Rozcestník informací o Polsku:
CzechTrade: Desatero pro obchodování s Polskem
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Polskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 aktuální tipy.
Desatero pro obchodování s Polskem níže
- Analýza trhu a exportní strategie
Na počátku obchodních aktivit v Polsku, by česká firma měla mít základní informace o tom jaká je tržní situace a konkurence v daném segmentu. Je důležité správně identifikovat cílovou skupinu potenciálních odběratelů/zákazníků a vyznačit si cíle, jakých chce firma dosáhnout na polském trhu v určitém časovém horizontu. - Dostatečné prostředky
Úspěch firmy na zahraničním trhu je podmíněn dostatečným množstvím jak finančních, tak lidských zdrojů. Je nutné počítat s vyčleněním zaměstnanců, kteří se budou polskému trhu věnovat, eventuálně zaměstnáním nových pracovníků, jakož i služebními cestami do Polska, případně i s pozváním polských partnerů do ČR, aby navštívili vaši společnost. - Oslovení potenciálních partnerů
Je vždy lepší kontaktovat firmu telefonicky, než pouze písemnou formou. Polské firmy málokdy reagují na neznámé e-maily. Většina firem v Polsku je schopná komunikovat v anglickém jazyce. Samozřejmě kontakt v polském jazyce a s polskou SIM kartou jsou výhodou. Dále je nutné mít kvalitně zpracované propagační materiály o vaší společnosti, nejlépe v polském jazyce. Pro úvodní oslovení je potřeba připravit dopis představující společnost s důrazem na unikátnost produktu s ním se chcete na polském trhu etablovat. To se týká i jiných materiálů jako např. katalog, ceník, a jiné. Vše by mělo byt přehledné a profesionálně zpracované. - Reference
V Polsku je kladen důraz na důvěryhodnost obchodních partnerů. Předložte reference o vaší společnosti potenciálním polským partnerům. Češi platí v Polsku za nejoblíbenější národ, jako jediní podle průzkumu překročili v preferencích hranici 50 %. Pozvěte své polské partnery do ČR.
Koronavirus – Jaká je situace ve světě? – Aktuální situace v Polsku
Desatero pro obchodování s Polskem
- Optimisté
Poláci jsou velcí nadšenci nebo jsou dokonce nenapravitelní optimisté. Během podnikaní v Polsku je nutné udržet smysl a realismus ale pamatujte, že odhodlání podporuje úspěch. - Zasloužená pochlava potěší
Poláci mají velmi rádi zasloužené pochvaly a těžko snáší kritiku. Nepřehánějte to s komplimenty, Poláci jsou citliví na faleš. - Vhodně vybraná delegace
Zvažte počet zástupců na obchodním jednání, příliš velká delegace může být vnímána jako nátlak. - Základní znalost polských dějin
Poláci jsou velmi citliví na historické události, naučte se pár podstatných faktů z historie našich sousedů. Získáte tím úctu svého partnera. - Pozvání na oběd
Je důležité, kdo platí za oběd. Netrvejte příliš silně na tom, že budete platit vy. Ale v případě, že jste na setkání zvali vy, nezapomeňte nabídnout takové řešeni. - Projevení zájmu
Poláci rádi pečují o neformální vztahy, často stvrzované konzumací alkoholu. Snažte se nebýt lhostejní k takovým pozváním. Častým tématem hovorů je rodina. Projevte zájem a získáte důvěru svého partnera. - Dochvilnost je nutnost
V Polsku je zvláštní důraz kladen na přesnost. Příjezd včas, je výrazem úcty k vašemu partnerovi. - Důležitá role komunity
Při větších investicích je důležité udržovat vztahy s místní komunitou. Často roli prostředníka přejímají obce, církev, sbory dobrovolných hasičů apod. Poláci rádi přijímají dary, ale s ohledem na citlivost tématu korupce, by neměly být drahé. - Pár polských slovíček
Poláci jsou přesvědčení, že jejich jazyk, je velmi obtížný a pro cizince nedostupný. Naučte se pár základních slov, to vám pomůže prolomit stereotyp a zlepšit vztahy. - Církevní svátky
Respektujte polské církevní svátky, pro mnoho Poláků jsou zvláště důležitou součástí národní identity.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo