Automobilka Ford opouští Brazílii

Rozhodnutí Fordu odejít z Brazílie přišlo začátkem tohoto roku po složité dekádě velkých ztrát a dotování každého prodaného vozu.

Historie a se opakuje. Již před stoletím Ford ukončil v Brazílii výrobu pneumatik. Nynější odchod této severoamerické automobilky přichází po složitém období, kdy nebyla schopna reagovat na konkurenci a nedokázala se vyrovnat s rostoucími náklady na vstupy a pracovní sílu.

Podle agentury Reuters byl v tomto období každý vůz prodaný se ztrátou 10 000 brazilských reálů. Propuštění více než 5000 pracovníků a zanechání sítě autorizovaných servisů s více než 300 pobočkami je nevyhnutelným důsledkem.

Zatímco Volkswagen, Toyota Motors a General Motors již začátkem tisíciletí přesměrovaly své kapacity na výrobu SUV vozy, které jsou v Brazílii velmi populární, Ford na tento trend nereagoval. To byla podle Ricardo Bacellara, vedoucího oddělení společnosti KPMG zaměřeného na automobilový průmysl v Brazílii, jedna z hlavních příčin odchodu z trhu.

Dalším z problémů byly vyšší náklady na pracovní sílu, daňové a administrativní náklady spojené s podnikáním v Brazílii. Podle studie společnosti PwC je stejný model značky Ford vyrobený v Mexiku, včetně nákladů na dovoz a daně, stále o 12 % levnější, než ten samý model vyrobený v Brazílii.

K rozhodnutí o ukončení výroby v Brazílii přispěla i pandemie, neboť automobilka v dubnu tohoto roku prodala na brazilském trhu 1500 vozidel, ovšem ve stejném měsíci roku 2019 to bylo 18 tisíc vozů.

Zpracoval kolektiv pracovníků kanceláře CzechTrade Brazílie.
Zdroje: g1.globo.com,
exame.com




• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Brazílie