Úspěchu Watersavers v zahraničí stojí v cestě korupce

16. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Česká firma dotáhla k dokonalosti řešení, jak naředit vodu vzduchem. Její perlátory šetří nejvzácnější tekutinu i peníze po celém světě.

Perlátory firmy WatersaversMožnost ušetřit až sedmdesát procent spotřeby vody v domácnostech či kancelářích není lákavá jen z finančního hlediska, ale i kvůli ochraně životodárné tekutiny.

Komu ale letní parna nenapověděla, jak vzácná voda je, úsporu vykreslí jednoduchá informace. Čtyřčlenná rodina může platit za vodu až o 7000 korun ročně méně. Takovými čísly se chlubí produkty brněnské společnosti Watersavers.

Firma vznikla v roce 2007 jako úspěšné vyústění vývojových aktivit Jihomoravského inovačního centra. U jejího zrodu stáli současní jednatelé Radomír Božek, který je zároveň obchodním ředitelem, a Alena Macháčková.

Za vším jsou perličky vzduchu

Jak vlastně brněnské šetřiče dospěly k takovým úsporám vody? Jde o takzvané perlátory. Ty jsou založeny na regulaci průtoku a zároveň intenzivním provzdušnění proudu vody v kohoutcích.

„Vody si pustíme například o 60 procent méně, ale chybějící objem vyplní vzduch. Opticky tak nepoznáte, že teče méně vody. Perlátory vytvářejí iluzi, která vás neomezuje, a navíc šetří peníze a životní prostředí,“ vysvětluje Martin Procházka, manažer rozvoje ve firmě Watersavers.

Výrobek podle něj není možné srovnávat s klasickými perlátory dodávanými s bateriemi. Ty obvykle fungují jen jako usměrňovače proudu vody, ale neušetří ani kapku. Pro sprchy a toalety vyrábí firma regulátory průtoku. Sprchy jsou přitom klíčové. Průtoky vody jsou statisticky dvojnásobně vyšší než u umyvadel nebo dřezů.

„Pokud naším šetřičem docílíte snížení průtoku třeba o padesát procent, prakticky to nepoznáte, protože sprchová růžice vodu směruje do jednotlivých trysek a odvádí stejnou práci při průtoku 20 litrů za minutu i deset litrů za minutu,“ konstatuje Martin Procházka.

Cesta k úsporám navíc není složitá ani pro zájemce, kteří nejsou zrovna technickými typy. „Všechny naše šetřiče si kdokoli může nainstalovat sám, je to stejně jednoduché jako našroubování žárovky. A u všech je možné si jednoduše změnit nastavení průtoku,“ zdůrazňuje Martin Procházka.

Inspirující nedokonalosti

K oboru s neoddiskutovatelnou budoucností se brněnští podnikatelé dostali náhodou. Jejich cesta k šetřičům vody vedla přes obchod se sanitární technikou a dalším vybavením. „Tím, že jsme podnikali v tomto oboru, jsme se dostali k rakouskému výrobku, který měl šetřit vodu.

Nebyl to ale produkt, u kterého si řeknete, že je perfektní, a doporučíte ho dál. Bylo to zcela obráceně a už se rojily nápady, jak produkt zdokonalit, vylepšit nebo úplně předělat,“ líčí Martin Procházka. Dovozové produkty měly značné rezervy v účinnosti, nastavení průtoku, odolnosti vůči vodnímu kameni a další nedostatky.

„Volné místo na trhu tedy bylo především pro výrobek kvalitní. Byla to obrovská výzva a stále to výzvou je,“ pokračuje Martin Procházka. Přestože objevili na trhu mezeru, nebylo lehké se prosadit.

„Nejtěžší bylo prodat první kus, sehnat prvního zákazníka. Komplikací v tom byla, a stále i je, špatná zkušenost lidí, firem i odborné veřejnosti s nekvalitními dováženými výrobky. Ty nám kazí dobré jméno, které si poctivě budujeme,“ říká Martin Procházka.

Podobně jako u dalších firem založených na nápadu a kreativitě řešili i ve Watersaversu skloubení tvůrčího zaměření zakladatelů s běžným chodem firmy. „Je to nesmírně náročný a často zdlouhavý proces. Zakladatelé společnosti Watersavers se po určitém čase rozhodli, že pro rutinu, běžný chod firmy, nastavování firemních standardů a vlastní rozšíření obchodních aktivit přijmou do týmu kompetentní manažery.

