Cirkularita zdaleka není pouze o odpadech a recyklaci. Jde o chytré a efektivní využívání materiálů, které omezuje plýtvání, snižuje náklady a hledá nové cesty, jak vytvářet hodnotu.
Globálně dnes vracíme do oběhu jen 7 % vytěžených surovin. Zbytek končí ve spalovnách, na skládkách, v mořích… což je masivní zátěž pro životní prostředí.
Cirkulární přístup tento dopad zmírňuje, protože se ptá: Jak navrhnout výrobek, aby dlouho vydržel a nekončil hned v koši? Jak minimalizovat množství vstupních surovin, a přesto doručit zákazníkovi maximální hodnotu? Cirkularita je tak motorem byznysových inovací. A pro menší podniky může znamenat silnou konkurenční výhodu.
5 přínosů cirkularity pro malé a střední podniky
1. Úspory na nákladech
Cirkulární opatření snižují firemní náklady. Podle McKinsey mohou malé a střední podniky díky efektivnějšímu využívání zdrojů ušetřit provozní náklady a zvýšit maržovost až o 20 %. Významné jsou úspory v oblasti energií i odpadů. Například středočeská firma Augiášův chlév, expert na udržitelnost a odpady, pomohla svému klientovi z průmyslové výroby snížit náklady na odpad dokonce o téměř 70 %.
2. Nové zdroje příjmů
Případové studie napříč sektory ukazují, že cirkulární byznys modely, jako jsou pronájem, repase, poskytování oprav nebo recyklace, nejen udržují materiály déle v oběhu, ale mohou firmám zajistit 15-20% růst celkových tržeb. Zejména ve výrobním sektoru mohou podobné cirkulární modely zvýšit maržovost a celkové příjmy o desítky procent. Navíc výrazně posilují loajalitu zákazníků.
Airbō: Haute couture z vrakoviště
3. Lepší šance na spolupráci s velkými hráči
Cílem mnoha SMEs je stát se dodavatelem větších firem. Ty dnes kvůli ESG reportingu (povinnost vykazovat environmentální a sociální dopad firmy) hledají partnery s nižší environmentální stopou. Např. Škoda Auto tak ve svých zrevidovaných nákupních kritériích preferuje dodavatele, kteří používají recyklované nebo recyklovatelné materiály.
4. Lepší připravenost na legislativu
Povinnost ESG reportingu zatím na SMEs nespadá, existují ale dobrovolné reportovací standardy pro malé firmy doporučené Evropskou komisí. Nefinanční reporting ovšem již dnes ovlivňuje i malé a střední podniky právě přes požadavky od větších klientů. Cirkulární ekonomika přitom hraje v environmentální části reportingu klíčovou roli. Čím dřív s ní začnete, tím větší náskok a výhodu získáte – ve výběrových řízeních či při žádostech o dotace.
5. Silnější značka a atraktivita pro zaměstnance
Více než polovina českých zákazníků zohledňuje při nákupu společenskou odpovědnost značky. Téměř 70 % lidí z generace Z a mileniálů pak bere při výběru zaměstnavatele v potaz ekologickou odpovědnost firmy. Cirkularita tak pomáhá nejen při získávání zákazníků, ale i v náboru kvalitních lidí do týmu.
Jak vám cirkularita může pomoci ušetřit?
1. Nižší náklady na odpady
Při správném nastavení zpracování odpadů můžete výrazně snížit náklady na jejich odvoz i likvidaci. Zbytkové materiály mohou být dokonce i zdrojem příjmů, pokud pro ně najdete odběratele. Přesně to se povedlo průmyslovému klientovi společnosti Cyrkl. Ten dříve řešil, kam s použitým papírem z výroby. Cyrkl mu pomohl tento materiál využít k odprodeji, navíc za situace, kdy jeho cena nedávno během tří měsíců vzrostla o 67 %. Výsledkem jsou pro firmu nižší náklady na skladování a nový příjem.
Udržitelnost a cirkularita se stává světovým megatrendem. Proč to v českém byznysu nejde rychleji?
2. Levnější vstupy a vedlejší materiálové toky
Cirkulární přístup pomáhá firmám využít druhotné suroviny či vedlejší produkty. Ty jsou často levnější, dostupnější a přitom kvalitní. V cirkulárním podniku se tak méně spoléháte na drahé primární zdroje a stáváte se odolnější vůči výkyvům trhu. Například středočeská firma Stabilplastik vyrábí palety z plastového odpadu. Jejich produkt je přitom 6-10x trvanlivější a má o 74 % nižší environmentální stopu než konkurence. I díky tomu oslovují klienty evropského formátu.
3. Efektivnější výroba a provoz
Cirkularita podporuje optimalizaci procesů. Pokud ve výrobě přesně víte, kolik materiálu spotřebujete, kde vzniká odpad a jak ho lze omezit nebo znovu využít, snižujete plýtvání. To se netýká jen materiálů, ale i spotřeby energií nebo lidské práce. Právě díky štíhlejší výrobě a vyšší efektivitě mohou firmy snížit své provozní náklady až o 20 %.
4. Trvanlivější produkty = méně reklamací a ztrát
Jestliže v souladu s cirkularitou vyvíjíte odolnější výrobky nebo využíváte snadno vyměnitelné komponenty, snižujete náklady na servis, reklamace i případné vrácení zboží. Kvalita a dlouhá životnost produktu zároveň dle průzkumů patří mezi hlavní důvody loajality ke značce.
5. Přístup k financování a grantům
Evropské i národní programy stále více podporují cirkulární firmy. Jen evropské rozvojové banky, chtějí do tohoto roku v cirkularitě proinvestovat na 16 mld. EUR. Ať už jde o dotace na modernizaci technologií, energetické úspory nebo vývoj inovativních výrobků, připravená firma zvyšuje šanci podporu získat.
Budoucnost podnikání je cirkulární
Zavedení principů cirkulární ekonomiky může vaší firmě přinést konkrétní obchodní výhody – úspory, nové příjmy i lepší postavení na
trhu. Zároveň pomáhá snižovat dopad na přírodu. Spojuje tedy to, co je výhodné, s tím, co je prospěšné. Jak vám tahle kombinace zní?
Chcete vědět více o podpoře, kterou malým a středním podnikům v oblasti cirkulární ekonomiky poskytuje SIC? Podívejte se přehled na webu SIC.

