Český obalový design jede na retro vlně, svět už je ale dál, říká expertka Holubec Birtusová

V přeplněných regálech obchodů představuje obal výrobku prostředek, jak se odlišit od konkurentů. Úroveň obalového designu se podle konzultantky z organizace Czechdesign Michaely Holubec Birtusové i proto zvyšuje. „Nejsilnějšími trendy jsou zero waste a důraz na ekologii. Zažíváme odklon od plastů, hlavně jednorázových, a návrat k papíru,“ vyjmenovává Birtusová.



Když přijdete do supermarketu, jak hodnotíte design obalů výrobků?
Na našem trhu je stále velké množství produktů, jejichž obal by zasloužil větší pozornost jejich výrobců. Správný design obalu umožňuje lépe oslovit cílovou skupinu a vymezit se vůči konkurenci, což je v dnešní době přeplněných regálů ohromně důležité. To vnímám i sama, když jdu nakupovat.

Představuje tedy obal velkou konkurenční výhodu?
Pokud je design nastaven správně s ohledem na potřeby cílové skupiny produktu, pak jednoznačně.

Dá se říct, že výrobci dbají na design obalů víc než dřív?
Někteří výrobci si začínají význam designu produktů uvědomovat, může jim totiž kromě zvýšení atraktivnosti výrobku a posílení viditelnosti v regálu přinést i pozitivní image u zákazníků. Není výjimkou, když nový design znamená i snížení produkčních nákladů na obalový materiál.

Které obory si na obalech dávají více záležet?
Největší důraz na obaly kladou dlouhodobě firmy vyrábějící rychloobrátkové spotřební zboží, tedy parfémy, kosmetiku, ale v posledních letech často i potraviny a nápoje.

Jaké trendy jsou dnes v obalovém designu?
Nejsilnějšími trendy jsou určitě zero waste a důraz na ekologii. Zažíváme odklon od plastů, hlavně jednorázových, a návrat k papíru, byť ani ten není ekologicky úplně bezproblémový. Obaly „bez obalu” mohou znít jako podivný protimluv, firmy ale v poslední době velmi často staví svůj marketing na tom, kolik tun plastů ročně ušetřily zmenšením plastové etikety na polovinu, vynecháním jedné vrstvy Tetra-packu či kolik toxických barev se ušetří, když se obal potiskne jednobarevně.

Obecně je snaha zmenšovat objemy materiálů na výrobu obalu, usnadnit jejich recyklaci nebo umožnit jejich znovupoužitelnost, případně materiál nahradit nějakým zcela novým řešením, jako jsou biologicky rozložitelné varianty plastů. Výrobci těmto trendům přišli rychle na chuť, protože pro ně často představují i snížení produkčních nákladů. Grafické zpracování obalu pak ladí s tím výrobním, tedy čistá grafika k minimálnímu ekologickému obalu a podobně.

Jak hodnotíte trend využívání retro motivů na obalech, je stále aktuální?
Fenomén retro obalů nebo obecně retro designu začal nabírat na síle už na přelomu tisíciletí, kdy představoval protipól vůči extrémně minimalistickému a futuristickému designu typu Apple. V České republice je retro vlna dodnes extrémně silná, Češi prostě milují retro a trpí davovou nostalgií, proto také retro edice vídáme v českých obchodech opakovaně, zatímco v jiných zemích už trendy směřují jinam.

Je běžné, aby si výrobci pro vytvoření designu obalu najímali grafická studia?
Záleží na konkrétní značce a typu produktu. U nových značek, které teprve vstupují na trh nebo u prémiových značek, se podíl spoluprací s designéry stále zvyšuje, protože si jejich manažeři dnes přínosy lépe uvědomují. Nejde jen o grafický design, ale často i o samotnou konstrukci obalu. Obalový design je svébytná disciplína, které se věnují specializovaní designéři a designérská studia. Grafika je důležitou součástí obalu, je to ale jen polovina práce.

Převzato z portálu e15.cz. Autorka: Barbora Pánková

Doporučujeme