Čisté energie v akci. Kanada je lídrem ve vývoji lokomotiv poháněných vodíkem

Kanadské společnosti dostávají náskok v závodu o uvedení technologií pro snížení emisí v železniční dopravě.

Význam vodíku jako nízkoemisního zdroje energie je na vzestupu. Kanadské společnosti CP Rail (se sídlem v Calgary) a Ballard Power System (sídlící v Burnaby v Britské Kolumbii) se podílejí na vývoji prvních vodíkových lokomotiv pro dlouhé tratě v Severní Americe. Projekt těchto dvou společností o hodnotě 33,2 milionu kanadských dolarů si získal pozornost již během letošního COP26 klimatického summitu ve skotském Glasgow. 

Ilustrační fotografie

Ballard pomohl vybudovat světově první komerční krátkotraťovou železnici poháněnou na vodík, která byla uvedena do provozu v Číně v prosinci 2019. V Kanadě spolupracuje Ballard s CP Rail na vývoji lokomotiv poháněných vodíkem pro dlouhé tratě těžké nákladní dopravy. Jde o program, který byl poprvé ohlášen CP Rail v prosinci 2020 a poté rozšířen v listopadu 2021 po obdržení finančního příspěvku 15 milionů kanadských dolarů odEmissions Reduction Alberta (ERA).

Světový zájem o lokomotivy poháněné vodíkem je na vzestupu. Na konci roku 2021 texaská společnost BNSF Railway spolu s Caterpillar a Chevron oznámily spolupráci za účelem potvrdit realizovatelnost a výkonnost vodíkového paliva jako alternativy tradičních paliv v železniční dopravě na dlouhých tratích. Stejný týden oznámily podobnou spolupráci i australský Aurizon a těžařská společnost Anglo American.

CP Rail plánuje konstrukci tří lokomotiv konverzí z dieselových na vodíkové. Tyto tři kategorie lokomotiv dohromady představují většinu aktuálně využívaných typů lokomotiv v Severní Americe.

Jednou z hlavních motivací finanční podpory těchto projektů ze strany ERA je snaha zajistit poptávku pro nízkoemisní paliva. „Doprava je v Kanadě druhým největším producentem skleníkových plynů, takže schopnost transformovat zdroj energie v tomto sektoru povede k poptávce, na kterou bude reagovat nabídka, a vytvoří se tak zákazníci pro produkty, které je Alberta schopna sama vyrobit,“ uvedl Scott MacDonald, CEO Emissions Reduction Alberta.

CP Rail díky finanční podpoře od ERA rozšířila projekt konverze lokomotiv z jednoho typu na tři a dále plánuje vystavět zařízení pro doplnění paliva v železničních uzlech v Calgary a Edmontonu. V Edmontonu má být vodíkové palivo vyráběno v menším množství za pomoci zemního plynu, v Calgary bude vodík izolován z vody využitím solární energie. Celý projekt má podle MacDonalda posunout Albertu na pozici lídra v konverzi těchto technologií.

Zpracoval tým pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Kanada
Zdroj: Energy Now Media

• Témata: Ekonomika ve světě