Čína je největším světovým pivním trhem od roku 2002. Čínský pivní průmysl je také nejrychleji rostoucí na světě, přičemž celkové tržby by měly do konce roku 2023 dosáhnout 131,5 miliardy dolarů. Trh však čelí některým výzvám, jako je nadměrná kapacita velkovýroby piva nebo klesající domácí spotřeba piva. Hodnota prodeje piva v zemi nicméně nadále roste díky rostoucí poptávce po prémiových a ochucených pivech, kterým dominují zahraniční značky.
Čínský trh s pivem se rozvíjel bezprecedentním tempem, především díky velkému množství zahraničních investic a nárůstu průměrných spotřebitelských výdajů v důsledku vládních programů ekonomických reforem. Během posledních dvou desetiletí se Čína stala největším pivním trhem na světě a předstihla Spojené státy. Do konce roku 2023 se odhaduje, že příjmy v segmentu piva budou činit 131,5 miliardy dolarů a očekává se, že trh bude v letech 2023 až 2025 růst složenou roční mírou růstu (CAGR) 5,98 procenta.
Čínský pivní průmysl vstoupil do nového cyklu, který se vyznačuje optimalizovanější specializací produktů a zvýšenou poptávkou po produktech střední a vyšší třídy. Po vrcholu v roce 2013 výroba piva v Číně klesá. V roce 2021 však čínská výroba piva zaznamenala 5,6procentní nárůst ve srovnání s předchozím rokem, kdy byl trh vážně zasažen dopadem pandemie covidu-19.
Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska slaví 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
V roce 2021 činila roční spotřeba piva v Číně (domácích i zahraničních značek) 45,7 miliardy litrů. Mezitím se dovoz meziročně zvýšil objemově o 11 procent a hodnotou o 13 procent. Vzhledem k tomu, že více než 90 procent trhu tvoří regionální místní piva, vznikl významný segment pro řemeslná piva, prémiové značky a zahraniční produkty. Pokud jde o tržby, zahraniční firmy jako Budweiser Asia Pacific a Carlsberg přímo soutěží s největšími čínskými pivovary.
Do roku 2026 se očekává, že čínský trh s pivem dosáhne 151 miliard dolarů a poroste s CAGR 5,07 procenta. Odvětví bude pravděpodobně pokračovat ve svém růstu v důsledku faktorů, jako je rostoucí dovoz ječmene, levná průměrná maloobchodní cena (ARP) piva v Číně, rostoucí spotřeba piva mezi mileniály a rychle se rozvíjející urbanizace. Nicméně dlouhodobé zdravotní obavy z nadměrného pití piva, škodlivé účinky výroby piva na životní prostředí a přísné vládní kontroly jsou možnými výzvami, kterým může rozvoj trhu čelit během budoucí expanze.
Přesto se objeví některé pozoruhodné pozitivní trendy, včetně rostoucích spotřebitelských preferencí pro řemeslná piva, boom online prodeje piva, rostoucí chuť na prémiová piva a nárůst spotřeby nealkoholických piv. Navíc návrat k předpandemickému cestování a mezinárodní výměně pravděpodobně podnítí rostoucí chuť na dovážené zboží, která se již projevila v rostoucí preferenci dovážených piv v Číně.
Čínští zákazníci touží dopřát si dražší mezinárodní značky piva před místními, ve výběru kvality před kvantitou. Spotřeba prémiového piva jako taková bude i nadále narůstat na popularitě, což přispěje k expanzi pivního průmyslu.
Právě díky zvýšenému sklonu mladých spotřebitelů k prémiování ke zahraničním značkám naše kancelář CzechTrade v Šanghaji doporučuje, aby se více zaměřily na střední a prémiové segmenty.