Polovodičový průmysl na ostrově Kjúšú přitom zažívá dynamický rozvoj díky zahájení výroby tchajwanské světové jedničky TSMC a jejích joint-venture partnerů Sony, Denso a Toyota.
Veletrhu se zúčastnily UNITED Systems, SVCS Process Innovation a Vytek (japonský distributor Vakuum Praha), a to v rámci národní expozice zajištěné agenturou CzechTrade. Dvoudenní akce proběhla 25. a 26. září 2024 na fukuockém výstavišti Marine Messe. Účastnilo se jí 261 subjektů, a vzhledem k velkému zájmu jak ze strany vystavovatelů, tak návštěvníků již v průběhu akce, organizátoři oznámili druhý ročník. Ten se rozšíří i do vedlejší haly a ve srovnání s prvním ročníkem umožní prezentaci dvounásobnému počtu vystavovatelů.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Akci dle prvních odhadů navštívilo na 5000 návštěvníků. Český stánek se těšil i díky jisté míře exotičnosti velkému zájmu. Zúčastněné české firmy pak ocenily především možnost kontaktu s místními firmami, které s ohledem na rychle se rozvíjející polovodičový cluster v oblasti proaktivně hledají dodavatele výrobních a testovacích technologií.
Třetí největší japonský ostrov Kjúšú je známý jako Silicon Island již od 80. let, kdy na jejich sklonku tvořil objem v Japonsku vyrobených polovodičů přes polovinu veškeré globální produkce. V následujících dekádách nicméně japonský polovodičový průmysl začal ztrácet na konkurenceschopnosti, leadery v oboru se postupně stali tchajwanští či korejští výrobci a japonský podíl na globální produkci koncem uplynulé dekády klesl k 10 %.
Revitalizaci a novou dynamiku pro celý polovodičový cluster na Kjúšú přinesla až investice tchajwanského TSMS, který v rámci joint-venture se Sony a Denso pod značkou Japan Advanced Semiconductor Manufacturing (JASM) postavil polovodičovou továrnu v prefektuře Kumamoto v středozápadní části Kjúšú. Továrna je sice stále pouze v testovacím režimu a ostrá výroba by měla být zahájena až koncem tohoto roku, JASM však již na začátku roku oznámila záměr vybudovat v lokalitě i druhou továrnu, nově ve spolupráci i s Toyotou.
Tchajwanská strana věří, že díky společné japonsko-tchajwanské značce se polovodičům z Kjúšú podaří získat silnější pozici i na těch trzích, které mohou být kvůli politickým důvodům vůči polovodičům tchajwanské výroby zdrženlivější. Do budoucna pak obě dvě strany doufají, že v rámci clusteru vzniknout další mezinárodní projekty, a to i v jiných částech dodavatelského řetězce než v samotné výrobě.