Reklama operátorů ruší v noci i o víkendech

U telefonních operátorů má pouze T-Mobile nastavené limity, kdy může zasílat zákazníkům reklamy. Další dva operátoři umožňují, aby si pravidla pro zasílání reklam nastavili sami zákazníci, ti o tom však často nevědí.



Lidé se stále více zlobí na nevyžádané zprávy a reklamy, které jim posílají někteří mobilní operátoři i v těch nejméně vhodných časech, především v noci nebo o víkendech.

„V sobotu pravidelně pracuji v dílně. Když slyším přijít zprávu, musím si sundat rukavice, vypnout stroj a přejít do vedlejší místnosti, kde mám kvůli nižší prašnosti mobilní telefon. Když zjistím, že se mě prostřednictvím SMS zprávy operátor ptá, jak jsem byl spokojený s vyřízením mého požadavku na zákaznické lince, nejraději bych telefonem praštil o zem,“ říká truhlář Petr Svoboda a dodává: „O víkendu čekám zprávy jen od nejbližší rodiny nebo od přátel. Proto reaguji na každou příchozí zprávu, kterou bych v pracovních dnech klidně nechal na později, až budu mít v práci přestávku.“.

Jeho zkušenosti nejsou ojedinělé. „O víkendu si ráda přispím. Ale když mi před osmou ráno pípne esemeska, hned vyskočím, protože mám strach, zda se například něco neděje s dcerou, která přespala u kamarádky. Pokud je to potvrzení od operátora, že jsem uhradila platbu, považuji to za nehorázné rušení. Podobné informace by měly zasílat ve všedních dnech a v jiných časech,“ zmiňuje švadlena Lenka Novotná.

Reklamy končí v šest večer

Někteří operátoři se od podobných postupů distancují. „T-Mobile má regulaci, v jejímž rámci posílá tyto SMS pouze ve všední dny od 9 do 18 hodin,“ říká mluvčí společnosti Lukáš Hrabal. U Vodafone je to o něco složitější. „Každý zákazník si u nás může aktivovat tzv. Komunikační profil, díky kterému u jeho čísla můžeme nastavit dobu, kdy SMS posíláme. Je to 6 až 22 hodin od pondělí do pátku, nebo i včetně víkendu. Takže pak mu v noci či o víkendu reklamy a podobné neurgentní zprávy nechodí,“ vysvětluje zástupkyně mluvčí Vodafone Adéla Konopková. Problém však je, že velká část zákazníků o možnosti podobného nastavení neví, a tak je nedůležité zprávy od operátora dál zbytečně ruší. 

Ale ani po nastavení omezení se zákazníci veškeré komunikace s operátorem v čase, který vnímají jako svoje soukromé volno, nezbaví. „Jsou zprávy, které posíláme hned. Jde hlavně o informace týkající se zapnutí či zrušení služby a zprávy o dosažení nebo čerpání nějakého limitu, například objemu dat, nastavené útraty a podobně. Pokud to shrnu, ihned posíláme ty zprávy, které mohou mít vliv na útratu,“ dodává Adéla Konopková.

Nabídky jsou výhodné, brání se operátoři

Také O2 se brání, že zasílání reklam mohou zákazníci ovlivnit. „Co se týče reklamních sdělení, našim zákazníkům se prostřednictvím telemarketingu snažíme nabízet výhodnější služby a novinky v naší nabídce. O2 pro služby telemarketingu využívá několik ověřených externích dodavatelů, kteří jsou oprávněni nabízet výhradně služby O2 a podle smluvních podmínek mají přísně zakázáno předávat kontakty našich zákazníků třetím stranám,“ vysvětluje Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2.

Nicméně k tomu, zda prověření dodavatelé neobtěžují zákazníky v nevhodných časech, se nevyjádřila.  Kromě externích firem posílá O2 svým klientům reklamy také prostřednictví, vlastního oddělení O2 Media. Pokud zákazníci o tyto informace od operátora nemají zájem, mohou podle Kateřiny Mikšovské kdykoli prostřednictvím takzvaného „opt-outu“ odvolat souhlas s použitím kontaktu pro marketingové účely.

Živnostníci, které reklamy obtěžují, však namítají, že operátoři by měli zvolit přesně opačný postup. Tedy zasílat reklamy pouze těm zákazníkům, kteří o ně cíleně projeví zájem. 

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme