Čína podpoří vznik až 1000 zón drobného maloobchodu

Rozvoj drobného maloobchodu v Číně může představovat příležitost pro české malé a střední podniky.

Čínské ministerstvo obchodu oznámilo, že ve spolupráci s dalšími vládními organizacemi podpoří vybudování 1000 klastrů maloobchodů ve 100 městech. Jde o rozvoj pro Čínu typických pouličních stánků a obchůdků provozovaných drobnými podnikateli. Jde tedy o výrazný, a pro Čínu pilotní, krok k podpoře segmentu mikro-podniků s méně než 10 zaměstnanci.

Segment pouličních prodejců a pouličních jídelen tvoří výraznou část čínského životního stylu a kultury, která okouzluje cizince i Číňany. Jde však především o segment s výrazným podílem na celkové zaměstnanosti v Číně. Na konci roku 2019 bylo v tomto segmentu registrováno 80 milionů mikro podniků, které dohromady zaměstnávaly více než 200 milionů lidí. Tento segment patřil k nejvíce zasaženým pandemií covid-19, a proto chce vláda systémem podpor zachovat zaměstnanost.

Ústřední vláda nabízí mikro-podnikům z tohoto segmentu systém státem garantovaných půjček, dotace a další úlevy s cílem podpořit další rozvoj mikro obchodů. E-commerce platformy, dodavatelé surovin i služeb byli ministerstvem obchodu vyzváni ke spolupráci s drobným maloobchodem.

Čínské pouliční obchůdky patří přitom k nejinovativnějším segmentům čínské ekonomiky. Prodejci se nebojí experimentovat a zkoušet nové produkty či služby.

Z tohoto důvodu mohou být vhodným partnerem například pro české malé a střední podniky, které nemají prostředky a zdroje na spolupráci s čínskými giganty, avšak mohou být dodavateli těchto mikro podniků a jejich klastrů. Oblasti spolupráce nejsou přitom nijak omezené, malé pouliční obchody v Číně prodávají vše od různých druhů zahraničního jídla a pití, přes dovozové designové produkty po neobvyklé služby či zážitky.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Peking.

Pravidelné novinky e-mailem