Změna podmínek tendrů na výstavbu železnic v Thajsku otvírá nové možnosti pro české dodavatele

28. 3. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Změna podmínek tendrů na výstavbu železnic v Thajsku otvírá nové možnosti pro české dodavatele Jednou z priorit thajské vlády v rámci rozvoje dopravní infrastruktury je výstavba železničních tratí, vč. výstavby dvoukolejných tratí. Příslušné tendry byly tradičně vyhlašovány s podmínkami, kdy dodavatel musel být schopen dodat celý projekt na klíč. To se má s novými pravidly změnit.

Toto tradiční pojetí spojující vše v jednom bylo nedávno zpochybněno některými firmami. Příslušným podnětem se začal zabývat zvláštní orgán, který nedávno ustavil premiér Prayut v rámci boje proti korupci a s cílem dohledu nad veřejnými zakázkami v hodnotě od 5 mld. THB. Tento orgán dospěl k názoru, že podmínky tendrů nebyly správné, a inicioval proces jejich změny.

Změny se týkají pěti projektů v gesci SRT (State Railways of Thailand) o celkové délce 668 km a kumulované hodnotě 95,8 mld. THB (cca 69 mld. Kč), konkrétně (viz také mapka níže):

  1. Nakhon Pathom – Hua Hin (169 km, 19 mld. THB = cca 14 mld. Kč);
  2. Lop Buri – Pak Nam Pho (116 km, 23 mld. THB = cca 17 mld. Kč);
  3. Map Kabao – Thanon Chira Junction (132 km, 28 mld. THB = cca 20 mld. Kč);
  4. Hua Hin – Phrachuap Khiri Khan (84 km, 9,8 mld. THB = cca 7 mld. Kč);
  5. Phrachuap Khiri Khan – Chumphon (167 km, 16 mld. THB = cca 11,5 mld. Kč).

Plány SRT. Zdroj: Bangkok Post

Plány SRT. Zdroj: Bangkok Post

Podle návrhu základního rámce nových podmínek by tendry měly být nově rozděleny na 13 jiných kontraktů – tři na dodávku signalizačních/zabezpečovacích zařízení, devět na výstavbu tratí a jeden na výstavbu tunelu. Každý z kontraktů by se měl pohybovat v rozmezí 5–10 mld. THB (3,6–7,2 mld. Kč). Změkčen by měl být např. i požadavek na referenční zkušenosti z realizace veřejných projektů z minimálně 15 % hodnoty projektu na 10 %.

Návrh změn nyní musí projít správní radou SRT a pak se předpokládá jejich projednání vládou v dubnu/květnu 2017. Obecně se očekává souhlas u obou instancí. V každém případě změna podmínek může znamenat až dvouleté zdržení realizace projektů, když jen formulace konkrétních ToR by měla trvat až 7–8 měsíců.

Mezi hlavními komplikacemi proti dosavadní praxi je uváděno oddělení dodávky signalizačních a zabezpečovacích zařízení od zbytku. Tento krok by ale mohl znamenat příležitost pro české firmy. Nabouráním dosavadních jednoznačných a v místě dominujících partnerství se může otevřít prostor pro nové hráče. Thajský trh určitě představuje relevantní potenciál – SRT plánuje nad rámec uvedeného dalších devět dvoukolejných tratí o délce 2 217 km a v hodnotě 390 mld. THB (cca 280 mld. Kč).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bangkoku (Thajsko). Autor: Marek Libřický, velvyslanec.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek