Americká společnost Lyft, známá především ze severoamerického trhu, podniká zásadní krok ke své expanzi do Evropy. Oznámila akvizici platformy FreeNow, která nabízí služby, jako jsou klasické taxi, sdílené jízdy, e-koloběžky nebo carsharing. Za tuto transakci zaplatí 175 milionů eur (198 milionů dolarů).
FreeNow působí ve více než 150 městech v devíti evropských zemích a dosáhla v roce 2024 rentability díky 13% meziročnímu růstu příjmů. Podle Lyftu tato akvizice téměř zdvojnásobí velikost cílového trhu společnosti na více než 300 miliard osobních přeprav ročně. Lyft zároveň označil vstup do Evropy za strategicky načasovaný a finančně udržitelný.
ExportMag.cz: Startupy v USA? To není jen Silicon Valley
Pro evropský trh sdílené dopravy je tento krok dalším potvrzením trendu konsolidace a digitalizace. Přibližně polovina taxislužeb v Evropě je podle údajů stále offline, což představuje velký prostor pro růst digitalizovaných platforem. Lyft se ale bude muset vyrovnat s konkurencí etablovaných hráčů, kterými jsou Uber nebo estonský Bolt, a kteří v Evropě drží silnou pozici.
Zároveň vstup na evropský trh přináší i nové regulatorní výzvy. Řada evropských zemí, včetně České republiky, tlačí na zajištění základních pracovních práv pro řidiče – například garance minimální mzdy nebo placené dovolené. Bolt již taková opatření zavedl ve Velké Británii a lze očekávat, že obdobné požadavky budou brzy platit i v EU.