Společnost Stralis Aircraft již v příštím roce zahájí provoz prvního pilotovaného vodíkovo-elektrického letu na jižní polokouli. Firma získala od vlády finanční podporu na zkušební lety letadla Bonnie.
Dotace umožní společnosti přeměnit konvenční jednomotorový letoun Beechcraft A36 Bonanza, známý jako Bonnie, na 200kW vodíkovo-elektrický (H-E) letoun, který bude demonstrovat schopnosti technologie pohonu s nulovými emisemi uhlíku.
ExportMag.cz: Firmy v letecké a kosmickém průmyslu spojily síly v exportní alianci
Stralis hodlá dostat letadlo do vzduchu do roku 2025. Tím uskuteční vůbec první pilotovaný vodíkovo-elektrický let na jižní polokouli. Malé letadlo slouží jako testovací platforma, která prošlapává cestu pro patnáctimístný letoun Beech 1900D, který bude létat mezi Brisbane a Gladstone.
Stralis je jedním z 12 příjemců grantu z programu Emerging Aviation Technology Partnerships (EATP). Jde o vládní iniciativu, která se zavázala poskytnout 30,5 milionu dolarů ve dvou grantových kolech po dobu čtyř let do poloviny roku 2026.
Stralis Aircraft je zakladatelem uskupení Hydrogen Flight Alliance (HFA), které vzniklo vzniklo před více než rokem na letišti v Brisbane. Aliance je garantem výzvy, aby Austrálie hrála vedoucí roli v přechodu leteckého průmyslu k nulovým emisím do roku 2050. Dále aliance rozvíjí ekosystém zelených vodíkových letů v Austrálii.
Další, kdo se zapojuje do zelených letů, je vývojář elektrických motorů Kite Magnetics. Ten spolu s francouzským vývojářem vodíkových palivových článků H3 Dynamics testuje kompatibilitu technologií k vytvoření vodíkových letadel.