V souladu se „Strategií snižování emisí skleníkových plynů z lodí“, kterou přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO) v roce 2018, je cílem snížit do roku 2030 roční emise z mezinárodní lodní dopravy o 20 %, do roku 2040 snížit o 70% a do roku 2050 dosáhnout nulových emisí.
K dosažení tohoto cíle ASCO vyvinulo strategii a akční plán, ve kterém se počítá se čtyřmi etapami. První etapa se týká let 2024–2027. V této fázi bude vyřazeno z provozu 65 zastaralých a neefektivních plavidel s celkovou nosností 26 595 tun, což by mělo snížit emise z plavidel společnosti přibližně o 25 %. Kromě toho se v počáteční fázi plánuje obnova flotily a také získání nebo stavba modernějších a palivově úspornějších plavidel. Podle plánů ASCO na roky 2024–2027 bude flotila doplněna o 17 nových plavidel. Očekává se, že výměna lodí ve flotile za větší, s větší kapacitou nákladu a až o 20 % energeticky účinnější, sníží emise až o 9 %.
ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
Druhá fáze, pokrývající období 2027–2030, zahrnuje výstavbu nebo pořízení plavidel poháněných metanolem a plně elektrických plavidel, jakož i modernizaci stávajících plavidel. V tomto období je plánována výstavba 5 zásobovacích plavidel, 5 osobních a 7 metanolových tankerů, dále 4 elektrické přístavní remorkéry a modernizace 8 plavidel pro přechod na metanol. Očekává se, že použití modrého metanolu na těchto plavidlech sníží emise až o 10 %. Za zmínku stojí, že ve srovnání s naftou dokáže metanol snížit emise CO2 o 7 %, emise SOx o 99 % a emise NOx o 60 %.
Přechod na používání alternativních paliv napříč celým lodním parkem je plánován na třetí etapu pokrývající roky 2030–2040. V souladu s cíli IMO se tak emise ve srovnání s rokem 2008 sníží o 70–80 %. Čtvrtá etapa se týká let 2040–2050. V tomto období je plánován úplný přechod na alternativní paliva a bezemisní technologie, což podle cílů IMO znamená 100% snížení emisí a dosažení nulové úrovně emisí.
Je také nutno zmínit, že ASCO má krátkodobý akční plán, podle kterého by první tři etapy měly být dokončeny do roku 2030. Přestože projekt počítá s přechodem na lodě s metanolovým pohonem do roku 2027, již nyní se pracuje na získání finanční podpory pro přechod na lodě s metanolem, aby se tento proces urychlil.
Ambiciózní plány ASCO na snižování emisí svého lodního parku budou podmíněny rekonstrukcí a nákupem nového strojního vybavení ve svých dvou strojírenských závodech ASCO, tak i rozšiřováním výroby a nákupem dalšího strojního vybavení v loděnicích „Baku Shipyard“, které staví pro ASCO převážnou většinu lodí. Pro české firmy to může mít zajímavý exportní potenciál.