Jsem přesvědčený o tom, že se podařilo najít tu správnou symbiózu a posunovat firmu dopředu ve všech ohledech,“ konstatuje Martin Procházka. V současnosti má Watersavers desítku kmenových zaměstnanců, desítky obchodních zástupců a distribučních partnerů.

Roční obrat se v minulých letech pohyboval kolem deseti milionů korun, letos bude vyšší. Do finální podoby se výrobky montují v Brně, na dodávkách komponentů se podílí celá řada českých firem a subdodavatelů. „Ti se ale řídí našimi výkresy, používají naše formy a to vše v souladu s patenty, které k našim výrobkům držíme,“ popisuje Martin Procházka.

Nápady se ukázaly i na Expu v Miláně

Úsporné systémy představila společnost Watersavers také na letošní světové výstavě Expo 2015 v italském Miláně. Českou republiku tam reprezentovala v rámci specializované expozice Jihomoravského kraje a města Brna. „Pro firmu je samotná účast obrovskou poctou a satisfakcí. Pravděpodobně se nám to již nemusí nikdy podařit,“ konstatuje Martin Procházka. Firma věří, že představení na prestižní světové akci jí může pomoci i k navázání spolupráce s dalšími partnery pro pokračování expanze do zahraničí.

Od školek po ministerstva

I když v Česku chybí vládní doporučení nebo komplexní strategie pro zacházení s pitnou vodou, patří mezi typické zákazníky instituce v rámci veřejné a státní správy, od mateřských školek přes zdravotnická a sociální zařízení až po ministerstva.

Velké uplatnění nacházejí šetřiče v ubytovacích zařízeních, pohostinství nebo průmyslu a výrobě obecně. „Poslední dobou zažíváme takový boom v oblasti wellness, fitness, kosmetiky a kadeřnictví. Zajímavým trendem je i zájem církví a církevních organizací, které nyní přicházejí k majetku, který musejí hospodárně spravovat,“ vypočítává Martin Procházka.

Ročně Watersavers vyprodukuje až 100 tisíc výrobků. Kapacity má firma připravené pro znásobení výroby, protože ji čeká několik zajímavých zahraničních kontraktů.

Jako první začala společnost vyvážet v roce 2010 do Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. Dnes exportuje do několika států, například do Tuniska nebo Malajsie. V současnosti startuje vývoz do Řecka a na Kypr. „Stále je však pro nás nejdůležitější pozice v České republice. A jak ukázalo toto léto svou odvrácenou suchou tvář, máme zde ještě spoustu práce,“ dodává Martin Procházka.

Byznys v zahraničí maří korupce

V hledáčku má firma nejen další evropské země, ale také státy severní Afriky, Severní Ameriky a Blízkého východu. Komplikací pro ni je, že právě v regionech, které trpí nedostatkem vody, hoří ozbrojené konflikty.

To společnosti jen v posledních dvou letech zmařilo obchodní aktivity v sedmi zemích světa. Při vývozu do nového teritoria je pro firmu vždy nejtěžší najít seriózního místního partnera.

Dalším problémem v některých státech je korupce. „Jsme nastaveni pro spravedlivý a férový obchod. Pro úplatky není žádný morální prostor,“ konstatuje manažer. Firmě naopak pomáhá kooperace s českými institucemi v zahraničí. Úzce spolupracuje s kanceláří CzechTrade v Indii, dobré zkušenosti má i se zastupitelskými úřady v Asii, Africe nebo Jižní Americe.

Kvůli udržení pozice na trhu i získávání nových odbytišť musí firma neustále inovovat. Loni například uvedla novou řadu výrobků Antivandal, které jsou odolné proti krádežím a vhodné do veřejných objektů a do firem.

Plagiáty? Firma se vyhýbá Číně

Prakticky každý vynález se snaží dříve nebo později okopírovat konkurence. Firma Watersavers řešila jeden pokus o napodobování svých výrobků v České republice, který včas odhalila a podnikla potřebné kroky. Plagiátorství v zahraničí se brání preventivně tím, že odmítá spolupráci s asijskými firmami z Číny a Tchaj-wanu. Právě výrobci z těchto oblastí dodávají „šetřiče“ do většiny supermarketů a hobbymarketů, ovšem jejich účinnost a životnost bývá často velmi malá.


Převzato z časopisu Profit
Autor článku: Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek