Zlatá horečka 2.0

21. 10. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Internet umožňuje pohádkově zbohatnout. Firmy, které začínaly v českých poměrech, mohou kralovat svému oboru v celosvětovém měřítku a vydělávat miliardy korun. Uspět dokážou ale jen ti nejlepší.

avastI když více než devadesát procent malých a středních firem v Česku využívá internet jako svůj pracovní nástroj, vydělávat na webu dokáže jen malá část z nich. Podle průzkumu společnosti Millward Brown, který vznikl ve spolupráci s českým Googlem a Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, pracuje se svým webem aktivně jen čtvrtina podniků.

Internet se přitom v Česku stává stále důležitějším ekonomickým odvětvím. V současnosti přináší více než 140 tisíc pracovních míst a podíl internetové ekonomiky na HDP je větší než podíl pojišťovnictví, zemědělství, bankovnictví nebo pohostinství a bude i nadále růst.

„Studie prokázala, že až 81 procent oslovených malých a středních podniků vlastní webové stránky a jen o něco méně jich využívá některou z forem online propagace. Jenom malé procento, 26 procent firem, ale aktivně sleduje, jestli jim internet pomáhá efektivně oslovit jejich zákazníky, i když investují nemalé částky například za zápisy ve firemních katalozích,“ říká Petr Šmíd, který v českém Googlu šéfuje sekci pro malé a střední firmy.

Ve firmách se internet využívá podobně jako u běžných uživatelů i k nakupování a plánování. Až 90 procent pracovníků ve firmách pravidelně využívá internetové vyhledávače, 93 procent zaměstnanců si pomocí online map plánuje pracovní cesty. České firmy jsou s internetem stále pevněji prorostlé. Postavit svůj byznys na internetu ale dokázala jen malá část z nich. Ty, které vsadily na virtuální pavučinu obepínající svět, si přitom nevedou vůbec špatně.

Země šampionů

Výkladní skříní českého internetového byznysu jsou bezesporu antivirové programy. Znáte snad nějaký jiný ekonomický obor, ve kterém by byly hned dvě české firmy v první světové desítce

Když je navíc jedna z nich, Avast, dlouhodobě na prvním místě v počtu uživatelů, je jasné, že se jen těžko najde odvětví, kde by Češi byli ještě úspěšnější. „Avast se hned od počátku svého působení soustředil především na vysokou kvalitu a inovace. Naše technologie vynikaly odjakživa.

Například v 90. letech si je licencovala i firma McAfee a začala je používat ve svých vlastních řadách antivirových produktů. Oběma zmiňovaným společnostem však bezpochyby pomohlo stát se na trhu úspěšnými v nabízení bezplatného produktu,“ popisuje cestu na vrchol Ondřej Vlček, provozní ředitel společnosti Avast Software.

Svůj software začal Avast nabízet zdarma v roce 2001, tehdy šlo o inovativní strategii zaměřenou na růst počtu uživatelů „Kromě technické stránky naší popularitě hodně napomohlo také to, že jsme produkt začali nabízet v lokalizovaných verzích. Prvním jazykem, do kterého jsme produkt přeložili, byla francouzština, a to je právě důvodem, proč je Francie dnes naším druhým největším trhem,“ pokračuje Ondřej Vlček. Celkově se program nabízí ve 43 různých jazycích.

Za úspěchem Avastu stojí také neustálá snaha o to, dělat věci co nejefektivněji, což pro firmu ve výsledku znamená vysokou ziskovost. V minulém roce byl Avast vyhlášen nejziskovější IT firmou v České republice.

Klíčovou ingrediencí k úspěchu firmy, která loni utržila 2,85 miliardy korun s provozním ziskem 1,8 miliardy, je přitom právě web. „Internet hrál nepochybně v našem úspěchu klíčovou roli, a to zejména z hlediska distribuce našich produktů. V době krabicového softwaru a kamenných obchodů bylo jistě mnohem složitější se prosadit, než je tomu dnes. Dá se říct, že drtivou většinu našeho byznysu děláme online.

Těžko si lze představit, že bychom bez internetu dosáhli našich dnešních čísel - více než milion uživatelů ve 40 zemích světa a celosvětově přes 200 milionů uživatelů,“ vysvětluje Ondřej Vlček. Web je důležitý nejenom pro distribuci, ale také pro marketing, nabídku a vlastní prodej programu. „Na druhé straně, boom internetu stál též za rychle rostoucí popularitou našich produktů - bez internetu by se malware nešířil takovou rychlostí a potřeba zabezpečení právě před viry a malwarem by tak rychle nerostla,“ upozorňuje výkonný ředitel firmy Avast.

Vydělávat díky službě zdarma

Na rychle rostoucí sektor mobilních zařízení se stále více zaměřuje také česká antivirová dvojka AVG Technologies, která se svými 182 miliony uživateli patří do první desítky největších firem v oboru. Při hledání volných míst na trhu se soustřeďuje nejenom na klasické antiviry, ale také například na zabezpečení soukromí uživatelů. To je stále větší problém jak na sociálních sítích, tak také při práci s různými aplikacemi.

Společnost AVG proto letos začala dávat do svých produktů informaci o míře ochraně soukromí při práci v jednotlivých mobilních aplikacích. Ta svojí přehledností připomíná nutriční štítky známé z obalů potravin. Ochrana soukromí přitom hraje u mobilních zařízení stále důležitější roli s tím, jak roste šíře jejich používání.

„Náš stručný přehled zabezpečení soukromí je dalším krokem ve vývoji a představený model se časem stane standardem uživatelských prostředí jak v mobilních, tak v klasických aplikacích,“ říká Harvey Anderson, ředitel pro právní záležitosti ve společnosti AVG Technologies.

Dominantní postavení českých firem produkujících antiviry není podle odborníků náhodné. „Za úspěchem českých antivirů hledejme hned několik faktorů. Základem byli a jsou kvalitní odborníci z českých technických a matematických škol, kteří jsou navíc ve srovnání se západními standardy vždy ,levnější‘. Díky tomu se jak Avastu, tak AVG podařilo postupem času vytvořit velmi kvalitní produkty, které v odhalování virů patří mezi světovou špičku.

Obě společnosti rovněž stavějí i na častých aktualizacích a technické podpoře zdarma,“ vysvětluje Petr Viktora, partner v oddělení ICT poradenství společnosti Deloitte. Nezbytným klíčem k úspěchu českých antivirů byl podle něj i dobře zvolený obchodní model.

„Majitelé společností správně vyhodnotili, že od českých uživatelů miliony nezískají, a po odladění svých produktů je začali nabízet globálně. Celosvětovou popularitu si obě české značky získaly i díky nabídce svých produktů pro nekomerční užití zdarma, tedy v rámci takzvaného freemium modelu, kdy je aplikace buď zcela zdarma, nebo zobrazuje reklamu,“ dodává Petr Viktora.

Obchod bez hranic

husitiPrávě pro expanzi technologických firem je podle Petra Viktory internet nezbytný. „Internet obecně boří hranice. U některých služeb je zcela irelevantní, kde má provozovatel sídlo. Stačí najít díru na trhu a postavit kvalitní produkt a zamířit na světové trhy. Velmi úspěšné firmy však nespoléhají pouze na internet a v případě úspěchu rychle budují zahraniční zastoupení, které jim pomůže podpořit další růst,“ vysvětluje Petr Viktora.

„Typickými trhy, kde zákazníci trvají i u online firem na možnosti osobního přístupu, jsou například USA či západní státy EU. Nyní můžeme například sledovat, jak se bude dařit obchodu Alza.cz při jeho celoevropské expanzi, kdy nechce budovat zahraniční zastoupení. Podle našich zkušeností je pro expandující společnosti klíčové nalézt spolehlivého strategického partnera se znalostí konkrétního trhu, který jim pomůže vstup na něj zvládnout," dodává.

Alza v září ohlásila expanzi do 26 zemí Evropy. Největší český e-shop bude v EU nabízet zboží z nové domény. „Expanze do zahraničí je dalším logickým krokem v rozvoji společnosti. Využijeme našich nejsilnějších stránek, jako je skvěle zpracovaný e-shop, obrovská nabídka okamžitě dostupného zboží a vyladěné logistické procesy, které jsou naší chloubou a pomohly nám vydobýt si dominantní postavení na českém trhu,“ říká Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva společnosti Alza.cz.

Alza.cz má na českém trhu dominantní postavení a s náskokem vede tabulku prodejů před všemi konkurenty jak z oblasti e-shopů, tak z okruhu řetězců kamenných prodejen. Loni dosáhla tržeb včetně DPH ve výši 11,1 miliardy korun a vyřídila přes 3,3 milionu objednávek a denní návštěvnost jejích stránek dosahuje 300 tisíc uživatelů.

Přitom v oblasti internetových obchodů nepatří Česká republika v mezinárodním srovnání rozhodně mezi outsidery. Podle srovnání agentury GfK je nejvyspělejším evropským trhem, protože téměř 40 procent prodejů technických produktů je v České republice realizováno prostřednictvím internetu.

Porovnávání cen na jednom místě

K nákupům i využívání služeb na internetu láká přitom zákazníky kromě velkého výběru i možnost snadného porovnání cen a výběru zboží s nejnižší cenou. To dalo vzniknout novému segmentu webového podnikání - srovnávačům. Ať už jde o produkty, jejichž ceny si mohou zákazníci porovnat na portálech Heureka.cz či Zboží.cz, nebo v oblasti služeb, například povinného ručení, pojištění a podobně.

„Srovnávače se v celosvětovém měřítku začaly objevovat na konci 90. let. Co se týče České republiky, tak jsme byli první, kteří v rámci pojištění s porovnáváním začali. To bylo v roce 2005, tedy zhruba v době, kdy se po otevření trhu s povinným ručením v roce 2000 začaly usazovat produkty jednotlivých pojišťoven. Krátce nato přišlo cestovní pojištění a havarijní pojištění,“ popisuje historii oboru Tomáš Voharčík, výkonný ředitel TOP-Pojištění CZ.

Trh srovnávačů je velmi silný zejména ve Velké Británii, celosvětově patří mezi největší hráče MoneySupermarket.com ve Velké Británii, Durchblicker.at v Rakousku nebo Biztositas.hu v Maďarsku. Možnost vidět na jednom místě nabídky různých společností přitom výrazně změnila trh.

„Srovnávače umožnily nastavit mantinely. Je jednodušší se orientovat v minimální a maximální ceně, která je agregovaná na jednom místě. Je také jednodušší si poskládat informace o produktu, protože jsou citovány z různých zdrojů, ať už převzaty od výrobce, nebo třeba testovány v recenzích a podobně. V pojištění došlo k zásadní změně v tom, jakým způsobem byly zobrazeny a de facto obnaženy produkty jednotlivých pojišťoven ve vztahu k ceně. Vedle sebe tak stály produkty, které neměly potřebnou kvalitu a byly drahé, a naopak kvalitní produkty za rozumnou cenu,“ vysvětluje Tomáš Voharčík. I díky srovnávačům klesly ceny povinného ručení od roku 2007 ze čtyř tisíc korun na 2200 korun v roce 2012, tedy skoro na polovinu.

Antivirové programy, případně e-shopy nepatří mezi jediné obory internetového byznysu, kde se Česká republika může srovnávat se zahraničím. „V České republice se daří také společnostem působícím v oboru IT bezpečnosti, jako například společnosti Kerio, TrustPort či Cognitive Security, nedávno koupené společností Cisco. Za zmínku stojí určitě i český vyhledávač Seznam, který dokáže v České republice konkurovat Googlu naprosto dominantnímu v západním světě. Navíc se Seznamu daří dobře expandovat i s dalšími produkty, jako jsou Mapy.cz či Firmy.cz,“ porovnává Petr Viktora z firmy Deloitte.

Sázka na husity

V posledních letech nastává v Česku rovněž renesance v oblasti počítačových her. Ta v tuzemsku zažila svoji zlatou éru kolem roku 2002 až 2005. V té době vycházely úspěšné tituly, jako byla Mafia či Operace Flashpoint.

Některé z nich zůstaly dodnes legendami. Týká se to například hry ArmA: Armed Assault z dílny studia Bohemia Interactive. Prestižní PC Gamer dokonce její druhý díl označil za 13. nejlepší počítačovou hru všech dob. „Na začátku byla dobra myšlenka a originální provedení spolu se správným načasováním vydání hry na trh a díky malému týmu lidí, kteří práci dávají všechno, si ArmA svůj vysoký standard udržela více než deset let.

husitiTaké je třeba zmínit úzkou spolupráci s ArmA komunitou po celém světe, jejíž členové na hře také zanechali svůj osobitý otisk,“ vzpomíná na úspěšnou hru z vojenského prostředí Ota Vrťátko z firmy Bohemia Interactive. Také u současných her hraje stále větší roli web. „Internet je v posledních letech nedílnou součástí našich úspěchů, a to ve všech etapách vývoje až po finální distribuci. Poslední dva roky ukazují, že tento trend bude v budoucnu dále sílit,“ dodal Ota Vrťátko.

V následujících letech se však českým herním titulům podle expertů již tolik nedařilo. „S rychlým zvyšováním výkonnosti herních konzolí a počítačů začaly prudce stoupat i nároky na propracovanost her, což způsobilo raketový nárůst výrobních nákladů na úspěšné počítačové a konzolové hry. Pro česká studia tak bylo velmi obtížné získat sponzory, kteří by byli ochotní výrobu takové hry pokrýt,“ vysvětluje Petr Viktora.

Jednou z cest, jak překonat počáteční nedůvěru investorů ve velké herní projekty, může být crowdfunding, tedy vybírání peněz od fanoušků prostřednictvím kampaně na internetu. Díky tomu české herní studio Warhorse na webu Kickstarter v nedávné době získalo na vývoj nové hry od fanoušků příspěvek přes 37 milionů korun. Od dubna přitom na vlastních stránkách připravované hry Kingdom Come získalo studio od fanoušků dalších sto tisíc dolarů, tedy více než dva miliony korun.

Přitom hra z husitského prostředí předtím klasické investory neoslovila. „Řada hráčů se těší na realistické prostředí středověku bez draků, elfů a trpaslíků. Dalším důvodem je i osobnost kreativního ředitele Dana Vávry, který stál za herními hity jako Hidden & Dangerous nebo Mafia,“ vysvětluje úspěch při získávání peněz od fanoušků Jiří Rýdl, manažer z herní společnosti Warhorse Studios.

Internet tak pomohl české společnosti nejenom se získáváním peněz na novou hru, ale usnadňuje její rozvoj i v dalších směrech. „Online služby jako GOG nebo Steam a také nástup nové generace konzolí radikálně rozšířily možnosti distribuce her přímo k hráčům. Také díky tomu můžeme z Prahy oslovit celý svět!“ zdůrazňuje Jiří Rýdl a pokračuje: „Internet pomáhá v každém oboru, ale nejvíce je to patrné právě v oblasti digitálního obsahu, jako jsou hry nebo hudba a filmy. Přes internet můžete nejen komunikovat, ale využijete ho i k samotné platbě, distribuci a dalšímu rozvoji služeb.“

Avšak nejenom hra Kingdom Come dokresluje současný restart českého herního průmyslu. S příchodem výkonných mobilních telefonů a tabletů přichází renesance českých herních studií.

„Vývoj her pro mobilní platformy není tak finančně náročný jako vývoj konzolových nebo PC her. Mobilní ekosystémy navíc přinesly efektivní distribuční kanál, který umožnil snadno oslovit miliony hráčů po celém světě. V této oblasti nyní kraluje například firma Madfinger Games, která patří ke špičce herních studií. Stejně tak se prosadilo studio Amanita Design se svojí propracovanou hrou Machinarium. Kromě her se ale na mobilech také daří některým českým aplikacím,“ vypočítává Petr Viktora.

Raketový start

Internet je samozřejmě rovněž výbornou líhní začínajících, startupových projektů. Představuje možnost oslovit za relativně nízkých nákladů na propagaci a marketing široké publikum včetně zahraničního.

Těchto výhod využívá řada startupových projektů. Jedním z nich je například ClaimAir, mobilní aplikace, k níž v nejbližších týdnech přibude rovněž webová, která cestujícím v letecké dopravě radí s jejich právy a pomáhá jim získat kompenzace v případě zpožděných či zrušených letů, problémů se zavazadly a odepření nástupu na palubu kvůli překnihování.

„Cestující jednoduše zadá základní údaje o svém letu, odpoví na pár jednoduchých otázek a aplikace mu okamžitě sdělí, na co má dle platné legislativy nárok. V případě, že jsou cestujícímu jeho práva ze strany aerolinek odepřena, jsme připraveni mu s vymáháním pomoci,“ popisuje službu její autor Jakub Ladra a pokračuje: „Naše podnikání je na internetu postaveno. Díky internetu se nemusíme zaměřovat jen na česká letiště, ale můžeme pomoci cestujícím kdekoli po světě, což mě na dnešní době fascinuje.“

Přitom internet neslouží jen jako platforma pro samotné fungování služby, ale hraje důležitou roli i při samotném vývoji aplikací startupovým týmem.

„Internet je naším neodmyslitelným pomocníkem při týmové práci - díky službám, jako je Asana, Dropbox, Hootsuite, Skype a mnoho dalších, můžeme pracovat téměř odkudkoli a stačí nám k tomu pouze počítač. V nejbližších týdnech chceme s naší službou vstoupit na americký trh, což by bez internetu nebylo tak jednoduché. Startupy představují nesmírně hektické prostředí, kde nikdy nevíte, jak bude vypadat následující den. Internet je tedy jednoznačně klíčovým nástrojem, který nám umožňuje okamžitě reagovat na nastalé změny,“ uzavírá Jakub Ladra.

České vitaminy lákají do Hongkongu

Na expanzi aktuálně pracuje i česká značka Mixturam, u níž si můžete prostřednictvím webových stránek namíchat vitaminy přímo na míru. Buď tak, že si vyberete látky, které ve své pilulce chcete mít, nebo využijete rychlý dotazník, kde kromě věku, pohlaví, výšky a váhy zaškrtnete problémy, které vás trápí. Výsledkem je unikátní balení tobolek s obsahem na míru v originální dózičce s vlastním pojmenováním.

Tento nápad rozjíždí pětice mladých Čechů od roku 2013. Po úvodním vyladění služby se jim podařilo během prvního roku fungování získat portfolio stálých zákazníků a teď se již plně věnují expanzi do zahraničí. Začali vitaminy míchat pro Španěly a Slováky a chystají se ještě dál. Partneři se jim nabízejí až z daleké Austrálie nebo Hongkongu.

„Rychlost spouštění služby na jednotlivých trzích se liší, v prvé řadě potřebujeme najít vhodného obchodního partnera, který je flexibilní, vyzná se na trhu a dobře se orientuje i v místní legislativě. Rozhodně nechceme nic uspěchat,“ odpovídá Tomáš Valenta, jeden ze zakladatelů, na dotaz, jak rychle se zahraniční pobočky rozjíždějí. Jestli budou do zahraničí prodávat franšízy, nebo vytvářet na místních trzích společnost, ve které budou mít podíl, v tom jasno ještě nemají. Aktuálně zkoušejí druhou možnost

„Zorientovat se na každém trhu zvlášť by pro nás bylo velmi složité a hlavně pomalé,“ vysvětluje Tomáš Valenta. Během několika let by ale rád službu provozoval na všech velkých trzích Evropské unie - ve Francii, Německu, Itálii, Velké Británii nebo Polsku.

V případě evropských zemí vlastníci zatím pracují s myšlenkou, že se vitaminy budou míchat v České republice a na daný trh je budou posílat.

„Doprava po Evropě většinou netrvá déle než týden. Termín dodání se tak příliš neliší od dodávek doma v ČR. U zboží, které je vyráběné čerstvě na míru, není z pohledu zákazníka týdenní dodací lhůta žádný problém,“ upřesňuje Tomáš Valenta.

Firma se postupně rozrůstá nejen směrem do zahraničí. Vedle nárůstu počtu zákazníků rozšiřuje Mixturam také suroviny, z nichž může zákazník vybírat. Nyní je v nabídce několik desítek druhů vitaminů a bylin. Inspiraci bere Mixturam od zákazníků i od lékařů. „Stává se však, že nám doporučují látky, které jsou účinné, ale pro laiky neznámé,“ popisuje Tomáš Valenta jednu z marketingových výzev, které čelí.

Usilovně se také snaží usnadnit zákazníkům proces sestavení přípravku. Zákaznicky orientovaná služba, to byla samotná prvotní myšlenka celého projektu a majitelé z ní nechtějí slevit. Důkazem toho je například vyslyšení četných žádostí zákazníků o tobolky vhodné i pro vegetariány. Běžně se používají lékárnické kapsle z průhledné želatiny živočišného původu. Nyní proto zavádějí i průhledné tobolky rostlinného původu.

Startupových projektů působících na internetu v Česku vznikají ročně desítky. Za několik let uvidíme, zda se v některém z českých startupových center nezrodí nový Skype, Amazon, Facebook s globálním dosahem. Jak ukázali tuzemští tvůrci antivirových programů, díky internetu mohou čeští vývojáři a podnikatelé myslet na nejvyšší příčky i ve světové extralize.

Převzato z časopisu Profit

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek