Chilská společnost Reborn Electric Motors, jejíž dva zakladatelé byli loni pozvání na summit OSN COP26 do Glasgow jakožto zástupci Chile, má svoje sídlo v městě Rancagua jižně od Santiaga.
Dle slov majitelů se zároveň jedná o prvního výrobce ryze elektrických autobusů v celém regionu Latinské Ameriky. Poté, co Reborn obdržel na svůj první model zvaný Queltehue oficiální homologaci od Ministerstva dopravy a telekomunikací pro běžný provoz, je v plánu každý rok vyrobit zhruba 200 elektrobusů.
Mezi prvního a největšího zájemce se řadí Codelco, které již nakoupilo 104 vozidel pro svůj důl El Teniente – největší podpovrchový důl na světě, který leží právě u Rancaguy a kde od minulého roku operuje již šest prototypů. Tam slouží především pro dopravu horníků v rámci samotného závodu k místům, kde dochází k těžbě mědi.
Jihoameričané jsou posedlí krásou. Investují do ní navzdory krizi
Každý autobus má kapacitu pro 24 pasažérů a ujede na jedno nabití až 200 kilometrů. Během výroby se nejedná jen o výměnu samotného pohonného ústrojí a přidání lithium-iontových baterií, ale také o vyztužení karoserie a šasi tak, aby odpovídalo bezpečnostním standardům.
Vozidla budou nabíjena prostřednictvím nabíječek splňujících evropské standardy CCS. Dále je přidáno vytápění, klimatizace i nabíječky USB. Oproti nákladům spojeným s importem elektrobusu zahraniční výroby obdobných parametrů je tak ušetřeno až 50 % finančních prostředků.
Dle slov ministra dopravy Juana Carlose Muñoze se jedná o důkaz toho, že Chile je soběstačné v dosažení udržitelné mobility a poukázal na to, že se jedná o významnou přidanou hodnotu produkce mědi a lithia. Jen zmíněných šest elektrobusů za 12 měsíců provozu znamenalo pro Codelco úsporu 120 000 kg emisí CO2.
Kancelář CzechTrade Chile je připravena aktivně pomoci českým firmám, které mají zájem o obchodní spolupráci s chilskými subjekty v sektoru elektromobility i dopravy obecně.