Železniční reforma, boom stavebních projektů v Norsku a česká stopa v nich

9. 12. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Železniční reforma, boom stavebních projektů v Norsku a česká stopa v nich Průnikem vládních politik transformace norské ekonomiky a podpory veřejných staveb ke zvýšení hospodářské aktivity v zemi je v závěru roku 2016 na území Norska rozpracován historicky největší počet silničních a železničních staveb. Nejnákladnější z nich je 19 km dlouhý železniční tunel mezi Oslo a Ski s termínem dokončení v r. 2021.

V budování dopravní infrastruktury v Norsku se dobře uplatňují i české subjekty. Dnem 15. 12. se oficiálně uvádí do provozu silniční stavba tunelu a protilavinových bariér na silnici Fv.337 nedaleko Hafslo (kraj Sogn a Fjordane), kterou prováděla firma Metrostav.

V říjnu 2016 uspělo konsorcium firmy Metrostav a norských partnerů (Berthelsen og Garpestad AS, HAG Anlegg AS) s nejlepší cenovou nabídkou ve výši 644 mil. NOK v další soutěži na výstavbu části silnice E134 v úseku Trollerudmoen – Saggrenda v okolí Kongsbergu (kraj Buskerud). Projekt obnáší 5 km nové silnice, dva jednotubusové tunely o délce 500 metrů, jakož i most přes řeku Kobberbergselva o délce 312 metrů. Smlouva byla uzavřena v listopadu 2016, stavební práce by měly začít v lednu 2017 a skončit na podzim 2019.

Ministerstvo dopravy postupuje v realizaci oznámené železniční reformy. Od 1. 1. 2017 dochází v souvislosti s postupnou demonopolizací k organizačním změnám na norských drahách. Ministerstvo bude gesčním resortem a zřizovatelem pěti státních společností s těmito kompetencemi:

  • Togmateriell AS(prozatímní název) – akvizice a vlastnictví kolejových vozidel, která si vysoutěžení dopravci budou pronajímat k provozování vlaků na přidělených tratích;
  • Tokvedlikehold AS (prozatímní název) – údržba kolejových vozidel;
  • Bane NOR – provoz a rozvoj železniční infrastruktury;
  • Entur AS – zodpovědnost za jednotný tarif v nadzemní dopravě po celém Norsku (bez ohledu na počet použitých dopravců na jedné jízdence), za prodej jízdenek v pokladnách, za sestavování jízdních řádů;
  • NSB – ministerstvo dopravy zůstane vlastníkem dosavadního monopolního železničního dopravce v Norsku.

V únoru 2016 vzniklé Ředitelství železniční dopravy (Jernbanedirektoratet) přebírá od ministerstva zodpovědnost za koncepci, rozvoj a provoz kolejové sítě. Ředitelství též bude vypisovatelem soutěží na provozovatele pravidelné osobní vlakové dopravy a nákladní vlakové dopravy na jednotlivých tratích a také zadavatelem tendrů na výstavbu a modernizaci železničních tratí.

První soutěže na provozování vlaků na určených tratích proběhnou v r. 2017, vítězní dopravci by na tratě mohli nastoupit ideálně již od jízdního řádu 2017/2018, realističtější je však jízdní řád 2018/2019. V první fázi budou soutěženy tratě v jižním NO (Sørlandsbanen, Arendalsbanen, Jærbanen), následně v severním Norsku (Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Dovrebanen a Rørosbanen).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek