Chilská vláda oživila myšlenku propojit metrem letiště s centrem Santiaga

Navzdory poměrně husté a moderní síti metra v Santiagu de Chile nebylo doposud propojeno mezinárodní letiště Artura Merina Beníteze s městem. To se má nyní změnit.

Letiště je v současnosti s téměř osmimilionovou metropolí propojeno pouze silnicí, a domácím i zahraničním pasažérům se tak cesta na něj prodražuje, a zároveň i prodlužuje.

Ilustrační fotografie

Podle vícero důvěryhodných zdrojů blízkých vládě Gabriela Borice oznámí chilský prezident ve své výroční zprávě, která je naplánována na 1. června, prodloužení metra v Santiagu až na hlavní letiště v zemi. Načasování oznámení není přitom náhodné, neboť také Boricovi předchůdci Michelle Bachelet a Sebastián Piñera využili příležitost výroční zprávy k oznámení výstavby velkých infrastrukturních projektů, jako byly například nové linky metra.

ExportMag.cz: Dohoda mezi EU a andskými státy je příležitostí pro české exportéry

Dráha na letiště má mít podobu spíše nadzemního příměstského vlaku, což bude mít pozitivní dopad zejména na náklady na výstavbu i dobu jejího trvání. Zatímco standardní podzemní dráha v podmínkách Santiaga má obvyklou cenu 100 milionů dolarů za kilometr, dle prvotních odhadů by celý sedmikilometrový úsek vlaku na letiště měl vyjít na 300 milionů dolarů a hotový by mohl být za dva až tři roky. V případě podzemní dráhy by tato doba byla přinejmenším dvojnásobná.

Na síť metra bude vlak na letiště napojen v městské části Cerro Navia, a to v zastávce Huelén linky 7. Tato linka, která propojí čtvrti Renca a Vitacura, je v současnosti ve výstavbě a její dokončení a uvedení do provozu je plánováno na rok 2028. Je tedy pravděpodobné, že práce na trati by začaly právě v tomto roce.

Projekt kladně hodnotí starostové městských částí v západní části města, kde se letiště nachází. Jedná se totiž především o chudší čtvrti a lepší propojení se zbytkem metropole jejím obyvatelům přinese lepší pracovní příležitosti.

Vůbec poprvé v historii Chile by také v tomto projektu mohl být za provozovatele železniční sítě vybrán jiný nežli národní subjekt, mezi něž spadá EFE (Empresa de los Ferrocarriles del Estado) a Metro de Santiago. V úvahu připadají španělské společnosti Sacyr, Acciona a CAF, francouzský Alstom, Vinci a Groupe ADP, australská Aleatica nebo čínský CRCC.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chile
Zdroj: Diario Financiero
• Teritorium: Amerika | Chile | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Investice

Doporučujeme