Shoda s těmito standardy bude sledována v okamžiku prodeje vozidla. Změna je zásadním posunem v politice Austrálie. Má omezit vysoké emise vozidel na australském trhu. Zatímco NVES samotný začne platit 1. ledna 2025, sankce za překročení emisních cílů budou uvaleny až po 1. červenci 2025.
Přechod na měření emisí v okamžiku prodeje místo při dovozu by měl zajistit, že výrobci vozidel s předstihem nezaplaví trh zásobami, aby se vyhnuli novým normám, což by mohlo neúměrně zatížit dealery, kteří by museli nést náklady na financování i skladování vozidel, dokud by je neprodali. Nařízení vítají a podporují průmyslé organizace, včetně Motor Trades Association of Australia (MTAA).
ExportMag.cz: Rakušané jsou velcí patrioti a preferují domácí výrobky. Jak tu bariéru prorazit?
Změna má vytvořit spravedlivější a konkurenceschopnější trh pro australské automobilové firmy, podpořit větší investice a udržitelnost. Tento nový přístup také zajišťuje, že sledování emisí bude zaměřené na skutečný dopad vozidel na životní prostředí, který nastává momentem prodeje a uvedení vozidla do provozu.
Kategorizace vozidel a emisní limity
NVES se vztahuje na nová osobní a lehká užitková vozidla s celkovou hmotností (GVM) do 4,5 tuny. Vozidla přesahující tuto hmotnost jsou momentálně vyňata, což se v budoucnosti může změnit.
Vozidla jsou rozdělena do dvou kategorií:
- Typ 1 (osobní vozidla): Tato kategorie zahrnuje sedany, hatchbacky a SUV.
- Typ 2 (lehké užitkové vozidlo): Zahrnuje užitkové vozy, dodávky a některé off-road SUV.
Emisní limity pro následující roky jsou stanovené následovně:
Rok | Limity pro typ 1 (g/km) | Limity pro typ 2 (g-km) |
2025 | 141 | 210 |
2026 | 117 | 180 |
2027 | 92 | 150 |
2028 | 68 | 122 |
2029 | 58 | 110 |
Cíle jsou založeny na testovacím cyklu New European Driving Cycle (NEDC), který je aktuálně používán v Austrálii k měření emisí CO₂ u lehkých vozidel.
Pokud porovnáme australský NVES s emisními standardy v Evropě, existují výrazné rozdíly v přísnosti a harmonogramu zavádění. Například emisní standardy Euro 6d v Evropské unii, které jsou v platnosti již od roku 2021, požadují průměrné emisní limity CO₂ na úrovni 95 g/km u osobních vozidel, což odpovídá spotřebě benzinových vozidel přibližně 4,1 l/100 km.
Australská norma NVES naopak stanovuje počáteční limit 141 g/km pro osobní vozidla v roce 2025, což je vyšší než evropský standard. Nicméně australské normy se budou postupně zpřísňovat s cílem dosáhnout 58 g/km do roku 2029, což se více přibližuje evropským cílům. Tento postupný přístup dává výrobcům čas na přizpůsobení svých flotil.