Západní firmy vyrazily na lov dodavatelů

6. 5. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Dodavatelská fóra jsou stále oblíbenější cestou k prodeji výrobků do zahraničí. České výrobce na nich už oslovil třeba britský řetězec Debenhams, německý maloobchodní koncern Kaufland nebo švédská stavební firma Peab.

Rovnou k věci

Takový je základní princip dodavatelských setkání, která jsou u českých firem v poslední době čím dál populárnější. Jde o přímé, osobní setkání se zástupcem některé z velkých zahraničních firem, které hledají v Česku dodavatele. Zahraniční zájemce jasně popíše, o jaké výrobky má zájem, a v daný den se mu přijdou představit čeští dodavatelé z příslušného oboru. Bez zbytečných formalit a bez nadbytečných nákladů.

Je pak už jen na podnikatelích, jestli dokážou při rozhovoru tváří v tvář zahraničního byznysmena přesvědčit. V minulosti už proexportní agentura CzechTrade s úspěchem zorganizovala taková setkání českých dodavatelů například s nákupčími hobbymarketů OBI, energetické firmy RWE, strojírenské značky Rolls Royce nebo britského maloobchodního řetězce Tesco.

Britové chtějí českou kvalitu místo levné Asie

Z poslední doby může jako názorný příklad, jak dodavatelské fórum probíhá, posloužit třeba nedávná návštěva nákupní manažerky renomovaného britského obchodního řetězce Debenhams. Tato firma provozuje jen na domácí půdě ve Spojeném království více než 170 obchodních domů a formou franšíz působí v dalších 28 zemích od Irska až po Blízký východ.

Do České republiky přijela nákupčí Debenhamsu hledat dodavatele nábytku, textilu a oblečení, ale také křišťálového skla, zrcadel, šperků nebo koupelnových předložek. Setkání se konalo na ministerstvu průmyslu a obchodu v Praze. Každá česká firma měla s manažerkou Debenhamsu půlhodinu času na osobní pohovor. Takových jednání tváří v tvář proběhlo za jediný den téměř třicet.

Nákupčí se českých podnikatelů ptala například na flexibilitu dodávek, na certifikaci výroby nebo na zkušenosti s dodávkami pro větší obchodníky. V rámci pobytu v České republice také zástupkyně Debenhamsu osobně navštívila výrobní prostory tří firem - textilky Mileta a skláren Bohemia Crystal a Bohemia Jihlava. Mileta zaujala svou výrobou od materiálů až po hotové výrobky, jakož i zkušenostmi s dodávkami velkým řetězcům. Sklárny zase upoutaly tím, že nabízejí takové skleněné výrobky, s nimiž by mohly dobře nahradit stávající dodavatele Debenhamsu.

Obchodní domy ve Spojeném království totiž nyní hledají kvalitnější a flexibilnější evropskou výrobu, která by vystřídala levný dovoz z Asie. I londýnská kancelář proexportní agentury CzechTrade proto usiluje o propojení českých vývozců s britskými obchodními domy a řetězci supermarketů. Spojené království navíc zažívá výrazný podnikatelský a nákupní optimismus díky tomu, že v předešlém čtvrtletí rostl britský HDP podstatně více než v zemích eurozóny.

Debenhams hledá pohotové partnery

Historie firmy Debenhams, která je jedním z řetězců, jenž nyní hledá v Česku dodavatele, sahá až do 18. století. Firma se zaměřuje především na prodej oblečení a vybavení pro domácnost. Od roku 1993 je známa rovněž díky značce Designers at Debenhams, jejímž prostřednictvím si zákazník může pořídit značkové zboží za přijatelné ceny. Ve Velké Británii se Debenhams řadí mezi čtyři největší prodejce dámských a pánských oděvů a mezi deset největších obchodníků s dětským oblečením. Je také lídrem na trhu s produkty pro zdraví a krásu. V poslední době se přeorientovává více na evropské dodavatele garantující kvalitu a flexibilitu dodávek.

Kaufland oslovil dodavatele drogistického zboží

Mezi českými dodavateli v poslední době „lovil" také německý obchodní řetězec Kaufland. Zájem měl hlavně o čokoládové výrobky, nápoje, pečivo a drogistické zboží. „V uplynulých šesti měsících jsme Kauflandu představili více než stovku českých výrobců ve vybraných produktových kategoriích," říká Adam Jareš, šéf německého zastoupení CzechTrade v Düsseldorfu.

Nákupčí společnosti Kaufland si z vytipovaných dodavatelů vybrali tři desítky českých firem, které mají předpoklady stát se jejími dodavateli. „V současnosti jsme jediní výrobci tuhých toaletních mýdel v České republice a na Slovensku a právě s nimi bychom chtěli prorazit," uvedl například jednatel firmy Krufin, která se účastnila setkání s nákupčími Kauflandu. Této příležitosti využila také společnost Alpa, tradiční český výrobce kosmetiky a drogistického zboží. Své výrobky nabídly také Pekárny a cukrárny Klatovy.

V květnu přijedou nákupčí z Německa

Organizace podobných přímých kontaktních setkání s velkými světovými odběrateli je metodou, kterou chce ještě více rozvíjet jak agentura CzechTrade, tak české ambasády v zahraničí. Vedle zmíněné mise Debenhamsu tak už v letošním roce 2015 proběhlo i setkání s nákupčími dalšího velkého britského obchodního řetězce Home Retail Group.

Na konci dubna roku 2015 zorganizovala skandinávská kancelář CzechTrade na půdě české ambasády ve Stockholmu setkání českých dodavatelů do stavebního sektoru s nákupčími největší švédské stavební firmy Peab, která působí jak v civilním, tak v dopravním stavitelství v celé Skandinávii.

Další podnikatelská fóra se chystají už pro nejbližší dny. „Představují unikátní příležitost, jak dostat české produkty do nadnárodních řetězců. Na květen 2015 chystáme kooperační akci pro švédské ředitelství silnic, dálnic a železnic (Swedish Transportation Administration), které bude v Čechách hledat dodavatele ve stavebnictví," uvádí generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Setkání se švédskými manažery se uskuteční 12. května 2015 v pražských prostorách ministerstva průmyslu a obchodu. V současnosti také jedná kancelář CzechTrade v Londýně se společností Poundland. Němečtí nákupčí firem z oblasti strojírenství, obráběcích strojů a kovových konstrukcí budou k dispozici zase na setkání v Plzni 21. května 2015.

Podrobnější informace a přihlášky na tato i další podobná setkání jsou na internetových stránkách agentury CzechTrade. Další odborné semináře agentury CzechTrade najdete i na na stránkách www.exportnivzdelavani.cz.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek