Čínská ekonomika po pandemii pokračuje v růstu

Čínský statistický úřad oznámil ekonomické údaje za třetí čtvrtletí letošního roku. Finanční data ukázala, že čínská ekonomika se postupně zotavuje a přebírá důležitou roli v globálním hospodářském oživení.

Celkový HDP Číny v prvních třech čtvrtletích roku 2021 se meziročně zvýšil o 9,8 procenta. Toto vysoké tempo růstu je částečně důsledkem nízké základny v roce 2020.

Ilustrační fotografie

Za třetí čtvrtletí roku 2021 se celkový HDP Číny zvýšil o 4,9 procenta ve srovnání s předchozím rokem. Vzhledem k tomu, že třetí čtvrtletí roku 2020 bylo pro čínskou ekonomiku stabilním obdobím a dopad pandemie nebyl tak silný jako předchozí dvě čtvrtletí, lze tempo růstu vyjádřené ve třetím čtvrtletí roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 považovat za spolehlivý ukazatel pro tempo ekonomického růstu Číny v době po pandemii. 

V prvních třech čtvrtletích dosáhla celková hodnota maloobchodních transakcí 31,8 bilionu jüanů čili o 16,4 procenta více než před rokem. Jen v letošním září se celková maloobchodní spotřeba zvýšila o 4,4 procenta ve srovnání se stejným měsícem roku 2020 a je o 1,9 procenta vyšší než údaje hlášené letos v srpnu. 

Jedním z nejdůležitějších přispěvatelů do spotřebního sektoru čínské ekonomiky je segment e-commerce. Za první tři čtvrtletí roku 2021 dosáhl celkový objem čínských nákupů přes internet 9,2 bilionu jüanů (1,43 bilionu dolarů), o 18,5 procenta více než před rokem. Tento velký spotřební sektor představuje jednu třetinu celkové maloobchodní spotřeby Číny, což ukazuje, že nakupování přes internet je jednoznačně jednou z nejdůležitějších částí čínského spotřebního trhu. 

Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

V této nové internetové éře nyní mnoho podniků touží dobýt svou zákaznickou základnu na internetu, spíše než v tradičních kamenných nákupních centrech. Například v posledních dvou letech, částečně i vlivem karanténních opatření přijatých při pandemii COVID-19, v Číně rychle rostlo nakupování čerstvých potravin přes internet. Proto dnes je pro obchodníky přítomnost v tradičních nákupních centrech sekundární, klíčová je silná prezentace značky na online platformách.

Využití čínské e-commerce jako prodejního kanálu v Číně nabízí i kancelář CzechTrade v Pekingu v rámci unikátního programu národního e-commerce pavilonu.

Čínská ekonomika jako druhá největší světová ekonomika se v této celosvětové pandemii stala silnou oporou globální ekonomiky. Údaje o mezinárodním obchodu Číny nám ukázaly, že tato podpora byla významná. V prvních třech čtvrtletích roku 2021 činil celkový objem mezinárodního obchodu Číny 28,3 bilionu jüanů, o 22,7 procenta více než před rokem. Jen v letošním září činil celkový objem mezinárodního obchodu 3,5 bilionu jüanů, tedy o 15,4 procenta více než před rokem.

Vzhledem k tomu, že ekonomika funguje stabilně, situace v oblasti zaměstnanosti v Číně vyvolává na trhu pozitivní pocit. V letošním září byla míra nezaměstnanosti ve městech 4,9 procenta, což je o 0,2 procenta méně než v srpnu a o 0,5 procenta méně než ve stejném měsíci loňského roku. Stabilní trh práce přináší nejen stabilitu čínské společnosti, ale také dostatek kupní a spotřební síly do ekonomiky.

Celkově nejnovější ekonomická data ukazují, že čínská ekonomika stabilně roste. Dokud bude pandemická situace v Číně pod kontrolou, bude tento trend hospodářského růstu v následujících měsících pokračovat.

To je dobrou zprávou pro celou světovou ekonomikou a představuje příležitost jak pro české podniky dovážející z Číny, tak i pro zájemce o export do Číny.


Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Čína se sídlem v Pekingu.
Zdroj: CGTN

• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: E-commerce | Obchod
• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí