Britský automobilový průmysl zažívá restart

Po více než 2 měsících 1. června v Británii znovu otevírají dveře svým zákazníků autosalony a bazary ojetých automobilů. Zákaznici nebyli schopni fyzicky uskutečnit nákup automobilů od 23. března z důvodu vládních restrikcí a očekává se rapidní nárůst prodejů.

Vládní nařízení na uzavření všech obchodů, které nebyli posouzeny jako klíčové, se radikálně dotklo prodejů automobilů. Nové registrace v průběhu dubna klesly o 97 % a trh se prakticky zastavil. Celkem se za celý měsíc prodalo pouze 4 321 automobilů a jednalo se o nejnižší číslo od poválečného roku 1946. Oproti benzinovým a naftovým modelům padly prodeje elektrických automobilů pouze o 9,7 % a nejprodávanějším automobilem byla Tesla Model 3. Důvodem byl primárně systém distribuce; Tesla uskutečňuje své prodeje online.

Po dlouhodobé stagnaci se nyní očekává zvýšení zájmu zákazníků a prodeje by mohli dočasně převyšovat předkrizové hodnoty díky nucenému odkladu nákupu. Vzhledem k rozdílům v restrikcích v jednotlivých regionech mohou však zatím otevřít pouze provozovny operující v Anglii. Severní Irsko bude následovat 8. června a Wales a Skotsko zatím neurčili přesné datum.

Spolu s ostatními distribucemi znovu otevírá své autosalony i Jaguar Land Rover. Navzdory dlouhému pozastavení výroby a velkým ztrátám spojeným s pandemií covid-19 je JLR v relativně silné pozici. Ještě před vypuknutím koronaviru provedl britský výrobce restrukturalizaci spojenou se signifikantním snížením nákladů a zároveň investoval do nových generací Range Rover Evoque a Defender. Velkou neznámou je však v blízké budoucnosti obchodní vztah Velké Británie s Evropskou Unií. Finanční ředitel JLR uvedl, že pokud by Británie odešla z EU bez dohody, firma by si musela připlatit za dovoz dílů 500 milionů liber ročně pouze na clech.

Navzdory problémům s pandemií a potencionálním negativním dopadům brexitu jsou výrobci odhodlaní v Británii zůstat. JLR nemá v plánu omezit redukci provozu v žádné ze svých britských provozoven, a naopak se chystá v letošním roce spustit produkci elektrického modelu sedanu XJ v modernizované výrobní lince v Castle Bromwich. Také Nissan upřednostnil výrobu v Británii před Barcelonou, kde nyní definitivně končí produkci. Továrna Nissanu v Sunderlandu by mohla z této situace benefitovat navýšením kapacity. 

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Londýn.
Zdroj: Autocar.co.uk; SMMT




• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Velká Británie