Zrušení daňové registrace

10. 4. 2015 | Zdroj: Ministerstvo financí (MF)

Pokud daňový subjekt přestane splňovat podmínky, na jejichž základě byl registrován (tj. zejména skončí platnost jeho povolení či oprávnění k podnikatelské činnosti, přestane vykonávat jinou samostatnou výdělečnou činnost nebo přestane pobírat příjmy podrobené dani), je povinen tyto skutečnosti oznámit správci daně, který jeho registraci zruší. Povinnost oznamovat změny se vztahuje pouze na registrované daňové subjekty.

Identifikační kód

*

Kód životní situace

*

Pojmenování (název) životní situace

Zrušení registrace

Základní informace k životní situaci

Pokud daňový subjekt přestane splňovat podmínky, na jejichž základě mu vznikla registrační povinnost (tj. podmínky stanovené v jednotlivých daňových předpisech, které stanoví povinnost k registraci k jednotlivým daním), je povinen ve lhůtě 15 dnů sdělit tuto skutečnost správci daně, resp. požádat o zrušení registrace správce daně, který jeho registraci zruší.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci je oprávněn jednat:

  • daňový subjekt - fyzická osoba,
  • daňový subjekt - právnická osoba; za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jednat jejím jménem podle jiného právního předpisu,
  • zákonný zástupce nebo opatrovník fyzické osoby, která nemůže před správcem daně jednat z důvodu omezené svéprávnosti (zejm. pro nedostatek věku nebo z důvodu jejího omezení soudem),
  • zmocněnec zvolený daňovým subjektem nebo ustanovený zástupce,
  • společný zmocněnec či společný zástupce,
  • zaměstnanec právnické osoby nebo jiná fyzická osoba, která vykonává činnost této právnické osoby - právnická osoba je může pověřit, aby jednali jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
  • zaměstnanec podnikající fyzické osoby nebo jiná fyzická osoba pověřená k tomu, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
  • prokurista právnické osoby - při správě daní je oprávněn jednat jejím jménem, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Povinnost oznámit uvedené skutečnosti, resp. požádat o zrušení registrace se vztahuje pouze na registrované daňové subjekty.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Žádost je nutné učinit na formuláři vydaném Ministerstvem financí - "Žádost o zrušení registrace", dostupném na finančních úřadech nebo na internetových stránkách Finanční správy.

Tento formulář je možné podat:

  • písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí, nebo
  • elektronicky(blíže viz bod 16) za použití aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", popř. prostřednictvím datové schránky.

Pokud má daňový subjekt či jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je podle § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též "daňový řád"), povinen podat tento formulář pouze elektronicky, a to datovou zprávou (blíže viz bod 16).

Nepodá-li daňový subjekt formulář elektronicky, vzniká mu podle § 247a odst. 2 daňového řádu povinnost uhradit pokutu (blíže viz bod 20).

Na které instituci životní situaci řešit

Obraťte se na příslušný finanční úřad, resp. na jeho územní pracoviště, na němž je uložen spis.

Informace o uložení spisu lze nalézt v "Pokynu č. GFŘ-D-12, o finančních úřadech, jejich územních pracovištích a o umístění spisu nebo jeho příslušné části", a dále v "Pokynu č. GFŘ-D-13, ke změně umístění spisů v rámci finančního úřadu".

Od 1. ledna 2013 je na území České republiky zřízeno 14 finančních úřadů, a to pro jednotlivé kraje, pro hlavní město Prahu, a dále Specializovaný finanční úřad.

Finanční úřad vykonává věcnou působnost prostřednictvím svých územních pracovišť, na nichž jsou uloženy daňové spisy poplatníků.

Kontakt poplatníků s finančními úřady je zajištěn prostřednictvím územních pracovišť finančních úřadů.

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Obraťte se na finanční úřad, resp. na jeho územní pracoviště, na němž je uložen spis, a to na jeho Odbor (Oddělení) registrační, příp. na Oddělení vyměřovací a vymáhací, pokud na tomto územním pracovišti není Odbor (Oddělení) registrační zřízen.

Před osobní návštěvou se u správce daně informujte o jeho úředních hodinách pro veřejnost.

Kontakty na orgány Finanční správy naleznete na internetových stránkách Finanční správy.

Jaké doklady je nutné mít s sebou

Na finančním úřadu předložte (kromě žádosti) i doklady odůvodňující zánik podmínek pro registraci, stanovené v jednotlivých právních předpisech upravujících podmínky registrace.

V případě osobního jednání je úřední osoba oprávněna požadovat předložení průkazu totožnosti.

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Žádost je daňový subjekt povinen podat na formuláři vydaném Ministerstvem financí - "Žádost o zrušení registrace" nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto formulářem.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Žádost je daňový subjekt povinen podat do 15 dnů ode dne, kdy došlo ke skutečnostem, které zakládají zrušení registrace.

Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit datovou zprávou:

Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.

Pokud zákon nestanoví jinak, tak poslední dva uvedené postupy není možné využít v případě, pokud má daňový subjekt povinnost učinit podání pouze a jen datovou zprávou odeslanou způsobem podle § 71 odst. 1 daňového řádu - z důvodu, že má zpřístupněnu datovou schránku, nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem (viz § 72 odst. 4 daňového řádu).

Za těchto podmínek je daňový subjekt povinen učinit oznámení pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně (způsoby výše uvedenými).

Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (§ 125 až 131)

Jaké jsou související předpisy

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí správce daně o zrušení registrace je možné se odvolat, a to ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností

Podle § 247a odst. 1 písm. a) daňového řádu - pokutu do 500 000 Kč může správce daně uložit tomu, kdo nesplní registrační, ohlašovací nebo jinou oznamovací povinnost stanovenou daňovým zákonem nebo správcem daně.

Podle § 247a odst. 2 daňového řádu - daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu ve výši 2 000 Kč, pokud učinil podání podle § 72 odst. 1 daňového řádu jinak než elektronicky, ačkoli byl povinen je učinit elektronicky.

Správce daně (kromě pokuty podle § 247a odst. 2 daňového řádu) uloží pokutu do 50 000 Kč, pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní.

Další informace

Můžete se obrátit na:

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

Finanční správa

Za správnost návodu odpovídá útvar

Generální finanční ředitelství
Odbor právní a daňového procesu
Lazarská 7
117 22 Praha 1

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.01.2015

Popis bylnaposledy aktualizován

10.04.2015

Datum konce platnosti návodu

Bez časového omezení.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek