Aglomerace kolem izraelského Tel Avivu se připravuje na zavedení vstupního poplatku pro automobily

Izraelským plánem na zavedení poplatku z dopravního přetížení v centru Tel Avivu a jeho okolí by se mohla inspirovat i Praha, která také již schválila podobný plán, nicméně v porovnání s Tel Avivem ještě konkrétní kroky neučinila.

Izraelská vláda schválila zpoplatnění vjezdu pro auta do aglomerace Gush Dan, která zahrnuje kromě přímořského Tel Avivu i jeho předměstí Ramat Gan, Bnej Brak, Bat Yam, Cholon a další. Odhaduje se, že v souměstí žijí celkově až 4 miliony obyvatel s tím, že zdejší populace se i nadále rozrůstá. V důsledku stále častějších dopravních zácp a celkového ochromení zdejšího provozu ve špičce se vládla rozhodla pro zavedení poplatku již od roku 2024.

Tel Aviv a okolní města tak následují kroky jiných zahraničních aglomerací, které zpoplatnily přístup do městského centra či i jeho širšího okolí. Jako příklad lze uvést britský Londýn, švédský Stockholm nebo italský Milán. Krom toho, že izraelská vláda zdůvodňuje svá opatření především cílem snížit dopravní zátěž v aglomeraci, za další důvod lze považovat i úmysl snížit dopravní emise, a tím zlepšit životní prostředí.

Výše zpoplatnění by se měla lišit podle vzdálenosti od centra Tel Avivu. Předpokládá se vznik tří prstenců, přičemž při překročení každého z nich by se měla platit dodatečná částka. Maximální výše poplatku by měla činit 37,5 šekelů. To by nastalo v dopoledních hodinách (od 6:30 do 10:00). Řidiči by při vstupu do vnějšího prstence platili 10 šekelů, do středního prstence dalších 10 šekelů a do vnitřního prstence dalších dodatečných 5 šekelů. Při výjezdu z aglomerace by se nejdříve platilo 5, poté dalších 5 a nakonec posledních 2,5 šekelů. Přechody mezi jednotlivými prstenci budou kontrolovány skrze kamerový systém či přes zařízení, které by bylo nutné instalovat na dané auto. V tomto případě by řidiči za vstupy platili o 30 % méně než obvykle.

Pro realizaci tohoto projektu izraelská vláda plánuje investovat 2,7 miliardy šekelů na zavedení 4 tisíc nových autobusů, dále 300 milionů na elektrifikaci stávajícího autobusového stanoviště, 8 milionů pro rozšíření sítě jízdních pruhů pro autobusy, 4,5 miliardy na výstavbu záchytných parkovišť pro auta a 2,5 miliardy na výstavbu cyklostezek. Současně je již v přípravě výstavba tří tramvajových linek, přičemž ta první má být zprovozněna na konci roku 2022, a tří linek metra. Tato opatření by měla do budoucna ulevit předimenzované silniční dopravě v Tel Avivu a okolí.

Izraelský plán zavést poplatky z dopravního přetížení se může stát inspirací i pro Prahu, která rovněž již letos schválila, že do budoucna půjde podobnou cestou jako Tel Aviv. Ačkoliv Praha plánovala podle původní studie zavést poplatky již od roku 2025, podle pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra to nebude možné zrealizovat dříve než v roce 2030.



Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade/Czech Invest Izrael.
Zdroj: haaretz.com, newsru.co.il, cnn.prima.cz




• Teritorium: Asie | Izrael | Zahraničí