Chorvatské dopravní megaprojekty

Aktuálně se realizují projekty za 2,5 miliardy EUR a v období 2021 až 2027 je v plánu investovat dalších 6 miliard EUR.

V Chorvatsku se na plné obrátky pracuje na modernizaci dopravního sektoru, potvrzují z Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury. „V dopravním sektoru se aktuálně realizuje řada infrastrukturních projektů za více než 2,5 miliardy EUR. V příštím období se očekává pokračování investičního cyklu a z nového víceletého finančního rámce EU se mají financovat projekty výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v celém Chorvatsku za dalších šest miliard EUR,“ říká mluvčí ministerstva Ivana Škarić. 

Modernizace železnice
Potvrzuje, že největší důraz bude kladen na modernizaci železniční infrastruktury, a to na dokončení tzv. Nížinné tratě (větev Koridoru Vb, zahrnující dokončení modernizace úseku Záhřeb – maďarská státní hranice, modernizaci úseku Záhřeb – Karlovac a výstavbu nového úseku vedeného mnoha tunely v úseku Karlovac – Rijeka) a modernizaci celé chorvatské části Koridoru X (trať Záhřeb – Bělehrad).

Do tří let by tak měly být dokončeny tyto konkrétní projekty: modernizace a elektrifikace úseku Zaprešić – Zabok, rekonstrukce stávající a výstavba druhé koleje v úseku Záhřeb – státní hranice s Maďarskem, modernizace a elektrifikace trati Vinkovci – Vukovar, a také rekonstrukce stávající a výstavba druhé koleje v úseku Hrvatski Leskovac (Záhřeb) – Karlovac (celková hodnota uvedených projektů je více než jedna miliarda EUR).

Kromě těchto projektů se současně očekává i brzké podepsání kontraktů a realizace rekonstrukce 65 železničních přejezdů. Zahájení prací proběhne na začátku roku 2021 a plánované prostředky pro tento projekt činí více než 20 milionů EUR.

Také se plánuje i realizace projektů na Koridoru X, a to rekonstrukce železničního úseku Dugo Selo (Záhřeb) – Novska za 500 mil. EUR, zahrnující obnovu 72 km trati a čtyř nádraží, a rekonstrukce úseku Okučani – Vinkovci za obdobnou částku 500 mil. EUR, zahrnující obnovu 131 km trati a 12 nádraží a 13 zastávek.

Nížinná trať
Navíc se v novém programovém období plánuje i dokončení Nížinné trati: výstavba druhé koleje a modernizace úseku

Škrljevo – Rijeka – Jurdani. Cena projektu modernizace 30 km tratě byla odhadnuta na 270 mil. EUR. Nejnáročnějším projektem bude jistě modernizace úseku Oštarije – Škrljevo v délce 114 km za 1 miliardu EUR.

V rámci projektu Nížinné trati se plánuje i modernizace trati M202 Záhřeb – Rijeka, úseku Karlovac – Oštarije. Výše projektu se odhaduje na 400 mil. EUR.

Současně bude probíhat i projektová příprava pro modernizaci tzv. Lické trati, která vede do Splitu.

Most na poloostrov Pelješac
Během mandátu této vlády se očekává dokončení největšího a nejvýznamnějšího projektu v Chorvatsku – mostu na poloostrov Pelješac, který má propojit chorvatskou exklávu Dubrovník se zbytkem země. – Termín pro dokončení mostu je začátek roku 2022 a dokončení celého projektu včetně přístupových komunikací podle harmonogramu nastane v roce 2023 – oznamují z ministerstva.

Na silniční infrastrukturu dvě miliardy EUR
Investice do silniční infrastruktury budou pokračovat i v příštím období a chystají se projekty za 2 miliardy EUR. Vztahuje se to na dokončení chorvatské části Koridoru Vc, který v plné délce 702 km vede z Budapešti až do přístavu Ploče. Výstavba poslední chorvatské části v úseku Beli Manastir – st. hranice s Maďarskem bude dokončena do konce roku 2023.

V přísštím období se dále investice zaměří na řadu projektů v oblasti Splitu, jako je obchvaty Splitu a Omiše za 270 mil. EUR a tunel Kozjak za 135 mil. EUR. 

Druhý tubus tunelu Učka
Pokračují i investice do dálniční sítě na Istrijském poloostrově (Istrijský ypsilon), konkrétně do výstavy druhého tubusu Tunelu Učka (5000 m) a v ministerstvu říkají, že jde o investici ve výši 200 mil. EUR, která by měla stačit nejen na druhou tunelovou rouru, ale i na další přilehlé objekty. 

– Kromě již uvedeného, v budoucím programovém období budou realizovány i další silniční stavby v Rijece, Slavonii, pokračování Istrijského ypsilonu, Drávského ypsilonu, v oblasti Dubrovníku a také bude dokončen obchvat města Novi Vinodolski, jako úsek budoucí dálnice Križišće – Žuta Lokva – konstatuje mluvčí Ivana Škarić.

Další oblasti, do kterých se bude investovat jsou námořní přístavy a říční přístav Osijek (400 mil. EUR), letištní infrastruktura v Zadaru, Osijeku a Krku (120 mil. EUR). Budou se nakupovat autobusy a tramvaje pro městkou hromadnou dopravu a v Záhřebu i stavět nová tramvajová trať. Počítá se se i s investicemi do automatického řízení dopravy.

Do začátku letní sezóny 2022 bude zprovozněn nový, bezkontaktní systém pro vybírání dálničního mýta, který pokryje všechny dálniční tahy v Chorvatsku, včetně těch, které jsou v koncesi.

Největší část těchto projektů bude spolufinancována z fondů EU, konkrétně z nového Operačního programu pro období 2021-2027, CEF Nástroje pro propojení Evropy a Mechanizmu obnovy a odolnosti.

Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chorvatsko.
Zdroj: Poslovni dnevnik

Pravidelné novinky e-mailem