Čínský e-commerce trh je největší na světě

V roce 2019 v Číně více než 900 milionů osob nakupovalo online. Celková hodnota nákupů na e-commerce dosáhla 34,81 trilionu RMB (téměř 5 trilionů USD), z nichž maloobchodní prodej činil 10,63 trilionu RMB, což je meziroční zvýšení o 16,5 %. Online maloobchodní prodej fyzických produktů činil v roce 2019 přibližně 8,52 trilionu RMB, což je cca 20,7 % z celkových maloobchodních prodejů spotřebního zboží.

Vzhledem k dopadům covidu-19 zaznamenaly všechny čínské e-commerce platformy zvýšení objemů prodeje. Rozvoj sektoru e-commerce začal rovněž vytvářet pracovní místa. V roce 2019 dosáhl počet lidí pracujících v e-commerce 51,26 milionu, což je v meziročním srovnání o 8,3 % více. Z toho 31,15 milionu lidí bylo zaměstnáno přímo v e-commerce a 20,11 milionu lidí bylo zaměstnáno v souvisejících oborech jako informační technologie a dalších odvětvích podporujících e-commerce. Rostoucí e-commerce zároveň zvyšuje prodeje potřebného technického vybavení.

Čínský úspěch v e-commerce můžeme shrnout do tří důvodů:

  • Čínský ekonomický růst zvyšuje konstantně spotřebu obyvatelstva a vytváří obrovský trh.
  • E-commerce dokáže díky svému logistickému řešení skvěle uspokojit spotřebitelskou poptávku na venkově.
  • Reformy probíhající v posledních letech vytvořily vhodné prostředí pro start-upy a inovace, které využily ke svému růstu e-commerce firmy jako např. Alibaba, JD, Suning a Punduoduo. 

Vytvořil: tým kanceláře CzechTrade v Šanghaji

Pravidelné novinky e-mailem