekce: Základy internetového marketingu pro exportéry

28. 3. 2012 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

První, co byste na novém trhu měli udělat, je dát o sobě vědět a najít své zákazníky. Ještě lepší varianta je, pokud si vás zákazníci najdou sami, protože zkrátka vaše služby nebo produkty právě potřebují a hledají. Oba způsoby snadno zvládne online reklama.

Nástroj Google AdWords

Pro zákazníky, podnikatele či firmy je samozřejmostí, že potřebné informace vyhledávají na internetu. Proto dnes už není marketingová komunikace na webu hezkým doplňkem, ale nevyhnutelnou součástí marketingového mixu. Technologie online reklamy je poměrně komplexní, nicméně společnost Google nabízí nástroj Google AdWords, pomocí kterého budete schopni spravovat kampaně v různých zemích relativně pohodlně a v češtině.

Online reklama AdWords naplňuje hned několik pro podnikání v zahraničí důležitých kritérií:

  • Je efektivní díky cílení.
    Zacílit můžete podle jazyka, země, kde se uživatelé nachází, jejich zájmů atd.
  • Přináší vysokou návratnost investic.
    V online reklamě platíte pouze za vámi požadovaný výsledek, tj. když reklama někoho přivede na stránky.
  • Je flexibilní a variabilní.
    Nefunguje první varianta? Nic se neděje, reklamu můžete dál měnit a zkoušet (menší riziko), můžete využít textové, grafické i interaktivní formáty. Podle toho, jaké jsou vaše cíle.
  • Je snadno měřitelná.
    Snadno můžete zjistit, kdy se vám reklama vyplácí a kdy už ne.
  • Jediná služba na českém trhu, která nabízí reklamu v zahraničí.
    Můžete využít lokální domény vyhledávače Google a také celosvětovou Reklamní síť Google, do které spadají tisíce různých webových stránek partnerů a také YouTube.

Zkušenosti českých exportérů

Z velké skupiny uživatelů nástroje AdWords jsme pro Vás vybrali dva zástupce.

two bits

Cílená online reklama AdWords zvýšila povědomí o firmě a přináší na web 40 % návštěvníků a oproti ostatním formám reklamy se dá jednoduše měřit a vyhodnocovat.

„Neodkládejte to a zkuste to. Online reklama se oproti ostatním formám reklamy dá jednoduše měřit a vyhodnocovat,“ říká Barbora Nevosádová z two bits a dodává: „Na začátek také není nutné investovat velké finanční částky. I když se první test nepovede, můžete svoji kampaň flexibilně upravit a moc to nestojí.“

Společnost byla založena v roce 2008 manželi Barborou a Lukášem Nevosádovými, sídlí v Brně a má 15 zaměstnanců. Zaměřuje se na vývoj a provozování webů, které usnadňují život cestovatelům. Hned od vzniku společnosti se zakladatelé orientovali na zahraniční trhy a kromě České republiky se jim daří v Itálii, Španělsku nebo Švédsku. Společnost využívá online marketing od svého založení: cílenou online reklamu Google AdWords, Google Analytics, Statistiky vyhledávání Google a Překladač Google. Z pokročilejších nástrojů pak využívají AdWords Keyword Tools a AdWords Traffic Estimator.

PremierParfum

Exportně cílené AdWords kampaně zdvojnásobily návštěvnost webu a tržby zvýšily v průměru o 30 až 100 %.

„Sledujte trendy vyhledávání v zemích, kam se chystáte expandovat, a své kampaně jim přizpůsobte,“ říká majitel společnosti Jiří Železný z PremierParfum a dodává: „Vyplatilo se nám investovat pouze do AdWords, už jen proto, že na většině trhů má klíčové postavení“.

Společnost PremierParfum s.r.o. vznikla v roce 2006, sídlí v Praze a s 24 zaměstnanci patří k největším internetovým parfumeriím v České republice (www.prodejparfemu.cz). V květnu 2010 se společnost rozhodla expandovat na Slovensko, kde svoje produkty nabízí pod lokální doménou PredajParfumov.sk a v letošním roce svoje aktivity rozšířila i do Rumunska. Na reklamním systému AdWords si cení především jednoduchost přenosu úspěšných reklamních aktivit do zahraničí, kvalitní podpory inzerentů a snadné správy kampaní.

Jak funguje online reklama v systému AdWords?

adresa nástroje: google.cz/adwords

Základem této reklamy je relevance. Nemá uživatele v žádném případě obtěžovat, naopak má jim přinést dodatečnou informační hodnotu. Proto se objeví, když něco hledají – „Reklama ve vyhledávání“, nebo když brouzdají po různých webových stránkách, které je zajímají – „Online reklama v reklamní síti Google (textová i grafická)“.

Pro ilustraci uvádíme příklad:
Představme si prodejce příslušenství k digitálním fotoaparátům, který má kamennou pobočku v Plzni a spouští také zásilkový obchod. Pro tuto příležitost si vytvořil novou webovou stránku, na které nabízí sortiment příslušenství k digitálním fotoaparátům a zrcadlovkám.

