První zmínky a studie výstavby metra pro hlavní město Kolumbie vznikly před 81 lety. Až v roce 2016 uzavřel tehdejší starosta Bogoty Enrique Peñalosa smlouvu o vybudování linky nadzemního metra. Jeho nástupkyně Claudia Lópezová v trendu pokračuje a nyní se staví první část metra. Prezident Kolumbie Gustavo Petro však usiluje o podzemní systém, který je sice dražší, ale nebude poškozovat kulturní dědictví.
V roce 1942 Bogota disponovala efektivním tramvajovým systémem. Hustota zalidnění byla průměrná, ve městě žilo zhruba 400 000 obyvatel. Kvůli nepokojům město přijalo miliony vysídlených lidí a z Bogoty se stalo jedno z nejhustěji zalidněných měst na světě. Tehdy byla tramvajová síť vyměněná za autobusovou.
V 90. letech se vše přiklánělo k realizaci města. Země se ale ocitla v hospodářské krizi, došlo k problémům v oblastech pěstování kávy a metro v Medellínu by se dvakrát prodražilo. Postavit Transmilenio, síť rychlé autobusové dopravy v hlavním městě Kolumbie, bylo pro stát snazší a ekonomicky výhodnější.
Kávová velmoc Kolumbie sama dováží stále víc zrn ze zahraničí
V současnosti je Bogota velmi segregovaná a většina lidí musí za prací dojíždět. Cesta jim trvá tři až čtyři hodiny. Kvůli nedostatečné městské dopravě se vrací diskuze o metru.
V Kolumbii mají obce velkou autonomii, ale malý rozpočet. Metro pro Bogotu potřebuje soulad mezi představiteli města a národní vládou. To se prezidentu Petrovi a starostce Lópezové nedaří, proto Bogoťané vyhlížejí nadcházející volby.