Zdroj: CzechTrade

Centrum italského Milána se vyprazdňuje. Obchodníci nezvládají náklady na provoz

V posledních 4 letech bylo v Miláně uzavřeno téměř 1 300 obchodů. Nejvíce trpí prodejci obuvi, bižuterie, ale také malé kavárny či prodejci ovoce a zeleniny.

Nejprve pandemie covidu-19, pak vysoké náklady na energie a suroviny. Inflace, která vede italské rodiny ke snížení spotřeby, exponenciální nárůst nájmů komerčních prostor a zpřísnění hypoték. To jsou faktory, které se podílejí na postupném uzavírání obchodů v italské metropoli.

Ilustrační fotografie

V Miláně bylo v roce 2019 aktivních 29 606 podniků. O čtyři roky později zůstává ve městě otevřených 28 317 fyzických a online podniků. Za tu dobu bylo uzavřeno 1 289 obchodů různého druhu. Vysoké náklady způsobují nejen uzavření prodejen na předměstích, kde je nižší výskyt potenciálních klientů, ale také v centru města, které se stále více vyprazdňuje.

Krizí nejvíce trpí obuv a doplňky (pokles o 17,5 %), bižuterie (o 14,6 %), malá železářství, kavárny (o 13,4 %), prodej ovoce a zeleniny (o 9,3 %) a tabákových výrobků (o 8,3 %). Naopak roste počet minimarketů a prodejen potravin, často provozovaných cizinci, kde je nárůst o 21,6 %, obchody a prodejny nepotravinářského zboží o 17,6 % a také prodejen mobilních telefonů o 15,3 %.

ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii

Milán má překvapivě oproti roku 2019 otevřeno více restaurací, nyní jich je 4 628, to je nárůst o 10,7 %. V posledních čtyřech letech došlo i k boomu v kategorii obchodování s produkty přes internet s nárůstem o 104,1 %, samozřejmě z velké části v důsledku pandemie. V roce 2019 bylo aktivních pouze 948 podniků. Za čtyři roky se více než zdvojnásobily a dosáhly počtu 1 935. Nárůst o 13 % pokračoval také také mezi roky 2022 a 2023.

Aktuální situace zneklidňuje vedení města. Uzavírání malých podniků jde ruku v ruce se stále menším osídlením centra, jelikož nájmy dosahují rekordních hodnot. Je tedy nutné najít způsob, například prostřednictvím daňových pobídek či jiných stimulů, jak povzbudit podnikatele, aby otevřeli nové podniky a nenechali zet prázdnotou nejen centrum města.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie.
Zdroj: Il Giorno

• Oblasti podnikání: Obchod | Ostatní | Služby
• Teritorium: Evropa | Itálie | Zahraničí