 

Reklama ve vyhledávání

Jde o výsledky ve vyhledávači, avšak komerční, tj. placené. Textové inzeráty se zpravidla zobrazují na dvou pozicích nad přirozenými výsledky (vyznačeno žlutě) a vedle v samostatném sloupci (viz červeně orámované části). Reklama přímo reaguje na zadaný dotaz a na principu „aukce“ jednotlivá komerční sdělení zobrazí.

Reklama ve vyhledávání

Principy reklamy ve vyhledávání:

  • Platíte pouze v případě, že na váš inzerát někdo klikne (jde o tzv. PPC Pay-Per-Click systém).
  • Odkazy musí být relevantní k dotazu, který uživatel zadal do vyhledávače. Dotazy se v tomto případě nazývají klíčová slova.

Na podobném principu funguje i reklama ve vyhledávání v zahraničí. Jen je třeba klíčová slova a reklamní text přizpůsobit jazyku uživatelů.

Příklad
Pokud bychom pokračovali v příkladu „fotobrašna“, pak by se reklama pro britský trh na www.google.co.uk zobrazila na dotaz „digital camera bags“. Kampaň je třeba nastavit ve správném jazyce.

AdWords nastavení kampaně


Online reklama v reklamní síti Google

Kromě reklamy ve vyhledávání můžete potenciálního zákazníka také oslovit při jeho brouzdání internetem na různých webových stránkách. K tomu slouží kontextová reklama, ta je relevantní obsahu (kontextu stránky) nebo zájmům uživatele.

Příklad
V našem případě by se reklama na fotobrašny zobrazila na webu o fotografování nebo na webu obsahujícím recenze digitálních fotoaparátů.

Principy Online reklamy Google:

  • Forma inzerátu může být v tomto případě textová či grafická (banner).
  • Inzerát by měl odpovídat obsahu stránky, protože pak je větší pravděpodobnost, že na něj návštěvník webu klikne.
  • Cena se odvíjí od zvoleného systému:
    • Jen když někdo na reklamu klikne
    • Pevná cena za 1000 zobrazení
  • Webů je na internetu samozřejmě obrovské množství. Google tyto partnerské weby sdružuje do své reklamní sítě.

Google má ve své reklamní síti webové stránky z celého světa, takže pomocí služby Google AdWords je možné zacílit přesně ty, na které chodí uživatelé z Vámi vybrané země. Tedy například jen uživatelé z Velké Británie, Francie, Polska nebo Švédska.

Vaše první kampaň

Předtím, než se pustíte do tvorby reklamní kampaně, je nutné stanovit si cíl. První kampaň by se měla zaměřovat na jeden stěžejní produkt či službu, kterou chcete propagovat. Rozmyslete si, který produkt či služba by to měla být.

Později se můžete vrátit a vytvořit další reklamy na propagaci dalších produktů. Pokud se od počátku zaměříte na jediný produkt či službu, bude kampaň vysoce kvalitní, a proto úspěšnější.

AdWords je samoobslužný reklamní systém, tedy vy sami si v něm dokážete vytvořit a spravovat vaši online reklamu v různých formátech. Díky online reklamě prostřednictvím služby AdWords google.cz/adwords můžete oslovit nové zákazníky přesně ve chvíli, kdy hledají vaše produkty či služby. Nebo ve chvíli, kdy jen tak brouzdají po internetu na stránkách, které souvisí s vaším podnikáním.

Tipy, jak nastavit parametry vaší kampaně a odpovědi na související dotazy, najdete na stránce Tvorba reklam a kampaní.

Tipy na vytvoření reklamního textu:

  • Jasně formulujte vaši nabídku a zdůrazněte její jedinečnost.
  • Snažte se uživatele upoutat jasným, ale přitom atraktivním sdělením.
  • Uveďte slevové akce či speciální nabídky.
  • Váš inzerát by měl uživatele přímo přivést na tu část vašeho webu, o kterém je v něm řeč.

AdWords reklamní sestava

Tipy na vytvoření seznamu klíčových slov:

  • Nejlépe se osvědčila sousloví tvořená dvěma nebo třemi slovy
  • Přemýšlejte jako uživatel: Co může zadat do vyhledávače, potřebuje-li koupit vaše zboží?
  • Klíčová slova by měla být relevantní k textu vašeho inzerátu (a tak i tématu vaší reklamní sestavy)
  • S klíčovými slovy vám pomůže také Nástroj pro návrh klíčových slov.

Pozor!

Ti z Vás, kteří jste se zaregistrovali a dostali unikátní kód kupónu, jej můžete využít ve své první kampani (nový AdWords účet).

Kód je potřeba zadat do příslušné kolonky (včetně pomlček) v části Fakturace.

Máme pro vás navíc i speciální tutoriál k snadnému nastavení vaší první kampaně a také zajímavý zdroj pro exportéry od Googlu pod názvem Globální inzerent.

Věřte tomu, že kvalitní nápady a produkty mají velkou šanci uspět také v zahraničí. Právě proto jsme se vám snažili v dnešním díle našeho „internetového rychlokurzu“ představit nástroje, které vám mohou ve vašem podnikání pomoci.

Další zdroje informací o online reklamě:

Co vás čeká v další lekci?

V zítřejší lekci se zaměříme na dostupné online zdroje informací a služby na českém trhu.

Těšíme se na vás!

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek