Čína – největší nákupní festival 11.11. opět trhal rekordy

Dne 11. 11. 2019 se opět spustil největší jednodenní nákupní festival v Číně, nicméně probíhal i v dalších zemích světa, kde mají dosah především e-commercové platformy skupiny Alibaba. Událost vstupuje již do své druhé dekády a v číslech neustále roste.
V tomto roce se festivalu zúčastnilo přes 200 000 značek, které nabídly více než 1 mil. nových produktů více než půl miliardě účastnících se zákazníků (pokud finální data po 11.11.2019 toto číslo potvrdí pak se bude jednat o nárůst o 100 mil. zákazníků oproti minulému roku). Festival v každém roce přichází s novými a inovativními způsoby nakupování či iniciativami, v tomto roce se zaměřil také na ekologické iniciativy a udržitelnost.
Za 68 vteřin po spuštění prodejů utržily všechny platformy skupiny Alibaba 1 mld. USD. Za celých 24 hodin dne 11. 11. 2019 tak GMV dosáhlo 38,4 mld. USD. GMV dosahuje každého roku vyšších hodnot (2018 30,8 mld. USD, 2017 25,3 mld. USD). V tomto roce 299 značek zaznamenalo tržby vyšší než 100 mil. RMB (cca 14,3 mil. USD). Mezi nejoblíbenější značky patřily mezinárodní „superznačky“, jako jsou Apple, Bose, Nike, H&M a Uniqlo. V průběhu 24 hodin překonaly jejich tržby hodnotu 1 mld. RMB (cca 143 milionů USD).
Pokud jde o zapojení zahraničních značek do festivalu na Tmall Global platformě (cross-border e-commerce platforma, patří do skupiny Alibaba), představilo se 22 000 značek ze 78 zemí a regionů, které prodávaly přes 620 000 produktů. Kaola (další cross-border e-commercová platforma, patřící společnosti Netease) se festivalu účastnila poprvé a prodávala přes 10 000 mezinárodních značek.
Už údaje o předprodejích, které společnosti zveřejnily před 11.11., naznačovaly velkou poptávku a stále rostoucí oblíbenost festivalu: 


  • Země: CN – Čína
  • Datum zveřejnění: 13.11.2019

  • Hodnota transakcí z předprodejních objednávek (svůj „košík“ mohl zákazník zaplatit až s prvními minutami dne 11.11.2019) se oproti minulému roku zvýšila na Tmall Global o 113 %. Údaj překonal loňskou hodnotu transakcí během 1 hodiny a 47 minut dne 11.11.2018.
  • Prodej kosmetických a tělových výrobků v první hodině předprodeje meziročně vzrostl o 257 %. Např. japonská značka Dr. Arrivo vyprodala svůj kosmetický výrobek „One Zeus“ (6 000 ks určených pro předprodej) během 30 sekund.
  • V první hodině předprodeje se prodej výrobků pro krásu a péči o pleť pro muže zvýšil o 922 %.
  • Prodeje krmiva pro kočky vzrostly meziročně o 2500 %. Australská značka Realpetfood prodala v první hodině předprodeje 2000 plechovek krmiva pro kočky, což se rovná jejich celkovému prodeji za 10 dní předprodeje v loňském roce.
  • Nejoblíbenější kategorie výrobků na platformě Kaola v první den předprodeje byly výrobky mateřské/kojenecké péče a osobní péče, meziročně vzrostly o 137 %, resp. 163 %. Nejoblíbenější značkou bylo Lego.
  • Mnoho značek nabízejících výrobky v kategorii péče o dítě zaznamenalo skok v tržbách v první den předprodeje meziročně  o 1000 %.

Výše uvedené údaje se týkají jen nákupů přes platformy společnosti Alibaba (původce myšlenky nákupního festivalu dne 11.11.) a poprvé i platformy Kaola. Ostatní hráči na čínském e-commercovém trhu však také nabízeli zvýhodněné prodeje během tohoto listopadového dne, neboť akce narostla během deseti let do obrovských objemů a hlavně je mezi spotřebiteli velmi populární. Nepřidat se pro ostatní znamená „nesvést se na vlně obrovského zájmu“ a přijít tak o zajímavé nárůsty prodejů. 
Ve srovnání s těmito čísly vypadají nákupní svátky v USA („Cyber Monday“ a „Black Friday“) velmi skromně. V roce 2018 zaznamenaly celkové prodeje během těchto dní v USA hodnoty 14,2 mld. USD.  Letošní víkend Díkůvzdání pravděpodobně přinese další rekord v historii online obchodování v USA, ale nepřiblíží se největší čínské nákupní události.
Prodej výrobků online může být velmi zajímavou příležitostí i pro české firmy. Vyžaduje to však důkladnou znalost tohoto prostředí, protože se od evropského e-commerce značně liší, a dostatek prostředků i na podporu propagace značky a výrobků v tomto teritoriu. 

V případě zájmu o další informace k tomuto tématu se obraťte na vedoucí zahraničních kanceláří agentury CzechTrade v Číně.

Zdroj: Alizila, Alibaba Newsletter, China Internet Watch, Statista.com
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Pekingu

Souborové přílohy

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme