Uběhlo sedm měsíců od chvíle, kdy prezident republiky Gabriel Boric představil záměr propojit obě uvedená města a zveřejnil podrobnosti týkající se realizace projektu.
Dlouho se diskutovalo o trase a zvažovaly se tři možnosti. Nakonec byla vybrána severní trasa; to znamená, že výchozím bodem tratě pro osobní a nákladní dopravu bude nádraží v městské části Santiaga v Quinta Normal, povede přes Tiltil a Llay Llay, odkud bude pokračovat směrem na La Calera, Limache a skončí v El Salto ve Viña del Mar. V Limache se nová trať napojí již na existující úsek Metra Valparaíso a bude pokračovat až do Valparaísa.
Výhodou je, že se bude využívat část infrastruktury, která již existuje, jako je např. třetí kolej pro nákladní přepravu a také infrastruktura příměstských drah (La Calera-Limache a Quinta Normal-Batuco). Celý úsek trati bude mít délku 172 kilometrů a cesta zabere 1 hodinu a 30 minut.
Kávová velmoc Kolumbie sama dováží stále víc zrn ze zahraničí
Pokud se cestování vlakem osvědčí a zvýší se poptávka, zvažuje se vybudování druhé trasy, která by spojovala Tiltil přímo s Viñou del Mar a Valparaísem. „Vlaky nejsou jen o přepravě z jednoho místa na druhé, ale jsou také sociální sítí. Vlaky tvoří historii, spojení a také investice,“ řekl prezident Gabriel Boric na tiskové konferenci ve městě Limache.
Role Státní železniční společnosti (EFE) a druhá etapa
Podle ministra veřejných prací Juana Carlose Garcíi projekt více než půl roku připravovalo jak jeho ministerstvo, tak i ministerstva dopravy a financí a také Státní železniční společnost EFE. Vybraná varianta odpovídá nejlepší alternativě, protože nejenže reaguje na potřebu propojení obou lokalit, ale je finančně únosná a s odpovídajícím sociálním dopadem. „Jde o vlak, jehož rychlost, dle našeho odhadu, může dosahovat 140 až 170 kilometrů za hodinu v závislosti na úsecích trasy,“ řekl Juan Carlos García.
García dále uvedl, že brzy začnou realizovat studie proveditelnosti, které v roce 2025 umožní vyhlásit mezinárodní výběrové řízení s tím, že vlaky budou uvedeny do provozu v roce 2030. Náklady na první část (Santiago-Valparaíso) činí 1320 milionů dolarů. Druhá část, která se snaží zkrátit cestu na přibližně 45 minut a sestávala by se z tunelu z Tiltilu do Limache a také z tunelu z El Salta do Valparaísa, by měla stát přibližně 2180 milionů dolarů.
„Během dvou příštích let bude uskutečněna modelová analýza s účelem zjistit, jak efektivně sladit veřejnou dopravu s nákladní a vytvořit infrastrukturu pro ekologicky udržitelnou zemi,“ uvedl ministr dopravy.
V Chile se připravují další železniční projekty na výstavbu nových tratí, modernizaci stávajících a budování nové linky metra v Santiagu. Naše kancelář CzechTrade Chile dlouhodobě sleduje vývoj těchto projektů a připravuje specializovanou obchodní misi českých firem v železničním průmyslu do Chile.
Mise se uskuteční v termínu 17.-21. dubna 2023, budou představeny výrobky a služby českých firem místním partnerům a projednána možnost zapojení do připravovaných projektů. Pokud budete mít o uvedenou akci zájem, neváhejte se obrátit na naší kancelář pro sdělení podrobností.
Názor odborníka
Prezident Asociace koncesionářů veřejných infrastrukturních prací (Copsa) Leonardo Daneri označil projekt za velký krok vpřed, jelikož Chile aktuálně čelí problémům s infrastrukturou a místní silnice jsou přeplněné. „Toto veřejné a soukromé úsilí je klíčem k tomu, aby byla země v této oblasti aktuální,“ dodal Daneri.
Prezident organizace Rada pro politiky a infrastrukturu (CPI) Carlos Cruz vyzval, aby se neopouštělo od realizace sítě nákladní železniční dopravy v pátém regionu (Valparaíso) a poukázal na potřebu udělat vše pro uskutečnění projektu v plánovaném termínu, tedy do roku 2030.
Aktuální stav
- Trasa Melipilla-Santiago centrum: Stav fyzického postupu projektu je aktuálně 10 %. V průběhu roku 2023 budou výběrové řízení na 3 úseky inženýrských a železničních prací. V lednu budou přijaty nabídky na 22 elektrických vlaků, které budou dodány na začátku druhé poloviny roku 2023.
- Trasa Batuco-Quinta Normal: V prosinci projekt získal uspokojivé doporučení (RS) od Ministerstva sociálního rozvoje a rodiny. Během prvního čtvrtletí roku 2023 začnou nabídková řízení na stavební a železniční práce.
- Trasa Chillán-Santiago centrum: Bylo pořízeno 6 vlaků. První dva dorazí v průběhu měsíce května 2023 a v provozu budou od podzimu roku 2023.
- Trasa Temuco-Padre Las Casas: Na konci roku 2022 byl zveřejněn tendr na výstavbu servisní zastávky v Padre Las Casas a její dokončení se očekává v listopadu 2023.
Kancelář CzechTrade Chile je připravena aktivně pomoci českým podnikatelům, kteří mají zájem o obchodní spolupráci s chilskými subjekty v železničním průmyslu.